Hej! Har utomhusbelysningen "Belys" från Rusta där jag har lyckats ta sönder ena anslutningsstiftet till transformatorn, självklart har produkten utgått från sortimentet. Som jag ser det finns det tre lösningar:
1. Klippa sladden och montera fast anslutning i dosa, kräver dock att jag gräver ner en anslutningskabel.
2. Klippa sladden och skruva på en IP44-kontakt, enkelt och billigt men IP44 räcker väl inte för att ligga ute i väder och vind?
3. Försöka hitta en transformator som passar, vad heter kontakten och var kan man hitta sådana? Bifogar lite bilder
1. Klippa sladden och montera fast anslutning i dosa, kräver dock att jag gräver ner en anslutningskabel.
2. Klippa sladden och skruva på en IP44-kontakt, enkelt och billigt men IP44 räcker väl inte för att ligga ute i väder och vind?
3. Försöka hitta en transformator som passar, vad heter kontakten och var kan man hitta sådana? Bifogar lite bilder
Ser ut som en gammal högtalarkontakt från 70-talet??
De är då snarlika, kolla om måtten stämmer...
https://www.kjell.com/se/sortiment/...VDxoYCh2tugrQEAQYASABEgJM3vD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.kjell.com/se/sortiment/...VDxoYCh2tugrQEAQYASABEgJM3vD_BwE&gclsrc=aw.ds
Jag har gjort precis det - bytt till en gammal DIN högtalarkontakt. Kontaktmässigt fungerar det bra. Sedan får man fundera ut hur man ska få det tätt - beroende på var det ska placeras.
Angående huvudfrågan - vad den heter - så tillbringade jag en ansenlig tid att försöka hitta en köpbar riktig kontakt eller specifikation någonstans utan resultat.
Angående huvudfrågan - vad den heter - så tillbringade jag en ansenlig tid att försöka hitta en köpbar riktig kontakt eller specifikation någonstans utan resultat.
Redigerat:
Back in the days kallades de "DIN-högtalarkontakt". Någon mer specifik benämning har jag aldrig hört.
Det är en DIN högtalarkontakt som är specialanpassad för utomhusbelysning (skruvkoppling med packning). Dessa fasades ut förra året pga någon EU-regel och är nu utbytta mot polariserade kontakter med två runda stift (anges ofta på förpackningen som 0/0 av någon anledning). Det finns fortfarande adapters att köpa från gamla till nya systemet och vice versa. Mitt tips skulle vara att köpa en adaptersladd som har gamla hanen, klippa bort nya honan och skarva på din trasiga kabel. Om du gör skarven vettigt med dubbla lager limmad krympslang borde det hålla tätt.
EDIT: Eller vänta nu, vilken del är det som är trasig? Transformatoränden? I så fall kan du bara köpa en ny trafo och en adapter från nya till gamla systemet. Det borde du kunna hitta direkt på Rusta, annars finns en uppsjö av fabrikat med samma kontakt. Se till att det är 12 V bara.
EDIT: Eller vänta nu, vilken del är det som är trasig? Transformatoränden? I så fall kan du bara köpa en ny trafo och en adapter från nya till gamla systemet. Det borde du kunna hitta direkt på Rusta, annars finns en uppsjö av fabrikat med samma kontakt. Se till att det är 12 V bara.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
KOntakt enligt DIN 41529.
Tips
Min transformator från Rustas serie Belys rasade igår. Jula har en av samma slag med högre kapacitet ( 36 VA) än Rustas som bara var på 24VA. Den från Jula har de nya EU-kontakterna med två runda stift men jag kom över en gammal adapter på Rusta i Malmö trots att Belyssystemet har utgått. De hade en på sitt lager i Svågertorp.
Min transformator från Rustas serie Belys rasade igår. Jula har en av samma slag med högre kapacitet ( 36 VA) än Rustas som bara var på 24VA. Den från Jula har de nya EU-kontakterna med två runda stift men jag kom över en gammal adapter på Rusta i Malmö trots att Belyssystemet har utgått. De hade en på sitt lager i Svågertorp.
Liknande trådar
-
Är värmen felkopplad? Utgående värme går till nedre anslutningen på radiatorn.
Värmepumpar -
Vad heter detta målartillbehör?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad heter denna kopparbricka till spiskoppling?
Kök -
Tilläggsisolering garageport hörmann LPU 42, problem med kondens. Finns det någon som har erfarenheter?
Isolering -
Vad heter anslutningen till diskhon?
Vatten & Avlopp