Byggahus.se
Håller på att renovera källaren och det är dags att byta ut fyra fönster.
Jag funderar på att sätta fasta fönster eftersom det är små källarfönster (90x50 cm) som är 160 cm från golv, så lite extra ljusinsläpp hade inte varit fel, att det är billigare är ingen nackdel heller.

Fönster 1 är till hobbyrum som kommer fungera som ett extra gästrum när vi har besök (i dagsläget finns inte väggen mellan hobbyrum och förvaring. Dörren in till badrummet finns inte heller utan nuvarande WC nås via tvättstugan).
Fönster 2 är till förvaring/obestämd yta, möjligen att jag sätter upp en vägg så att det blir ett avskilt rum.
Utanför fönster 1 och 2 är det en altan i höjd med underkant av fönstret.
Utanför fönster 3 och 4 är gång upp till huvudingången, de här fönsterna kommer vara frostade.

För estetikens skull vill jag att fönster 1 - 2 samt 3 - 4 är av samma typ, dvs, om jag väljer att göra fönster 1 öppningsbart vill jag även att fönster 2 ska vara öppningsbart eftersom de sitter så nära varandra.

I källaren finns också en gillestuga med två normalstora fönster och ett mellanstort fönster som är öppningsbara, de kommer fortsätta vara öppningsbara även i framtiden.
I det gamla pannrummet finns det ett fullstort fönster samt utgång.

Dvs. det finns två utrymningsvägar i form av dörr i pannrum samt ovanvåning. Det skulle även gå att ta sig ut via gillestugan genom att klättra upp i soffan och sen gå ut, mark är 2-3 dm under fönstret.

Vi har bott i huset i snart två år och aldrig öppnat några av de här fönsterna, men då att vi knappt nyttjat något rum i källaren förutom tvättstugan.

Tips på idéer och förslag. Hur hade ni gjort?

• källare.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Jag hade aldrig sovit i ett rum utan öppningsbart fönster och jag hade aldrig låtit någon annan göra det heller.

• Gilla
Carro_D och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag hade aldrig sovit i ett rum utan öppningsbart fönster och jag hade aldrig låtit någon annan göra det heller.
Är det ur brandsynpunkt som är anledningen till det? Om fönster 1-2 är öppningsbara hade du sovit där då?

• Gilla
f_s_81
  • Laddar…
R ringduvaren skrev:
Är det ur brandsynpunkt som är anledningen till det? Om fönster 1-2 är öppningsbara hade du sovit där då?
Ja och nej. Det här är ju bara mitt tyckande men jag anser att du behöver räkna med risken att någon blir instängd i ett rum. Vilket som. Till exempel vid brand.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja och nej. Det här är ju bara mitt tyckande men jag anser att du behöver räkna med risken att någon blir instängd i ett rum. Vilket som. Till exempel vid brand.
Förstår det helt och hållet, och det är också av den anledningen att jag rådfrågar. Eventuellt att jag kör fönster 1 och 2 som öppningsbara,
Gick ner i källaren och mätte, Fönster 1 och 2 är 90x50 och fönster 3 och 4 är 70x50. Kommer en normalvuxen man ut genom ett 70 cm brett fönster som är 160 cm från golv?

Så här säger Boverket om fönster som ska va utrymningsväg.
Fönster i källare i småhus bör ha en minsta bredd av 0,6 m, en minsta höjd av 0,5 m och vara sidohängt.

• Gilla
Okvin
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fönster i källare i småhus bör ha en minsta bredd av 0,6 m, en minsta höjd av 0,5 m och vara sidohängt.
Tack! Då uppfyller de storlek för att kunna ha som utrymningsväg. Har däremot fått för mig att om det finns två utrymningsvägar (dörr i källare samt trappa till ovanvåning) så behövs inga andra utrymningsvägar. Har jag förstått det rätt?

R ringduvaren skrev:
Kommer en normalvuxen man ut genom ett 70 cm brett fönster som är 160 cm från golv?
Om det brinner och man har något att stå på så ska det nog inte vara några problem.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Om du gör 3 och 4 öppningsbara så har du två utrymningsvägar från alla rum och kan sedan låta 1 och 2 vara fasta om du vill.

M Mikael 81 skrev:
Om du gör 3 och 4 öppningsbara så har du två utrymningsvägar från alla rum och kan sedan låta 1 och 2 vara fasta om du vill.
Det är nog en bra lösning. Dock är 3 och 4 enbart 70 cm och inte 90 som jag skrev från början. Så klokast är kanske att 1 och 2 ör öppningsbara. Samtidigt känns det vettigt att ha öppningsbart i badrum och tvättstuga.
Men sidohängda fönster i den storleken verkade svårt att hitta när jag sökte lite snabbt.

Fönsterna sitter för högt över golv för att kunna användas som utrymningsväg.
Det du kan göra är att montera en utrymningsstege vid de fönster som ska användas som utrymningsväg.
Som det ser ut idag så finns det 2st möjliga utrymningsvägar, via trappan eller dörr i pannrum.

Stefan N Stefan N skrev:
"Summan av bredd och höjd bör vara minst 1,50 meter. Öppningens underkant bör ligga högst 1,2 meter över golv. Om avståndet mellan golvet och fönstrets underkant överstiger 1,2 meter, bör en plattform eller liknande monteras på insidan."
Dina fönster är för små.

JoWeg JoWeg skrev:
"Summan av bredd och höjd bör vara minst 1,50 meter. Öppningens underkant bör ligga högst 1,2 meter över golv. Om avståndet mellan golvet och fönstrets underkant överstiger 1,2 meter, bör en plattform eller liknande monteras på insidan."
Dina fönster är för små.
Nu är det en gammal tråd men frågan är om det finns krav på utrymningsväg eller om det görs för att ha en extra väg ut i nödfall som inte behöver uppfylla kraven, som inte klassas som nödutgång men eventuellt kan användas som en sådan.
Kraven är bör krav och storleken beror på att brandman med rökdykarutrustning ska kunna rymma både ut och in genom fönstret.
Det är bättre med ett öppningsbart fönster än inget alls, om man är osäker så är det bästa att ringa sin lokala brandmästare och fråga då dom kanske gör en annan bedömning.

1 123abc skrev:
Nu är det en gammal tråd men frågan är om det finns krav på utrymningsväg eller om det görs för att ha en extra väg ut i nödfall som inte behöver uppfylla kraven, som inte klassas som nödutgång men eventuellt kan användas som en sådan.
Kraven är bör krav och storleken beror på att brandman med rökdykarutrustning ska kunna rymma både ut och in genom fönstret.
Det är bättre med ett öppningsbart fönster än inget alls, om man är osäker så är det bästa att ringa sin lokala brandmästare och fråga då dom kanske gör en annan bedömning.
Det är krav att vid konvertering till källare ska det finnas en alternativ utrymningsväg. Om det är fönster så ska det vara minst 0,5 brett och 0,6 högt, och minst 1.5m totalt. Dessutom om fönstrens underkant är över 1,2m så behövs en plattform eller väggfast bänk eller liknande monteras för att underlätta evakuering. Alternativt skulle eventuellt en stege även vara OK. Fönstren får inte ha lås.
Detta krav har funnits ganska länge, antar att den utbyggnaden inte hade kontrollerats av en fackman.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.