13 524 läst · 51 svar
14k läst
51 svar
Lurendrejeriföretag
Jo, man ska bestrida en faktura man fått per post så som jag beskrev det ovan. Sen ligger bollen hos dem igen att dra till till Kronofogden (och då bestrider man igen i så fall) eller till domstol. Bestrider man bara fakturan så har man gjort vad man behöver. För att få in något måste företaget bevisa för domstol att det finns en beställning gjord, och det går inte så länge det inte har gjorts någon.K kirilian skrev:
TS har redan fått bra tips.
Jag betonar att släktingen INTE ska bjuda på sitt personnummer och absolut INTE sin namnteckning heller. Ska de bluffa får de åtminstone jobba lite själva.
Vårda inte detta mer, bluffirmorna lever på att folk blir osäkra och ängsliga, men våga skita i fakturan nu.
Till er som skrivit om GDPR, jag är tacksam för era tips, bra slagträ mot skitföretagen så det var utbildande och nyttiga bidrag till tråden, och ni behöver inte dissekera exakta formuleringar för det är inte avgörande i den här tråden, andemeningen framgår ändå.
Jag betonar att släktingen INTE ska bjuda på sitt personnummer och absolut INTE sin namnteckning heller. Ska de bluffa får de åtminstone jobba lite själva.
Vårda inte detta mer, bluffirmorna lever på att folk blir osäkra och ängsliga, men våga skita i fakturan nu.
Till er som skrivit om GDPR, jag är tacksam för era tips, bra slagträ mot skitföretagen så det var utbildande och nyttiga bidrag till tråden, och ni behöver inte dissekera exakta formuleringar för det är inte avgörande i den här tråden, andemeningen framgår ändå.
Bästa och enklaste tipset.J Jonny Andersson skrev:Någon annan har kanske redan svarat på frågan men det man ska göra när man får en faktura på något som man inte har beställt är, har jag lärt mig, att dra två diagonala streck tvärs över fakturan från vänstra hörnet ner till det högra hörnet (använd linjal) och skriva till texten "Ej beställt, kommer ej betalas" och skicka tillbaka den till företaget. Ta gärna en kopia av den först. Då är fakturan bestriden och det är upp till dem att skicka krav, men om de gör det så blir det samma visa igen. Vill de ha in sina pengar så får de ta det till domstol, men det skulle de inte göra eftersom de vet att de skulle förlora ett sånt mål. Så bestrid fakturan så här så kommer de ingen vart med det. Fast en polisanmälan också skadar nog inte heller förstås![]()
OM företaget skulle dra det till kronofigden kommer dom givetvis att påstå att du inte har bestridigt fakturan. Så det är slöseri med tid. Gissar dock att det i princip aldrig går så långt eftersom du enkelt kan bestrida fogdens brev. Inte ens om man råkat beställa så behöver man vara orolig. Bara att skicka tillbaka och säga att man blev vilseledd och man aldrig hade avsikt att teckna avtal.J Jonny Andersson skrev:Jo, man ska bestrida en faktura man fått per post så som jag beskrev det ovan. Sen ligger bollen hos dem igen att dra till till Kronofogden (och då bestrider man igen i så fall) eller till domstol. Bestrider man bara fakturan så har man gjort vad man behöver. För att få in något måste företaget bevisa för domstol att det finns en beställning gjord, och det går inte så länge det inte har gjorts någon.
Bra tips! En högupplöst mobilbild räcker mer än väl! Själv har jag en skanner så jag brukar skanna sånt här och spara det som ett PDF-dokument. Då har jag bevis kvar på hur mitt bestridande ser ut att visa upp om det skulle behövas. Ett dokument som jag strukit över och där jag bara lagt till "Ej beställt. Kommer ej betalas", inga andra personuppgifter eller något annat.rayab skrev:
Sen tycker jag dock att rädslan för att personnummer kommer ut är lite överdriven. Visst kan man bli ID-kapad och det har hänt mig också en gång för längesen, men det är samma sak där. Kommer det fakturor efter en ID-kapning så bestrider man dem också på det här sättet. Det är företagets uppgift att kontrollera att det verkligen var jag och ingen bedragare som gjorde beställningen. Om det behövs så skulle en domstol kunna förklara det för dem och att bevisbördan ligger på dem, inte på mig. Men så långt brukar det aldrig komma eftersom de är väl medvetna om det.
