Byggahus.se
Det verkade så, nå man får visst några gratis krediter, men inte blir det mycket video av det. Här är nu ett exempel

• Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
Nåja nu redan nästa gångjärn påbörjat! Jag verkar vara in i en sorts cyklon av motivation just nu, får se när det tar slut...

UbkWuIQ.png

• Gilla
Hedens
  • Laddar…
Känns som jag monopoliserar den här tråden nu men men här är nu nästa steg, i simulation funkar det.

Nu blir det att tweaka lite och fixa själva bockningsytorna, det ska vara urfräst för gångjärnen så att ytorna kan gå helt ihop utan glapp.
AQx8ZsE.png

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Jag följer ditt bygge med spänning, hela projektet tilltalar mig på nivån "jag vill ha en men vet inte vad jag ska ha den till".

Om man vill han en plåtbock där inga gångjärn kommer i vägen på sidorna, så kan man göra såhär:

Jag googlade faktiskt magnabend efter du började ladda upp dina skisser =)

Planen är att bygga en nån gång, frågan är bara hur dyr den blir. Lindningstråden allena skulle bli 140 euro. Metallen säkert lika mycket till om inte mera (skroten duger inte här), och förmodligen behöver jag ha hjälp av någon med fräs.

Jag skulle annars inte hålla på med detta, jag klarar liksom inte av att bara nöta på endast för att lära mig, inte länge iallafall, jag behöver ett projekt med gedigen nytta för att få motivation. Ett mål att jobba mot.

Jag känner precis samma sak med mina projekt hemma.

I värsta fall får jag väl lura i någon i min närhet att bygga en som jag kan låna ;)

Väcker den här tråden till liv igen. Magnabendprojektet ligger i idé för övrgt, fanns aldrig ens tiden att börja på det denna sommar, än mindre pengarna... Jag satt även och funderade över tillverkningen, speciellt av vissa delar och tror det kommer kräva man har fräs, så det blir något att skaffa före, Jag har moddat min nuvarande plåtbock så det går att göra boxar med den om man vill, inte så lätt, men det går.

Men just nu undrar jag om fusion har någon funktion för att räkna materialåtgång? Som jag gör det nu är det att räkna manuellt, men det skulle vara nyttigt att kunna räkna ut hur många meter av en metallprofil som går åt.

Är det bara jag men det känns på sistone som Autodesk håller på och spänner åt snaran nu när dom väl fått den runt nacken. Börjar känna mig obekväm med att vara så beroende på Fusion när man inte vet vad som händer snart, så igår laddade jag hem Solid Edge, en gratis version av Solidworks. Den är helt off line och går aldrig ut eller utsätts för ändringar i funktionaliteten.

https://www.plm.automation.siemens.com/plmapp/education/solid-edge/en_us/free-software/student

Och ja det är tillåtet för hemmaanvändare och inte bara studenter:
https://solidedge.siemens.com/en/solutions/users/hobbyists-and-makers/
The Solid Edge Student Edition is available not only to traditional students, but also self-taught learners, including makers and hobbyists practicing their craft for personal satisfaction, not monetary gain. Create 3D models for printing and prototyping. The license never expires.

Installerade det igår och försöker lära mig det nu.... Det har ingen CAM funktion men det använder inte jag.

D DennisCA skrev:
Är det bara jag men det känns på sistone som Autodesk håller på och spänner åt snaran nu när dom väl fått den runt nacken. Börjar känna mig obekväm med att vara så beroende på Fusion när man inte vet vad som händer snart, så igår laddade jag hem Solid Edge, en gratis version av Solidworks. Den är helt off line och går aldrig ut eller utsätts för ändringar i funktionaliteten.

[länk]

Och ja det är tillåtet för hemmaanvändare och inte bara studenter:
[länk]
The Solid Edge Student Edition is available not only to traditional students, but also self-taught learners, including makers and hobbyists practicing their craft for personal satisfaction, not monetary gain. Create 3D models for printing and prototyping. The license never expires.

Installerade det igår och försöker lära mig det nu.... Det har ingen CAM funktion men det använder inte jag.
Jag är inte särskilt orolig. Den dagen den sorgen. Blir det så att de börjar ta betalt så får man väl byta då.

Ja men själv tänker jag att om sorgen inträffar så är det bättre att ha backuppen klar, tror dessutom att kunskap i ett annat CAD program hjälper mig i båda.

K
Ett litet projekt jag håller på med.

• 1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.png
    Skapa konto
  • 3.png
    Skapa konto
  • 4.png
    Skapa konto
  • 6.jpg
    Skapa konto
  • 12.jpg
    Skapa konto
  • 11.jpg
    Skapa konto
  • 10.jpg
    Skapa konto
  • 9.jpg
    Skapa konto
  • 8.jpg
    Skapa konto
  • 14.jpg
    Skapa konto
  • 15.jpg
    Skapa konto
  • 16.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Viktorcloetta och 5 till
  • Laddar…
D DennisCA skrev:
Solid Edge, en gratis version av Solidworks.
Bara för ordningens skull så vill jag påpeka att Solid Edge inte på något sätt är relaterat till Solidworks. Möjligen så finns det förutom namnet likheter i funktionaliteten, det vet jag inte, men Solid Edge ägs av Siemens medan Solidworks ägs av Dassault Systèmes. Det är alltså konkurrerande produkter.

Ja jag hade misstagit mig där. Men det är ganska lätt att blanda på dom. Söker man Solid Edge är det mera träffar på Solid Works...

Har inte jobbat så mycket med Solid Edge men det var en funktion som Fusion 360 helt saknar, att kunna platta ut delar i plåt. Såhär måste man hålla på om man ska göra en övergång i Fusion 360 och platta ut den:

I Solid Edge finns det en färdig funktion för att göra plåtprofiler. Först gör jag den i 3D.

upload_2020-2-16_10-28-54.png
Skapa konto

Sen är det bara att platta ut det. Kan bockas från en bit 0.7mm plåt.

upload_2020-2-16_10-30-41.png
Skapa konto

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.