Byggahus.se
H Johan Lundblad skrev:
Vi håller på att bygga med provinshus nu. Är i slutskedet. Jag har fört anteckningar under byggets tid som jag tänkte renskriva och posta i ett längre inlägg när bygget är klart. Skicka PM om ni vill ha referenser på Provinshus så länge.
Hej Johan,
Vi funderar på att bygga med Provinshus och skulle gärna vilja ta del av dina synpunkter och erfarenheter.
Vi är nära kontraktsskrivandet.

L LottaMsson skrev:
Vi har nyligen haft vår Slutbesiktning och väntar på att få våra fel och brister åtgärdade. Jag återkommer gärna med mer info när de två månaderna de har på sig att åtgärda felen har passerat. Det går även att skicka PM till mig för referenser etc.
Vi funderar på att bygga med Provinshus och vill gärna ta del av dina erfarenheter.

De riktigt dåliga referenserna i den här tråden är visserligen några år gamla. Men jag skulle nog undersöka firman lite mera grundligt, innan man gör affär. Hur mycket av ledning, ägare osv finns kvar sedan 2011?

Bolaget uppstod i turbulensen när Roxi Stenhus kollapsade (efter att några av deras hus kollapsat, men framförallt aldrig blev färdigbyggda).

H hempularen skrev:
De riktigt dåliga referenserna i den här tråden är visserligen några år gamla. Men jag skulle nog undersöka firman lite mera grundligt, innan man gör affär. Hur mycket av ledning, ägare osv finns kvar sedan 2011?

Bolaget uppstod i turbulensen när Roxi Stenhus kollapsade (efter att några av deras hus kollapsat, men framförallt aldrig blev färdigbyggda).
Ok, lyssnar vidare - inväntar 2 andra byggare också.

Då var det dags att sammanfatta vår resa med Provinshus (PH). När vi gjorde vårt val av husleverantör så läste vi mycket vad andra lämnat för omdöme. Vi hittade inte så mycket om PH, vilket vi tog som ett gott tecken och det vägde tungt i vårt val av PH. Tyvärr var valet av PH ett misstag och vi vill råda andra som är i samma situation som vi var i att inte välja PH. Vi har ingen personlig vinning i detta, tvärtom. Vi kommer försöka vara så objektiva som möjligt i vår beskrivning och denna recension bygger på anteckningar som vi förde under byggets tid för att säkerställa att det blir korrekt beskrivit även månader senare. Nedan kommer den korta versionen.

Sammanfattning

Sanslöst mycket fel och slarv. Det värsta var väl när de frångick sina egna ritningar och satte ett takfönster en halv meter för högt upp. Utan att fråga som vanligt. De informerade inte efteråt ens. Tyvärr satt fönstret i trappan och skulle ge extra takhöjd. De kände ingen stress över detta precis utan som vanligt var de dom som visste bäst. Bad inte om ursäkt ens. Istället var det som att jag bara var jobbig.

De fortsatte mer gipsning och målning. När de väl fick upp trappan kunde man knappt gå i den. Jag är 1.77... Det slutade med att de fick såga ut innertaket för att få takhöjd. De vägrade flytta fönstret. Så nu har jag mindre isolering och ett takfönster där jag inte ville ha det. Det är bara ett exempel av jättemånga.

Ett annat exempel på hur de agerar. Som besiktningsman ville de ha en person som varit med i entreprenaden och som utför arbete mot betalning på samtliga hus som Provinshus bygger. Horribelt att det får gå till så. Vi vägrade detta.

Provinshus starka sidor är deras säljare som är trevliga och mycket duktiga. Även deras markanläggare är mycket kompetent. Elektrikerna och de som gör våtrummen är också bra.

Vårt område bestod i s.k.fribyggartomter, vi har 2 andra grannar som byggt med provinshus och ett flertal som byggt med andra husbyggare. Vi har pratat med de flesta och vår bestämda uppfattning är att de som byggt med PH är minst nöjda. Låter kanske överdrivet och som att vi försöker svartmåla PH men det är faktiskt så. En granne byggde med Fiskarheden. Supernöjda! De bygger även med lättbetong. De som byggt med Huskompaniet verkar också nöjda.

