Byggahus.se
@John Smith tog det absolut inte som kritik, är nog bara en gammal vana som lever kvar sedan man inte hade så snabba uppkopplingar.

Nä det va absolut ingen kritik, snarare info om att många nog inte ens klickar på bilden utan istället tror den har dålig upplösning.

Dessutom är det bra att ha sina bilder under sin profil, ofta minns jag vem som gjort nåt men kommer inte ihåg i vilket inlägg, då klickar man på användaren och letar igenom dennes bilder.

• Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Motorfläktar brukar sitta fast med antingen en låsring eller en stoppskruv eller en klämskruv eller en skruv och bricka i axeländan. Jag har aldrig sett någon som bara var påpressad.

Testa bara att knacka på fläktaxeländan med en plastklubba. Då borde lager och rotor åka ut.

Nu är främre gavel loss! Gick så fint med en avdragare, provat knacka på "fläkt axeln" med gummiklubba samt en 2x4 och slägga men det var en jäklar rotor o sitta fast.
20181013_111800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser den värsta delen ut, bara lite ytrost än sålänge

Allt verkar hamna imellan men nu är rotor ur!
Hur skall jag gå vidare nu tycker ni? Allt verkar krut torrt så ugnen klarar sig denna gång
20181021_150134.jpg
Skapa konto

20181021_150128.jpg
Skapa konto
20181021_150146.jpg
Skapa konto
20181021_150201.jpg
Skapa konto

Jag skulle torka den en vecka i pannrummet.

Sedan kontrollera att isoleringarna är i skick med en megger.

Sedan plocka ihop den med nya C3 gummikapslade kullager om meggern visade godkänt.

R
Se i inlägg # 6 hur du kan göra med att torka den , om det finns fukt går den inte ur med vanlig rumsvärme , lindningen tåll upp till 90C så det är ingen fara för den i ugnen

Fukt är jag inte orolig för. Vad skall jag rengöra kontaktytor rotor/stator med? Trollull? Eller då kanske det finns risk att det blir järn damm i stator? Är det bättre med C3 lager? De har ju liiite större spel och klarar värme bättre kanske, 2rhs blir det allagånger då jag aldrig orkar dela o manuellt smörja dem

Vilka kontaktytor menar du? Det är väl bara i lagerringarna som det skall vara kontakt mellan delar i rörelse. Jag skulle slipa bort rosten för hand med fint slippapper. På statorn gäller det då att hålla koll på pappret så att man absolut inte kommer åt lindningarna. Om det sedan blir lite rost kvar spelar ingen roll. Det viktiga är att inte rosten på rotorn skrapar i rosten på statorn.

Precis det är rosten på rotor jag vill ha bort, resten kan jag nog bara torkan av. Men då kör jag på lite fint slippapper bara. Tackar

Scotchbrite funkar också, då slipper man korn från slippapper.

R
Vanlig bensin är bäst , inget materiel med metall i , räcker med en som mamma gör ren kastruller med :D

Detta börjar likna gotlands dricke, det finns lika många recept som det finns bryggare haha

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Är det fler än två förslag? Med reservation för att jag inte vet var rävlyans mamma gör rent kastruller med så gissar jag att det är disksvamp som avses. Vilket jag i sammanhanget klassar som detsamma som Scotchbrite. Det fungerar det också, men jag skulle använda slippapper. Fint våtslippapper brukar inte släppa korn när man slipar. Och oavsett om man använder disksvamp eller slippapper så bör man torka bort rosten som man fått bort. Våttorka med exempelvis lacknafta. Eller bensin om du hellre vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.