Byggahus.se
Hade en rörfirma hemma idag för att sätta in vattenburna radiatorer på övervåningen. Nedervåningen har 1-rörsystem och idén var att sätta en tvårörsslinga parallellt med befintlig ettrörsslinga. Befintlig cirkulationspump sitter på framledningen och de grenade av framledningen till nya slingan _före_ pumpen, d.v.s. på sugsidan. Fysiskt sett i pannrummet är det det förvisso det mest logiska, men det måste väl ändå vara helt fel kopplat? Man lär väl grena framledningen efter pumpen?

Nu är det ju inte så kallt ute, framledningen ligger på ca 30 grader. Rören upp till ovanvåningen har rumstemp (~20 grader).

Har en Vedolux Cu (vv-beredare i och shunt på pannan).

• F95B1618-5EC4-49C7-9EA9-16438E2EBDC3.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag skulle säga att det är märkligt kopplat, efter pumpen där dessa 2 delar sig ska du ha justeringsventiler, då slinga 2 (utökning) bara har 2 radiatorer ska den ha mindre flöde än slinga 1, annars kommer sista radiatorn i slinga 1 aldring att bli varmt.
Samt att pumpen måste flyttas.

Staffans2000
Det är inte bara märkligt kopplat. Det är felaktigt! Inkompetenta odågor. Bomber och granater!:mad:
Gör som pjapen säger, så blir det rätt.

Staffan

pjapen pjapen skrev:
jag skulle säga att det är märkligt kopplat, efter pumpen där dessa 2 delar sig ska du ha justeringsventiler, då slinga 2 (utökning) bara har 2 radiatorer ska den ha mindre flöde än slinga 1, annars kommer sista radiatorn i slinga 1 aldring att bli varmt.
Samt att pumpen måste flyttas.
Det går även bra om radiatorventilerna i slinga 2 har möjlighet till förinställning, då begränsar man direkt där hur mkt de kan öppna och strypventil behövs ej.

Krets 2 måste så klart sitta efter pumpen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Pumpen kommer inte att påverka de nya elementen, men när de e på andra våningen och i allmänhet behöver två-rörsystem lägre temp än ett-rörsystem så kan de hända att självdeklarationen till andra våningen kommer att räcka rätt långt. Men rätt e de ju inte.

Bara om framledningen är vedpanna-hög så att det självcirkulerar.
Nu när framledningen är 30 och röret till övervåningen 20 finns ju ingen vörme alls uppe

Om ettrörssystemet är rätt byggt går en del vatten förbi varje element och flödet är högre.
Hur ser framledningskurvan ut?

Det är fortfarande felkopplat.

Tack för svaren, ni bekräftar ju min misstanke om att man måste koppla på den nya slingan efter pumpen. De får komma hit och fixa, antingen flytta pumpen eller flytta T-korsningen till efter pumpen.

De har satt avstängningsventiler till nya slingan, är det OK att strypa flödet med dessa eller ska det vara speciella strypningsventiler?

Vi har, utan extra värmekällor, haft runt 17 grader på ovanvåningen hela vintrarna så det behövs inte jättemycket effekttillskott där uppe.

Jag har ganska noggran mätning av framledningstemp (välisolerad DS18B20) som jag har loggat tillsammans med utetemp under tre säsonger. Så jag kan plocka fram en snygg kurva, men i grova drag är framledningen ca 40 vid 0 ute, 50 vid -10 ute och 60 vid -20 ute.

Edit: självcirkulation är nog inte så mycket att hoppas på, det är rätt klena rör.

Det går att strypa med avstängningsventiler men det är inte rätt och inte exakt. Det finns ventiler just för det, men som sagt, frågan är om du inte redan har den funktionen i dina radiatorkoppel eller radiatorventiler?

Även om det inte behövs mycket effekt är radiatorerna som är monterade förhoppningsvis dimensionerade med antagandet att det skall vara mer flöde än bara självcirkulation!

martin43 martin43 skrev:
Det går att strypa med avstängningsventiler men det är inte rätt och inte exakt. Det finns ventiler just för det, men som sagt, frågan är om du inte redan har den funktionen i dina radiatorkoppel eller radiatorventiler?

Även om det inte behövs mycket effekt är radiatorerna som är monterade förhoppningsvis dimensionerade med antagandet att det skall vara mer flöde än bara självcirkulation!
Det är MMA-koppel, men jag kunde inte urskilja exakt vilken modell. Sitter det en justerskruv under locket som sitter på sidan av fördelaren där framledning och retur ansluts? På ett ettrörskoppel sitter väl där en möjlighet att juster hur mycket bypass man vill ha?

Absolut, kan aldrig tänka mig att de är dimensionerade för självcirkulation, det var inte heller vad vi pratade om... Montören har nog bara inte tänkt till och kopplat på nya slingan på enklaste punkten.

Som sagt se till att få det rätt kopplat med båda uttagen parallellt efter pumpen som du har det nu är felaktigt hur man än ser på det. Och ingen dimensionering för självcirkulation hade hjälpt här det hade blivit ännu sämre pga ännu lägre motstånd i kretsen mot övervåningen. Hela den grenen funkar nu som en shunt som blandar in returvatten mot gamla delen och ev värme uppe kommer drivas vid övriga returens temp alltså inget vidare.

V Viktor_F skrev:
Det är MMA-koppel, men jag kunde inte urskilja exakt vilken modell. Sitter det en justerskruv under locket som sitter på sidan av fördelaren där framledning och retur ansluts? På ett ettrörskoppel sitter väl där en möjlighet att juster hur mycket bypass man vill ha?

Absolut, kan aldrig tänka mig att de är dimensionerade för självcirkulation, det var inte heller vad vi pratade om... Montören har nog bara inte tänkt till och kopplat på nya slingan på enklaste punkten.
Jag har Thermopanel V4 radiatorer och på dessa sitter MMA ventilinsats typ TIF: https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/mma-tif-ventilinsats-4080004.html
Denna ändrar man förinställningen med MMA FN2 (förinställningsnyckel 2): https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/mma-handverktyg-fn2-forinst.html
Det är samma inställningsnyckel och schema för "många" MMA-ventiler, även fristående: https://www.mma.se/produkter/ventil-med-forinstallning-fv/
Se installationsanvisningen där. Där finns diagram för förinställning.

Förinställning är ett finare ord för "max öppning" kan man säga, och det är precis vad du behöver. Maxflödet begränsas genom att ändra förinställningen, så att även om termostaten är fullt öppen är ventilen inte det.
Har förstås ingen aning om vilka ventiler du har, det vore ju bra att lista ut.

Firman var här i fredags och kopplade om så att framledningen till ovanvåningen nu sitter efter pumpen. Ingen motargumentation mot att det var korrekt från början, men inte heller någon kommentar om att ”oj vad tokigt det blev”.. Reflekterade över att om jag själv hade gjort motsvarande tabbe i mitt yrke hade jag tyckt det var pinsamt och det hade lixom inte bara kunnat/fått passerat förbi. Men det där kan man diskutera i en annan tråd :)

Får kolla mer på balanseringen av flödena när det blir kallare så man får något effektuttag att prata om. Tack för inputen kring det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.