Vi avråder starkt från PH. Om ni pratar med dom om detta omdöme så antar vi att de kommer att säga något i stil med att det var högt tryck med många kunder just då samt att de bytt ut viss personal. Det ligger en del i detta men de har 3 grundläggande problem;

1. Deras företag är för litet för att bygga med totalentreprenad på ett bra sätt. Det krävs en viss kritisk massa kontorspersonal, t.ex. projektledare och konstruktörer. Om en person slutar eller är föräldraledig eller liknande måste det finnas fler som kan ta vid. Erfarna projektledare och konstruktörer är dyra och PH säljer få hus. Så de tar in unga, nyexaminerade personer. Tyvärr kräver dessa jobb mycket erfarenhet och både kunder och de anställda blir lidande.

2. En del personer i företaget har en förfärlig syn på deras kunder. Detta får man tyvärr inte erfara förrän man skrivit på kontraktet. De tar sig rätten att besluta hur ens hus ska bli utan att ens informera varken före eller efter. Läs vidare för exempel.

3. De åtgärdar inte sina fel efterslutbesiktning i tid om än alls. Detta verkar de köra systematiskt. Vi har vår egen erfarenhet + 3 (av totalt 3 andra som byggt med PH) andra vi pratat med.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Nedan följer den längre versionen för den som orkar läsa. Det blev nästan en uppsats av detta, vilket kan te sig lite komiskt men vi tror det är viktigt att ta med många exempel för ge en rättvis bild. Som vi skrev tidigare så baseras detta på anteckningar som fördes under projektets tid för att säkerställa att det blir korrekt beskrivit.

Tiden innan kontraktsskrivning

Vi började med att prata med en hel del husleverantörer för att få en prisbild. Vi var hela tiden sugna på ett stenhus då vi gillar konceptet med lättbetong samt att ha ett material genom hela väggen utan fuktspärrar m.m.

I slutändan stod vi och valde mellan Provinshus, Huskompaniet och Fiskarhedenvillan. Vi valde bort Fiskarhedenvillan mycket pga att de inte hade totalentreprenad. Med FHV hade vi fått skriva 2 avtal, ett på markarbete och platta och ett för resten. Vi läste att totalentreprenad är mycket bättre rent juridiskt och det ligger nog mycket i det.

Den största anledningen till att vi valde PH var att vi fick bra kontakt med säljaren. Han kändes ärlig och kunnig.

PH och säljaren gjorde under tiden innan kontraktsskrivningen ett mycket gott intryck med korta svarstider och tydliga svar. Det var hög svansföring och hög tro på sin förmåga.

Tyvärr höll företaget inte en hel del saker som utlovades. Säljaren är dock fortfarande den vi har mest förtroende för hos PH. Han gömmer sig inte när det börjar blåsa och han tar sig tid på kvällar och helger när man som kund har panik och ångest. För det hade vi mycket av. Kanske är vi känsliga och mer noggranna än de flesta men vi har upptäckt att många av PH kunder också upplevt samma saker som vi. Bl.a genom kontakt med personer på detta forum.

Saker som lovades men ej infriades

Här kommer lite av det som företaget inte kunde uppfylla.

1. ”Vi har nöjda kunder.”

2. ”Blir det fel så åtgärdar vi det. Det gör vi alltid.”

3. ”Vi har aldrig tummat på kvaliteten för att hinna färdigt och det kommer vi aldrig göra.”

4. ”Vi blir alltid klara i tid. Ibland kan det bli tajt om något oförutsägbart händer men då kraftsamlar vi och får huset klart. Vi har aldrig några förseningar.”

Detta fortsatte under lång tid. De satte väldigt hög prestige i detta fast vi flera gånger påpekade att vi prioriterade kvalitet före tid. Vi KOMMER leverera i tid sa säljaren gång på gång. Ni kan ju gissa hur det gick…

5. ”Vi får inga kompletteringar från kommunen gällande bygglov. Andra husleverantörer får det. Inte vi.”

6. ”Vi kan rita hus. Vi är inga arkitekter men vi kan rita hus.”

7. ”Husen vi bygger drar mellan 30 och 35 kWh per kvm efter att huset torkat ut helt, vilket kan ta upp till ett år.”

Tiden innan Byggstart

Vid denna tiden börjar vi märka att de som jobbar på Provinshus har högre självförtroende än kompetens. De svarar för ofta tvärsäkert utan att egentligen veta. Det låter alltid bra och som lekman får man förtroende men efter ett tag börjar fasaden krackelera. Jag kommer ge ett par exempel på detta.

Deras allra första ritning som de gjorde på huset hade fel byggnadshöjd tyckte jag.

