Jag skall renovera mitt tak på en 1,5 plans villa byggd 1961. Värmesystemet har varit oljeeldning men är nu bergvärme. Huset saknar fuktspärr och är sparsamt isolerat. Jag är medveten om riskerna kring tilläggsisolering av tak, speciellt i kombination med att självdraget numera är borta på grund av byte av uppvärmningssystem. Eftersom jag förmodligen studerat det här för lite, och en renovering börjar närma sig, undrar jag vad ni tror om denna lösningen;
Takstolar byggs på från dagens 150 mm med ytterligare 95 mm. "Kassetter" installeras genom att man sätter masonitskivor så att luftspalt bildas mellan dessa och råsponten. Takpappen är "helt tät". Isolering med hygroskopiska egenskaper (cellulosa). Förbättrad inomhusventilation där man åter försöker skapa ett undertryck likt vad som gällde innan oljepannan byttes ut. Gavel ventiler i nock och öppen takfot. Det är ungefär så stående förslag från entreprenör som arbetar med cellulosaisolering ser ut.
Man tvistar ju om huruvida en takfot skall vara öppen eller inte men eftersom konstruktionen inte är fukttät tycker jag det lutar åt, givet vad jag läst, att man ändå vill ha lite ventilering, oavsett om det föreligger risk att fuktig uteluft skulle komma in. Kommer cellulosaisoleringen vara så tät, det finns de som hävdar det, att vindpapp inte behövs mellan innertak och isolering, konvektionen upphävs genom tätheten? Är det troligt att given mängd isolering (ca 200 mm) inte sänker temperaturen i yttertaket/vinden så mycket att allvarliga fuktproblem uppstår? Borde masoniten som läggs ovanpå isolering bytas mot någon form av papp som inte är fullt så tät? Borde det vara en papp som släpper ifrån sig fukt genom den yttre takpappen så att den fukten som ändå vandrar igenom inte stannar i råsponten. Jag är nämligen osäker på HUR MYCKET fukt en cellulosaisolering klarar att hålla.
Jag vet att många vill sätta plast men jag har inte medel att genomföra en innertaksrivning/-renovering. Vidare skulle det inte bli helt tätt på detta sättet ändå vad jag förstått. Plastning gäller främst om huset är nybyggt/det är helt trärent utan väggar eller andra störande faktorer?
Jag är medveten om att det skrivits en del i frågan men eftersom alla hus är unika så valde jag att skriva ändå. Moderatorer får ta bort inlägget om frågan anses besvarad.