Att informera allmänheten om invasiva växter är ingen enkel pedagogisk uppgift, kommentarer som "den går ju att äta" eller "den är ju så fin" dyker alltid upp vilket förvisso är sant men det förminskar inte på något sätt problemet. Som ren självbevarelsedrift har jag alltid varit nästan överdrivet försiktig med att plantera spridningsvilliga växter i trädgården. Jag har otaliga gånger upplevt hur svårt det är att försöka informera om att en växt inte är odlingsvärd, den slutar inte växa där vi själva sätter gränsen. Min uppfattning är att många övervärderar sin egen förmåga att kontrollera en växt som inte låter sig kontrolleras på ett rimligt sätt.
När man försöker skilja på vad som är en inhemsk växt eller en invandrad växt används året 1800 som gräns, någonstans bör man sätta gränsen och vi har förhållandevis god uppfattning om vilka växter som funnits i Sverige tack vare Carl v. Linné.
De flesta växter som odlas är förhållandevis ofarliga för både natur och för våra trädgårdar men därmed inte sagt att man inte bör ta varningar på allvar, det är förenat med stora kostnader att sanera t.ex. vresrosen från stränderna. Ändå planteras vresrosor helt aningslöst fortfarande. Sjögull som är en importerad vattenväxt med ursprung från trädgårdsdammar växer numera över stora områden i Mälaren. Den förhindrar allt friluftsliv och genererar en svårt sargad vattenmiljö när stora mängder organiskt material sjunker till botten på hösten och orsakar syrebrist. Den förändrar ekosystemet.
Ser att skogsklematis finns med på den nya listan. Här i Sverige odlar vi den under namnet Clematis vitalba `Paul Farges´ eller under det påhittade handelsnamnet Clematis SUMMER SNOW. Ibland hittar handeln på fiktiva namn för att namnet säljer bättre än det riktiga namnet vilket enligt min mening är ett otyg och skapar förvirring. Att det är ett påhittat namn visas genom att namnet skrivs med stora bokstäver.
I Nya Zealand är Clematis vitalba en av de värsta skadegörarna i naturen. Den är importerad som trädgårdsväxt någon gång på 1920-talet och kallas för "Old man´s bear" i folkmun. Den har bekämpats länge men inte särskilt framgångsrikt. Clematis frön har ju vingar och förs långt med vindens hjälp. Den har fått fäste i naturen och klänger på träd och buskar tills den kväver dem, landets endemiska träd riskerar att utrotas pga denna importerade huligan.
Bild från Wikipedia.
Den här nyheten fick stor spridning när den kom, men det var få som följde upp förtydligandet att det inte rörde sig om en definitiv lista utan bara om ett förslag. Här en artikel från svd (längst ner står att artikeln har blivit korrigerad på den punkten: https://www.svd.se/snobar-och-jattedaggkapa-nya-invasiva-arter
Citat ur texten: "Artdatabanken har inte föreslagit några åtgärder, men det kan komma framöver. Artdatabankens lista är ännu preliminär, och genomgår en vetenskaplig granskning. Vid årsskiftet kommer den att lämnas över till Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten, som ska skicka runt den till olika remissinstanser. Därefter ska regeringen besluta om listan, och då kan också försäljning av vissa växter stoppas eller begränsas. Fast till dess dröjer det två år."
Det vore ju intressant att hur listan ser ut i nuläget när den är på remiss. Kan tilläggas att jag (som många andra) blev lite förfärad över att i stort sett alla växter som lyckats i min trädgård finns med på listan!