Jag frågar och får ett tvärsäkert svar att det är rätt. Jag googlar lite och frågar en arkitekt, och får svaret att ritningen som PH gjort har fel höjd. Så jag frågar PH igen. Som säger att de har rätt igen. Tvärsäkert. Eftersom de svarar så säkert så frågar jag arkitekten igen som även frågar sin kollega som också tycker att PH har fel. Så jag ringer säljaren en tredje gång och förklarar att det r arkitekter som menar att de har fel. Då svarar han bara att de ska titta på det och en kort tid senare kommer en ritning med rätt höjd.

Detta var givetvis en skitsak men detta beteendet är återkommande från PH sida och tar mycket tid och kraft.

Löfte nr 4 om att husen alltid blir klara i tid. Vi stod på oss om att skriva in vite i kontraktet. Det behövdes inte sa säljaren. Vi levererar ALLTID i tid. Men han gick ändå med på det. Det var bra för oss. De var 1 och en halv månad försenade. Tack vare vitet slapp vi stå för extra boendekostnader och ränta på lånet för tomt och hus under förseningen.

Löfte nr 5 om att de aldrig får kompletteringar från kommunen på sina bygglov: Vi fick göra 2-3 st kompletteringar för handikappsanpassning pga att PH inte ritade enligt normerna. Medförde att bygglovet drog ut onödigt på tiden.

Jag anser att de ritningar och planlösningar som vi fick från andra husleverantörer höll en högre standard. Vi gick till en arkitekt som gjorde en del justeringar. Det gjorde jättestor skillnad!

Känslan vi fick var att PH inte var så intresserade av att lägga för mycket tid på olika planlösningar och estetik. De ville mest komma igång och bygga och fakturera. Vi har dock full förståelse för detta iom att de är ett litet företag.

Kommunikationen

Kanske PH sämsta sida. Viktig information slarvas bort på ett sätt som är oacceptabelt. Egna beslut tas utan att fråga oss som kunder. Inga mötesprotokoll görs. Inga mötesanteckningar sparas på ett strukturerat sätt. PH hänvisar hela tiden till kontraktet och ÄTA men kontraktet var slarvigt skrivet och fullt av fel. Trots påtalning av dessa fel görs inga ändringar. Vet bäst, kan bäst är inställningen.

Undertak. Vi valde att lägga till extra pengar för ett undertak av råspont istället för takboard. Trots att det gjordes en ÄTA kom inte detta med på ritning, vilket vi upptäckte av en slump. Felet påtalades och vi fick råspont. Ingen stor sak.

Vindskivor. Vi hade tydligt kommunicerat till PH att vi inte ville ha något utvändigt trä på huset. Helt plötsligt när man kommer till huset så sitter där vindskivor. Då ska vet påtalas att vi inte har något takutsprång. Vindskivorna satt alltså direkt på den putsade väggen/gaveln. Det såg förjävligt ut. Vi hade sagt till PH att vi ville ha putsat hela vägen till takpannorna. Det gick inte så det fick bli så var svaret. Mycket tråkigt när man haft en vision av taket som har kommuniceras tidigare och så väljer PH att göra annorlunda utan att ens informera. Efter några telefonsamtal gick PH med på att i alla fall klä in vindskivan i plåt utan extra kostnad för oss. Det blev helt ok men inte så som vi ville ha det och kommit överrens om.

Fönster. I våra planbestämmelser stod det angivet att fönsterna i huvudsak skulle ha mittstolpe och vara sidohängda. PH fick givetvis hela detaljplanen med planbestmmelserna, vi informerade om det något speciella kravet på fönster men ändå skriver PH in fel fönster i kontraktet. Vi ser felet. Påtalar felet. Men återigen visar PH att de inte håller ordning på viktiga saker.

Fönstren köptes in för sent och såklart var det dessutom fel fönster. Vi påtalar att fönstren inte följer detaljplanen när vi ser de första fönstren uppmonterade. Trots detta fortsätter PH montera resterande felaktiga fönster. Vi tar ett möte där säljaren föreslår att vi låter fönstren sitta kvar. Kanske upptäcker inte kommunen det vid slutsamrådet menar han. Vi vägrar och säger att antingen får de byta fönstren eller så får de skaffa ett godkännande av kommunen. De väljer det senare alternativet. Vid frågan om detta skulle påverka slutdatum så blir säljaren något irriterad och upprepar ”Vi KOMMER bli klara i tid”.