Det låter som ena riktiga lurendrejare. Ge dem inget, spara bestridande.M Mikaela123 skrev:En äldre släkting blev uppringd av företaget U-security som berättade att släktingens personuppgifter låg öppet på nätet och de kunde hjälpa till att ta bort. Släktingen sade bestämt nej (då hon blivit lärd det). Några dagar senare kom en orderbekräftelse hemskickad trots detta.
Hon har då, via vår e-post, mailat till företaget och skrivit att hon bestrider ordern och att hon kommer att polisanmäla företaget om de fortsätter. Svaret blev då att de inte kan hitta hennes ordernummer i systemet och ber henne återkomma med namn och personnummer.
Vad bör hon (och vi som hjälper henne) göra i detta fall för att undvika att bekräfta någon beställning/abonnemang?
Precis. Bara för att förtydliga - hon besktrider alla krav från företag, indrivningsföretag och ev kronofogde. Stötta henne i att ignorera skrämmande hot med stora påslag på fiktiva räkningar. Först k tingsrätt behöver hon agera. Dit går det inte. De försöker he henne en tjänst hon inte beställt.J Jonny Andersson skrev:Någon annan har kanske redan svarat på frågan men det man ska göra när man får en faktura på något som man inte har beställt är, har jag lärt mig, att dra två diagonala streck tvärs över fakturan från vänstra hörnet ner till det högra hörnet (använd linjal) och skriva till texten "Ej beställt, kommer ej betalas" och skicka tillbaka den till företaget. Ta gärna en kopia av den först. Då är fakturan bestriden och det är upp till dem att skicka krav, men om de gör det så blir det samma visa igen. Vill de ha in sina pengar så får de ta det till domstol, men det skulle de inte göra eftersom de vet att de skulle förlora ett sånt mål. Så bestrid fakturan så här så kommer de ingen vart med det. Fast en polisanmälan också skadar nog inte heller förstås![]()
En sak förstår jag inte. Om jag skulle få en faktura på något som jag varken beställt eller fått hemlevererat- då skulle den fakturan åka till sopkorgen. Måste jag bestrida den verkligen??? Det känns ju lite som att man skulle göra ”reply” på spam Mail... det gör man ju inte.
E erkka skrev:
Nej. Man behöver inte oroa sig för att missa spam som man får i brevlådan.
Kanske inte första vändan, men förr eller senare måste du formellt klaga (bestrida) för att inte hamna hos fogden. Det skall inte förväxlas med att du måste bevisa din oskuld, det problemet ligger hos den som ställt fakturan. Dessutom är negativ avtalsförbindelse olaglig. Dvs man får tex inte skicka ut varor och sedan säga ”skicka tillbaka om du INTE vill köpa”.E erkka skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Precis. Dessa lurendrejare brukar skicka massutskick till åtskilliga personer. De som bara slänger fakturan lär inte höra av dom mera. Det är dom som hör av sig och bestrider som lurendrejarna går på. De märker snabbt vilka som är osäkra och vilka som det lönar sig pressa på pengar.E erkka skrev:
Ok så i din värld signalerar ett bestridande osäkerhet, och att personen inte gör något borgar för en tuffing man inte vill bråka med? Spännande. Jag som tänkte att det senare snarast tolkas som att personen gömt brevet i byrålådan och nu tuggar på naglarna. Nästa brev blir påminnelseavgift.F Finndjävel skrev: