Byggahus.se
Som rubriken lyder så har vi en källare med 4 luftintag, där funkar ventilationen relativt bra, eftersom vi eldar pellets!
Problemet uppstår på övervåningen där vi helt saknar frånluft ventiler!

Dålig luft och en aning fuktig luft när man eldar i kaminen!

Frågan är hur och vart bör jag sätta tillluft för kamin och vart bör frånluft plaseras?

1 på varje kortsida huset! Gissar iallafall att frånluften bör sitta vid innertaket ?

Tilluft sätter man i sovrum och vardagsrum. Frånluft sätter man i badrum/wc och kök.

Vill ni ha separat tilluft till kaminen så brukar dess intag sitta undertill. Om möjligt så är det väl att föredra att gå ner med en mindre kanal genom golvet (50-70mm) och ut genom närmsta källarvägg.

• Gilla
V33nom
  • Laddar…
Tack så mycket! Och till luften uusätts i höjd med innertak i s rum och v rum dårå?
Har förvisso frånluft i wc men inte nåt mer än spisfläkten i köket :/

Upplever för övrigt att vi har vansinnigt fuktig luft i markplan för övrigt! Villa med självdrag med delvis kalla golv! Så jag gissar att jag har ett undertryck pga pellets och ved kamin :/

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Ja tilluft sätter du ”längst bort” i rummen så du får så mycket luftrörens som möjligt, så långe du inte riskerar kalldrag i nacken när du tittar på TV eller ovanför sängen..

BirgitS
V V33nom skrev:
Har förvisso frånluft i wc men inte nåt mer än spisfläkten i köket :/
Du kan se om luften blir bättre om du har spisfläkten på lägsta nivån hela tiden under några dygn.

Det är också viktigt förstås att luften kommer förbi stängda dörrar genom en springa över eller under dörren.

V V33nom skrev:
Så jag gissar att jag har ett undertryck
Lite undertryck är bra.

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.