I alla fall så tänkte vi i detta läget att problemet låg hos PH och att det var deras sak att fixa. Vi skulle inte behöva jaga och tjata om detta tänkte vi. Men veckorna gick och till slut hörde vi av oss till kommunen för att fråga hur det gick med ärendet. Då väntade de på papper som de inte fått in av PH trots påtalning från deras sida. När vi frågade projektledaren om detta svarade han att han inte tyckte att det behövdes.

Vid denna tidpunkt insåg vi att projektet inte bedrevs seriöst och att det inte skulle bli bättre så länge den utnämnde projektledaren höll i projektet. Vi försökte då byta ut projektledaren. Provinshus vägrade. Vi efterfrågade då någon slags förändring hur projetet bedrevs. T.ex. en stöttning av projektledaren samt en genomgång av projektet. Detta gjordes inte heller.

Golvläggning. Vi skulle själva lägga golv och projektledaren hade gett klartecken.

Betongen i plattan måste torkas ut tillräckligt innan golvläggning kan ske. Golvvärmen behöver slås på innan. Det krävs en fuktmätning innan eftersom man lägger en fuktspärr under golvet. Vidare kan inte golv läggas om underlaget är för ojämt. Då krävs en slipning av betongen.

Inget av detta informerade projektledaren om och vi visste inget om detta eftersom vi inte lagt golv innan. Fredagen innan vi skulle lägga golv pratar vi med en av snickarna varnade oss för att lägga golvet.

Ringer projektledaren. Som vanligt svarar han tvärsäkert att det inte är någon fara iom att golvvärmen varit påslagen. Golvslipningen tyckte han att vi själva skulle göra fast det inte var avtalat. Vi tyckte det lät konstigt att snickaren befinner sig i huset inte skulle veta att golvvärmen är på eller av. Så vi ringer säljaren. Som vanligt svarar även han tvärsäkert. Vi ska inte prata med snickarna eftersom de inte alltid är informerade. Alltid är de tvärsäkra…

Till slut kommer det ju fram att golvvärmen inte var påslagen och inga fuktmätningar hade gjorts. Det var vi själva som skulle köpa in golvet och inte PH så de resonerade väl att det skulle kvitta dom om golvet blev fuktskadat. Tur att snickaren var ärlig iaf. Han fick inte jobba kvar på vårt hus efter det.

Fuktmätningen dröjer väldigt länge och kräver mycket tjat. Jag säger att ingen golvläggning sker innan papper kommit. Till slut skickar de protokollet. Då är det till ett annat hus… Vi ringde då upp firman som utfört mätningen och de kunde beskriva var de gjort mätningar så då antog vi att de bara glömt ändra adressen på protokollet.

Värmeprestandan

Löfte nr 7. Säljaren pratade vitt och brett om vilken fantastisk värmeprestanda deras hus har. 30-35kWh/kvm och år efter att huset helt torkat ut vattnet i betongen. Jag nämner detta till arkitekten (som vi köpte in fristående från PH). Denne är skeptisk mot detta och menar att det inte är möjligt med den väggtjockleken.

Problemet i detta läget är att PH inte gör sin beräkning förrän samrådet med kommunen vid startbeskedet. Döm av min förvåning när beräkningen visar 47. Maximal gräns för att man ska få bygga ett hus i Sverige är 50.

Vi ringer då säljaren. Jag börjar samtalet lite ödmjukt med att säga att jag inte är någon expert på energiberäkningar (vilket jag inte heller är).

”Nä men det är vi.” svarar då säljaren på sedvanligt världsmästar-maner som Provinshus har. Jag frågar då varför det skiljer så mycket mellan det han tidigare angett innan kontraktskrivningen och beräkningen. Han menar då att man sätter beräkningen högt för att ha lite marginal- Då undrar jag varför man skriver upp beräkningen och om det då är läckaget man skriver upp eftersom isolervärdet är känt. Helt plötsligt är han inte expert längre som han var 30 sekunder tidigare. Men detär återkommande med PH. Kaxiga och självsäkra först men sen rasar fasaden.

Vårt hus provtrycktes senare och vi pratade men konsulten som gjorde detta. Han angav att huset kommer dra 42-43kWh. Detta var också efter att huset är helt uttorkat vilket kan ta ett år. Ingen av de jag pratat med tror att det är möjligt att komma under 35kWh med den isoleringen på väggar, tak och fönster som provinshus bygger med.

