Hej!
Nyligen köpt ett hus från början av 1950 talet. Ett visst behov av renovering finns och det ska göras innan vi flyttar in. Fram till alldeles nyligen såg jag väldigt mycket framemot detta, lyckligt ovetandes om att asbest i princip kan finnas överallt i ett sådant hus.
Nu är jag bara orolig och rädd.
De som skall göras är riva upp golv i en del av huset för att byta isoleringen i golvet. Antar att under laminaten ligger en plastmatta från tidernas begynnelse ( när huset byggdes) Badrummet även de inrett med plastmatta både väggar och golv, skall rivas ut och kaklas. Källar och vindstrappan klädd med plastmatta som skall bort. Elementen skall bytas ut i samtliga rum. Avloppet skall förnyas (gjutjärnsrör).
Jag vet att man kan ta prov och skicka på analys, men visar de då att de finns asbest så måste vi välja på att låta en firma göra jobbet, (som lär äta upp hela renoveringsbudjeten ) eller göra de själva med försiktighetsåtgärder.
Ju mer jag läser, ju mer förvirrad blir jag. Skiter i mej själv... Men rädd för att exponera barnen för detta. Även om dom inte bor där under renoveringen, men... Hur länge kan nivån av asbest vara förhöjd i luften? Även om man är försiktig och plastar in osv.. Men om man inte får allt utvädrat eller bortstädat? Hur fan vågar man göra NÅT överhuvudtaget själv eftersom skiten kan sitta överallt?? Jag hade seriöst ingen aning om detta. Trodde alla renoverade sina gamla hus själva...
Låter som du tänker att hela huset är besudlat med asbesthaltigt material. Så är det inte.
I hus från den tiden skulle jag säga att dessa tre är låg-oddsare:
-Tak i källarens pannrum/tvättstuga
-Ventilationsrör från toaletter och kök
-Isolering i rörböjar.
Bästa är om du är eftertänksam när du stöter på okända material och undersöker allteftersom.
Låter som du tänker att hela huset är besudlat med asbesthaltigt material. Så är det inte.
I hus från den tiden skulle jag säga att dessa tre är låg-oddsare:
-Tak i källarens pannrum/tvättstuga
-Ventilationsrör från toaletter och kök
-Isolering i rörböjar.
Bästa är om du är eftertänksam när du stöter på okända material och undersöker allteftersom.
Absolut, de är ju den känslan man får när man läser, att de möjligtvis finns "överallt" .
Okej..men vad tänjer du om de vi skall åtgärda?
Vi pratar asbest, inte plutonium. Asbest kan på lite längre sikt vara farligt om man andas in damm som blir när man bearbetar det, men det är i praktiken väldigt svårt att lyckas få i sig så mycket att det är farligt om man bara är medveten om var det kan finnas.
Risken för både er och barnen är ofattbart mycket större av allt annat som pågår när man renoverar.
Jo.. De kommer jag ju att göra, och troligen skickar jag prov på analys. Men vet inte VAD jag ska göra om de visar asbest. Som jag skrev i första inlägget. Vågar man riva själv övh taget eller vad??
Läs inlägg #13 och länken som finns där. Du andas in 20-200 asbest fiber varje timma var du än befinner dig på klotet.
[länk]
Jag har ögnat igenom en del av tråden, den är låååång.
Tycker de är svårt att riktigt greppa ändå, med alla fiber/ml och fiber /cm3 osv.. Jag förstår bara en del.. Finns de nån lättläst version for dummies
? Jag vet att asbest kanske har ett överdrivet hysteriskt rykte.. Men, jag är kanske extra känslig då barnens farfar för 1,5 år sedan diagnostiserade med mesoteliom.. Och ja.. Han jobbade med asbest. Dock inte under tiotals år.. Utan kortare.
En släkting dog av cancer som berodde på asbest efter att ha besökt byggen genom sitt arbete på arkitektkontor.
Det finns mycket goda skäl att skydda sig. Ungarna dina skall inte behöva bli moderlösa.
Det bästa och billigaste skyddet är KUNSKAP!
I många material är asbesthalten så pass låg och asbesten så väl bunden att det kan räcka med att ta loss dem någorlunda hela och packa i plast och bära ut.
En del asbesthaltiga material användes mest i höghus och industrier medan man använde billigare asbestfria alternativ i egnahemshus.
Jag skulle föreslå att ni anlitar någon för att göra en asbestkartläggning i huset.
Efter det vet ni exakt vad ni får riva själva och det är största delen av arbetet.
Det lilla som återstår har ni förmodligen råd att anlita en firma för. Kanske 10-20% av rivningsarbetet.
Sedan kan ni bygga själva i ett asbestsanerat och säkert hus!
Helt riktigt @heimlaga . Börja med attta dit någon sakkunnig så ni åtminstone får överblick över läget, innan ni drabbas av panik.
Jag bor i ett hus från 1957 och där är det bara asbest i frånluftskanalerna i ventilationen, vad jag vet, fast badrum och kök var iofs redan renoverade när vi flyttade in. Men annars är hela kåken byggd i betong, trä, sågspån och masonit, och de ämnena finns förmodligen även i stor mängd i ditt hus. SÅ stor asbesthysteri hade man inte på den tiden.
Trots allt bor vi i Sverige, där trä är det vanligaste och billigaste materialet.
De är just dethär som gör en osäker.. För endel säger ääh.. Onödig hysteri.. Medans andra säger farligt farligt.
Asbestfirma kan komma och kolla, jaa, men inte äns dom kan ju avgöra med blotta ögat om ex en plastmatta innehåller asbest. Och dom vill ju självklart ha jobbet.. Såå... Bättre om någon oberoende gav svar om de finns asbest eller ej. Finns väl labb som inte är kopplade till någon enskilld firma. Och som jag skrev ovan så är jag rädd för att en asbestsanering gjord utav en firma äter uoo hela min renoveringsbudjet...
Plastmattor är ju lurigt, det är ju slitjobb att dra ut det och då frigörs fibrer. Eternit, isolering och sådant går att ta ner mer varsamt och det går att se till att det inte virvlar på att helt annat sätt.
Väldigt många vinylmattor tillverkade före abestförbudet 1976 hade ett lager med asbestpapp som bestod av 90% ren asbest under plasten.
Novilon var ett mycket populärt fabrikat. Exempelvis hade deras populära "medaljongmattor" i olika färger asbestlager fram till 1977