Byggahus.se
Det finns uppenbara elektriska faror i ett badrum. En blöt och naken kropp ger en lägre kroppsresistans, dels på grund av vätan och dels på grund av den större kontaktytan. Här går Bo Siltberg igenom de särskilda reglerna som finns för elinstallationer i badrum.

Du kan läsa artikeln här: Regler för elinstallationer i badrum

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.

• Gilla
Lasse Zatan
  • Laddar…
Om man har ett aktivt sexliv, så att det springer nakna, blöta personer i hela huset, hur räknar man då vad som är badrum? :)

• Gilla
  • Haha
dulle85 och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Om man har ett aktivt sexliv, så att det springer nakna, blöta personer i hela huset, hur räknar man då vad som är badrum? :)
Det är inte frekvensen utan hur spännande det är som avgör ;)

Den här guiden skulle min chef fått läsa. Då hade han sparat in några fula doslock och elektrikerns nerver under det senaste bygget. :rofl:

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hur ska en kompletterande skyddsutjämning utföras?

Riktigt bra och tydligt som vanligt Bo! Tar upp allt väsentligt i detta ofta återkommande tema och lagom kryddat med lite kuriosa också. Extra plus från min sida att du i en del stycken dämpar det eviga mantrat kring "Tillverkarens anvisningar" det görs allt för sällan.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E
Väldigt gedigen artikel! Det enda jag saknade ev info om är bastuutrymmet, som ofta ligger i ett badrum. Vad gäller där osv.

Kul anektot kring knoppledningar också :D
skulle inte våga gå in i ett sånt badrum ...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Reglerna pratar om normal användning så vad som är normalt blir alltså styrande ;) Brukar man köra lavemangparty på diskbänken så får man anpassa elinstallationen efter det...

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur ska en kompletterande skyddsutjämning utföras?
Ett kort svar är att man vanligen inte behöver utföra någon, att det antingen inte finns någon som behöver skyddsutjämnas och/eller att den utjämning som finns i matande central är tillräcklig. Det ger ju lite antydan till hur den ska utföras. Jag har ett utkast till ett längre svar som främst behandlar när, varför och hur den elektriskt ska utföras, dock inte så mycket om hur man praktiskt går tillväga. Du får återkomma lite närmare kring vad du är ute efter innan jag lägger tid på ett längre svar (=ny del i artikeln).

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E erkka skrev:
Väldigt gedigen artikel! Det enda jag saknade ev info om är bastuutrymmet, som ofta ligger i ett badrum. Vad gäller där osv.
Bastu har ett eget kapitel i reglerna. Det finns regelmässigt ingen koppling mellan dessa utrymmen. Lyckligtvis är inte bastureglerna speciellt omfattande utan kan sammanfattas i några punkter.

Bastuområden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Bastuområdet sträcker sig in i väggarna. Försök lägg alla kablar på den kalla sidan.
  • Armaturer i taket behöver alltså tåla värme, inkl dess anslutningskabel.
  • Anslut aggregatet lågt, kabel genom väggen eller via anslutningsdosa.
  • Inga uttag, strömbrytare, kopplingsdosor eller andra kopplingsapparater i bastu.
  • JFB krävs för alla ledningar utom till aggregatet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tack för en riktigt bra genomgång. Dock har jag ändå svårt att avgöra om placeringen av eluttag vid handfatet är ok eller ej. Vad säger ni?
bad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hejduk..tig Hejduk..tig skrev:
Tack för en riktigt bra genomgång. Dock har jag ändå svårt att avgöra om placeringen av eluttag vid handfatet är ok eller ej. Vad säger ni?
OK eller inte, den känns inte som bästa lösningen. Jag skulle nog hellre satt det till vänster, mellan skåp och spegel.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Reglerna pratar om normal användning så vad som är normalt blir alltså styrande ;) Brukar man köra lavemangparty på diskbänken så får man anpassa elinstallationen efter det...
Attans. Ringer elektriker för en kompis räkning... ;)

Mikael_L
Dock har jag ändå svårt att avgöra om placeringen av eluttag vid handfatet är ok eller ej. Vad säger ni?
[bild]
Är det 60cm avstånd till badkarskanten (vilket det ser ut att kunna vara) så är det OK.

Eller alltså inte emot de regler som inte alls får överträdas, men sen kanske den normala användningen av just detta badrum innebär att man brukar spola vatten på platsen där uttaget sitter och då är det inte längre OK, då träder de vanliga elinstallationsreglerna in som inte har direkt med badrumszonerna att göra.

Själv skulle jag dock inte misstänka någon vansinnig vattenbegjutning där, och i första hand bara mäta att det är minst 60 till badkarskanten.

Det finns ännu en aspekt, man vill ju känna sig bekväm med placeringen, tycker kunden inte att det känns bra så får man finna en bättre plats. Lite åt andra hållet också, att elektrikern ska tycka att det känns bra. Men elektrikern ska ju förhoppningsvis känna till reglerna till punkt och pricka och inte tolka in egna funderingar för mycket, utan verkligen se skäl till sina beslut.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
[bild]
Jag tycker att duschväggen där effektiv förhindrar både att man sprutar vatten mot uttaget och att man når fram till det från badet. Och om dassrullen under uttaget blir blöt så ser nog ägaren till att ändra på sina duschvanor. Men visst tycker jag samtidigt att uttaget hade suttit bättre på vänster sida, ovan tvättbänken.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Detta är nyproduktion 2015-16 så kunden har inte haft så mycket att tycka om placeringen.

Har handfatets placering inget med zonerna att göra?
Förstår på originaltexten att den låga höjden inte spelar någon roll då fri höjd i zon 1 råder idag?

Vad om vattenbegjutning på golvet? Är det direkt stråle på eluttaget man tänker på i första och andra hand? Duschväggen går nämligen både utåt och inåt och jo det brukar bli rätt blött på golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.