Felen

Fönstret i köket ritades in så att det skulle möta vasken. Problemet var bara att man inte ritade vasken efter köksritningen utan man bara la in en vask. Provinshus försökte skylla på att vi hade ändrat köksritningen men det stämde inte. Vi hade sparat alla ritningar. När felet upptäcktes så var betongen beställd och PH menade på att det inte gick att göra något åt saken. Det gick inte att flytta vasken. Vi (inte provinshus) kommer då på att man kunde flytta plats på betongsegmenten. Då var det nästan i linje. Vi ville flytta fönstret de sista 150mm så att det linjerar men PH menar på att det inte gick. Sen visar det sig att de kunde flytta dörren till tvättstugan lika långt, vilket de var tvungna till eftersom rören till golvvärmen var lite felplacerade. Då menade vi att om de kan flytta dörren så kan de flytta fönstret. Då hade de inga argument så efter en hel del tjat flyttade de fönstret. Vi fick dock själva ange hur mycket eftersom projektledaren inte kunde utläsa detta själv på köksritningen.

De missade att vi skulle ha 220mm stegljudsdämpning. Detta skulle ingå i den summan vi betalade extra för att få golvvärme. Samma sak. Det stod fel i kontraktet. Vi påtalar felet i kontraktet och säljaren bekräftade detta skriftligen i mail. Trots detta blev det alltså inte rätt. De satte bara 45mm.

Då påstår säljaren att han hade fel. Att vi inte alls betalat för full stegljudsisolering. Sen säger han i telefon att kontraktet är rätt och att dom läser igenom dessa så noga! De ville ha 17 000 extra för att lägga full stegljudsisolering som vi redan blivit lovade! Vi vägrade.

Linjering fläkt över spishäll. En PH-Klassiker skulle det visa sig. Så fort det krävs lite noggrannhet i ritningsunderlaget och saker ska linjera faller det. Precis som med fönstret mot vasken. Fläkten hamnade rejält snett mot spishällen. Ca en dm. Låter kanske inte mycket men det såg för jävligt ut. Mer tjat. PH försöker skylla ifrån sig med att vi ändrat köksritningen utan att de blivit informerade (inte sant, vilket vi kunde visa genom att vi hade kvar alla versioner av ritningarna). Dessutom hade de varit så slarviga så att de ritat in ett mått på 900mm (ett och en halvt skåp) från väggen. De hade alltså räknat med 0mm passbit så att lådan i skåpet närmst väggen skulle skrapa i väggen.

Jordvärme skulle läggas. Projektledaren har då gjort en ritning som han först skickar till mig för godkännande. Då har han inte kollat var man kan lägga slinga i detaljplanen. Vi har nämligen u-område på norra sidan. Jag påtalar detta och vi kommer överrens om placering.

När jag sen kommer och tittar på eftermiddagen har han ändå lagt den över halva tomten på södra sidan. Precis där den inte skulle ligga då det är enda vettiga placeringen av pool på tomten.

Vidare har han förstört baksidan som vi tidigare betalt för att få anlagt med hårdgjord yta.

Provinshus går med på att det får göras om men det kräver ytterligare tjat. Får kontakt med slangplöjaren och han verkar inte ha rätt på tomtgränsen. Får tomten till att vara 2m smalare än vad den ska vara. Jag säger till både honom och projektledare att han får söka efter rören med detektor. Jag frågar projektledaren om han har sådan. Ja det går att få tag i svarar han.

Gör en skiss på hur vi vill att jordvärmeslingan ska ligga. Ber brojektledaren göra ny ritning o skicka till mig och plöjaren innan slingan läggs om.

Av en slump åker jag förbi huset en morgon och det var tur skulle det visa sig. Jag ser att slangplöjaren ska börja omläggningen så jag går ut för att prata med honom. Han har märkt ut var slingan ska läggas utan att ha fått rätt på tomtgräns. Han har varken talmeter eller metalldetektor. Han stegar ut mått. Till slut får han fram en tumstock och han får någorlunda rätt på tomtgräns efter att jag fått visa tomtpinnar och husets placering från tomtgräns.

Får senare reda på att han upprepade samma sak på grannhuset. Man tror inte det är sant.

Slarvet

Huset stod öppet i 3 veckar med takstolar och en fjärdedels råspont med papp. Fick ta mycket regn. Vidare stod nockbrädan öppen för regn, väder och vind hela hösten. Takstolarna sattes i september. Inte förrän i januari satte de på nockpannorna efter tjat givetvis.

Elektrikern fick fel revision på sin ritning trots att den gick iväg digitalt. Det var alltså inte någon gammal revision som låg kvar i en pärm utan projektledaren hade inte koll på sina ritningar.

