Jag är en flitig läsare här men har inte skrivit så mycket själv. Nu känner jag dock att jag behöver lite hjälp
Vi har ett problem i vårt kök och hall. Idag ligger där stora klinkerplattor (40x40 cm) med värmegolv under. Problemet är att vissa plattor sitter löst (vickar när man går på dem) och fogen släpper över tid (inte bara runt de plattor som vickar). Fogen är väldigt vass och inte bra då vi har småbarn hemma. Då vissa plattor också vickar så spricker de ibland också (vi har cirka 4-5 st plattor som har spruckit).
Min fråga är vad man kan göra åt detta? Måste man riva upp allt och göra om (dyrt antar jag, speciellt när det är värmegolv under också) eller kan man riva upp all fog och foga om när plattorna redan ligger? Hur svårt är det och kan man göra det själv? Det kommer ju antagligen inte lösa problemet med vickande plattor men kan man ha nån slags fog som är mer elastisk tex för att förhindra springor mellan plattor? Eftersom det nu är väldigt öppet mellan plattor kommer det inte mycket smuts som man inte får bort och det känns inte heller jätteoptimalt att våttorka då vattnet tränger ner under plattorna.
Bifogar bilder på plattorna, fogen och sprickor etc.
Plattorna har lossnat för att golvet rör på sig. Spackla du igen springorna kommer det att vara okej ett tag, men sedan spricker det igen, risken finns också att du infört nya spänningar vilket ger ökad risk för spruckna plattor.
Det tråkiga beskedet är nog att du behöver ta bort plattorna och åtgärda grundorsaken. Är det vattenburet eller elektriskt värmegolv?
Det är elektriskt värmegolv under. Själva huset står på en krypgrund, dvs inte en gjuten platta.
Skulle det hjälpa att byta till mindre plattor om man lägger nytt golv eller ska man helt försöka undvika stenplattor? Är det bättre med laminatgolv eller dylikt?
Kan man byta bara stenplattorna eller måste man riva upp värmegolvet också och lägga om det?
Det problematiska kan vara att få bort plattor och fix utan att skada värmeslingan.
Har du otur ligger värmekabeln direkt i fixet (men det brukar oftast vara vid tillfällen då man fixat golvet i efterhand) och så e det kanske i detta fallet.
Att byta till mindre platter kanske kan minimera problemet med spruckna plattor.
Men du kommer ALDRIG bli av med problemet, då det ligger längre ner i konstruktionen. Dvs du måste styva upp i konstruktionen för att bli av med svikten som gör att allt rör sig.
en tänkbar chansning är att ta loss alla lösa plattor och lägga på armering. flytspackla minst 2cm o sedan nytt lager klinker. lär styva upp. o golvvärmen kan behållas. men ska man göra det by the book är det nog bara o riva ut allt.