Byggahus.se
Har någon påtalat att det är regelvidrigt? :)

Sorry, jag hittar ut själv...

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Eftersom konstruktionen inte har utegips idag kan du bygga som du först tänkt. Dock så får du mindre luftspalt motsvarande regelfackets djup vilket försämrar ljudisolationen.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Eftersom konstruktionen inte har utegips idag kan du bygga som du först tänkt. Dock så får du mindre luftspalt motsvarande regelfackets djup vilket försämrar ljudisolationen.
Så jag kan bygga enligt bilden som jag bifogade? Ytterpanelen är för otät för att det ska bli två resonanslådor?

Jag antar att det är bra att ha mycket mycket luftspalt mellan stålreglar och träreglar således.

Försök att klä med ord vad du vill åstadkomma vad gäller ljudisoleringen. Som jag tidigare skrivit så styr det val av konstruktionslösning.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Försök att klä med ord vad du vill åstadkomma vad gäller ljudisoleringen. Som jag tidigare skrivit så styr det val av konstruktionslösning.
Det jag vill få bort är buller ifrån bilar som passerar nära, samt eventuellt basljud ifrån högtalare utifrån.
De är enligt min uppfattning det svåraste att isolera bort..

N Nybyggarens skrev:
Så jag kan bygga enligt bilden som jag bifogade? Ytterpanelen är för otät för att det ska bli två resonanslådor?

Jag antar att det är bra att ha mycket mycket luftspalt mellan stålreglar och träreglar således.
Hej

En jämförelse kanske hjälper. Tänk en innervägg du vill ljudisolera. Då vill du förenklat ha:
Gips-stålregel-isolering-stålregel-gips.

En liknelse för att förstå varför du inte vill ha ett tredje lager gips: ”Det innersta och näst innersta lagret är det som bygger ljudisoleringen. Det som är längre ut hjälper inte med ljudisoleringen. ” OBS! Det är inte sant utan bara en liknelse för att få förståelse.

Det du vill ha är en tung och tät yttervägg på egna reglar, sedan isolering och ett nytt lager med reglar och gips. Nu kanske du inte kan göra det praktiskt men du vill ha gipsen mot ytterväggen så långt utåt som möjligt för att få så bra ljudisolerande effekt som möjligt.

Bara för att förtydliga en gång till, det här en jämförelse för att förstå tankesättet, inte sanning :)

Edit: Lyssna på Björn mer än mig :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.