Byggahus.se
Markus_snickare
Hej

Har en stuga på ca 18 kvm. 6*3m. Kommer bli sex plintar med markisolering under. Men hur stora ska plintsulan vara? Räcker det att gjuta 40*40cm plattor och sen mura eller gjuta från dem? Och hur mycket måste isoleringen sticka ut utanför plattorna?

Tack på förhand

Det beror på lastnedräkning, isoleringskvalitet och markens beskaffning. Någon måste räkna på det.

Man har inte isolering under plintarna. Beror på marken hur stor platta som behövs.

Säg att det är en enkel stuga inte alltför långt upp i landet som väger 500 kg per kvm. Med 6 plintar får väl den mest belastade plinten svara för en yta på ca 4,5 kvm, dvs 2250 kg. Om den lasten kan fördelas på 40x40 = 1600 cm2, så blir lasten per cm2 1,4 kg. Inte särskilt mycket i sådana sammanhang.
Jag förstår inte riktigt hur du tänker beträffande isoleringen. Den mesta kylan kommer ju uppifrån. Där finns väl knappast någon anledning att snåla. Var stugan ligger och markens beskaffenhet har stor betydelse. Väldränerad jord i sydsverige behöver inte så mycket isolering.

Bästa svaret

Worst case scenario är att du har en nockbalk och tegeltak i mellansverige. Lasten på plintarna under balken blir då 15 kN så länge bara taket vilar på den. Om du har morän så får du utan vidare undersökning ta 200 kPa på marken och då krävs en plintfot som är 280x280 mm.

Jag gissar att du har takstolar och då blir det mindre laster och mer jämnt utspridda än i mitt exempel.

Isolering under plinten kan vara ett sätt att slippa grundlägga till tjälfritt djup vid tjälskjutande mark, men det krävs vanligtvis XPS-cellplast.

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Markus_snickare
Då låter det som jag klarar mig med mycket små plintar då det är sand och grus i backen 63m ner. Stugan väger nog inte mer än fem ton så det blir ju hälften av vad du räknat på.

Tanken med isoleringen under är pga tjälskjutning då frostfritt djup annars är 2m.
Tack för svar

Varsågod. Snön väger mer än huset och normenliga säkerhetsfaktorer är inkluderade i exemplet.

I sand får du ta 100 kPa.

Markus_snickare Markus_snickare skrev:
Då låter det som jag klarar mig med mycket små plintar då det är sand och grus i backen 63m ner. Stugan väger nog inte mer än fem ton så det blir ju hälften av vad du räknat på.

Tanken med isoleringen under är pga tjälskjutning då frostfritt djup annars är 2m.
Tack för svar
Så gjorde jag på landet när vi byggde gäststuga för 6 år sedan. Det har fungerat perfekt på en jobbig mark med lera. Lägger med en länk så att flera kan läsa på om möjligheten att plinta på ej frostfritt djup.
https://www.isover.se/sites/isover.se/files/assets/documents/tjlisolera_hemmapdf.pdf (sidan 10, kap 2.4)

En utmärrkt broschyr som förklarar när och varför man ska isolera mot tjäle. Det är dock viktigt att komma ihåg att man helst ska undvika tjälkänslig mark, i synnerhet för små byggnader. Ibland går det inte. Garageuppfarter är väl ett typiskt sådant exempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.