Byggahus.se
Sitter och funderar på hur jag ska lösa värmen i ett 60 m3 garage jag håller på att bygga. Jag har lagt i golvvärmeslang, tre slingor, och funderar på att driva det med en minielpanna typ byggpanna. Det kommer inte att finnas något vatten i garaget så ingen vvb. En grundtemp på max tio grader har jag tänkt mig. Sedan får man väl blåsa på med någon fläkt om man tillfälligt vill ha lite varmare.

Men hur reglerar man värmen på bästa sätt. Fungerar det med en termostatstyrd shunt på samma sätt som i ett radiatorsystem? Har Googlat på shuntstyrning för golvvärme men det är rejält dyra grejer som kommer upp.

/Mats

En PID-regulator + tempgivare och ett SSR-relä. Kör elpannan on/off efter rummets temperatur. Billigt och exakt reglering.

Redigerat:
Låter som en vettig lösning. Då reglerar man alltså till och frånslag på elpatronen utifrån beroende på rummets temperatur och använder ingen shunt.

/Mats

Sätt in en Luft-luft värmepump istället och glöm slingorna

• Gilla
SideshowBobBuilder och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sätt in en Luft-luft värmepump istället och glöm slingorna
Ja med dom insiktsfulla argumenten känns det ju självklart.

Du får snabbare temperaturreglering och lägre driftskostnad om du kör med en luftvärmepump. Därför tycker jag det är en bra ide. Direktverkande el känns lite slösaktigt med energi

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Har ett nybyggt 70kvm garage med öppet till nock med en Mitsubishi 35 värmepump. Alltid 16grader o märkte inte av nån direkt kostnad i vintras.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Ja en luftvärmepump är nog det bästa och mest effektiva uppvärmningssystemet för ett garage.
Du får cirkus 4 gånger mer värme för varje kWh jämfört med en elpanna.

Jo det är kända och övervägda argument sedan tidigare och handlar delvis om tillstånd från en ljudkänslig fru. Hon tycker att det räcker med ljudet från ett antal vindkraftverk när hon är ute och sköter om hästarna. Jag hade väl så gott som bestämt mig för luftvärmepump innan jag gick på "pumpen". Sedan finns väl en möjlighet att vi kommer att borra för bergvärme och då kan väl ev. en kulvert bli aktuell. Tyvärr är det en bra bit mellan hus och garage och mest bara berg och stenbumlingar. Och kulvert är dyrt.

Slangen lade jag ner för att det inte kostade så mycket på det hela taget. Men nu lurar jag på att testa med lite hopplockade delvis begagnade delar.

Magrand Magrand skrev:
MP4 + mekanisk rumstermostat + fördelarpar =klart
[länk]
[länk]
[länk]
Tack för tips! Jag har köpt lite grejer på Blocket som jag ska hämta. En liten elpanna typ rör med elpatron en pump samt en ackumulatortank. Grejerna är använda till golvvärme tidigare. En ny fördelare har jag sedan tidigare.

//Mats

Luftvärmepump hade jag också kört på om du inte har tillgång till värmekälla för vattenburet system.

Vill du ändå köra med elpanna och golvslingor, så köp en Nibe EVC13 kompaktpanna. Den har all styrning inbyggd. Komplettera den med en inomhusgivare om du inte har termostater till golvslingorna.

Tanken är att köra en budgetvariant nu tills jag vet vart det tar vägen med ev. bergvärme. Lite hopplock för lite pengar. Det finns ju inte så mycket pengar att spara i energikostnad när det gäller elvärme på gamla eller nya grejer heller. Tydligen ska det inte vara särskilt kostsamt att värma ett hyffsat isolerat garage till 10 grader enligt de jag pratat med. Men så billigt som en luftvärmepump bli det ju inte.

Nu kör vi pellets och ved i huset men p.g.a. av markförhållandena så har jag skjutit kulvertlösningen ifrån mig.

/Mats

B bomm skrev:
En PID-regulator + tempgivare och ett SSR-relä. Kör elpannan on/off efter rummets temperatur. Billigt och exakt reglering.
Vad fyller PID-regulatorn för funktion i detta arrangemang?

/Mats

PID regulatorn är onödigt exakt, en vanlig termostat räcker.

Men med tanke på din ljudkänsliga fru, ställ bergvärmeprylarna i garaget då det är dags..

Protte

Vi har källare i huset så jag tror att den i så fall får stå där. Eller är dom väldigt högljudda?

/Mats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.