Glömt avdrag på 10000 för tvättstuga som vi skulle ha.

Balkongräcke felmonterad. Räcket satt ca 300mm för högt. Barn hade trillat ut.

Värmepump felinstallerad. Larm och ingen värme. Saknades bypass, filter saknades och tempgivare satt fel. Inte så kul att flytta in i sitt nya hus man betalat mycket pengar för och ha 16 grader inomhus. Krävdes att vi först ringde en IVT-tekniker. De kom ut nästa dag! Han kunde dock bara konstatera vad det var för fel samt registrera ärendet till IVT. Tyvärr var det bara den som installerat som skulle få åtgärda felen. Så då fick man ringa igen. Varje dag. Till slut kom de och åtgärdade. Det var tur att IVT-teknikern hade kommit och konstaterat felen. Vi fick nämligen senare reda på att de hade installerat värmepannan med fel även på de 2 andra husen de byggt i området! 3 av 3!

Överlag dålig finish på köket. Har använt oss av en polsk firma innan på lgh. De hade makt bättre finish. Ville inte sätta täckskivor mot taket eftersom det inte var utsatt på ritning.

Under vask 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läckande vask på 2 av 2 badrum.
Under vask 2.JPG
Skapa konto

Missat vattenutkastare. Denna var störig då vi ville anlägga gräsmatta. Krävdes att man ringde varje dag i två veckors tid innan de kom. Detta var efter att vi tjatat mer lågfrekvent i en månad efter besiktning.

Takfönstret

Tyvärr förtjänar PH takfönstersättning ett eget kapitel.

Vi skulle ha ett takfönster i trappan för ljus och extra rymd. Inga konstigheter kan tyckas men här märktes projektledarens och konstruktörens oerfarenhet tydligt. Han var 25år och känslan var att han inte gjort detta förr.

När väl de sätter dit takfönstret upptäcker vi att de satt det för högt upp. Vi pratar inte om några cm utan det rörde sig om en halv meter. Trots att vi påtalar att det är fel och att de inte följt sina egna ritningar vägrar de flytta det.

Jag ska vara ärlig och säga att jag i detta läget blev rasande och skrev ett mail med någon svordom där jag hotade med att lägga ut deras inkompetens på denna sida. Man ska inte göra så men då hade vi haft ett halvår av detta. Bägaren rann över helt enkelt. Detta var en helg strax innan Jul om jag minns rätt. Säljaren ringde upp nästa dag trots att det var en söndag och undrade vad som hänt och lyssnade faktiskt på vad jag hade att säga. Respekterar säljaren än idag trots alla bekymmer. En bra människa.

Någon dag senare undrade de om jag kunde möta 2 från PH i huset. Det var kort varsel (en timme) men jag tog ledigt från jobbet för att åka och möta dom i huset. Tyvärr uppträder en av dem extremt arrogant. Tittar mest på sin telefon. På frågan om han har något viktigare i sin telefon svarar han ”kanske det.”

Som svar på anledningen till att de inte placerat fönstret enligt ritning svarar en person från PH att snörasskyddet satt i vägen och att det måste sitta på en viss höjd enligt BBR. För det första så stämmer inte det med BBR (detta bekräftades av besiktningsmannen) så antingen kan han inte BBR eller så ljög han. För det andra så menade han att konstruktören inte gjort rätt.

Att det skulle bli något problem med takhöjden tror han inte på. Det är som vanligt dom som vet bäst. Personen från PH ( vi väljer att inte skriva ut titeln som personen har eftersom personen är ensam på denna post och det då blir personligt utpekande) kollar ändock tillsammans med projektledaren i ”cadden” och kommer till slutsatsen att det inte ska vara någon fara. De har då ritat upp 2m långa streck i vad de tror är ”gånglinjen”. Strecken går då precis fritt från kanten och deras ”gånglinje” är mitt i trappan även i svängen. Egentligen är gånglinjen längre ut, där fotstegsdjupet är 250mm men PH är bevisligen inte kompetenta inom trappor.

Så de bygger vidare. Isolerar, gipsar och målar färdigt. Vi menade på att de i alla fall kunde montera trappan så fort de fick den för att kolla att det blir rätt men de väntar till sista stund. Resultatet ser ni nedan.

Trappa 1.JPG
Skapa konto

Trappa 2.JPG
Skapa konto

Jag är 1,77m lång och om jag ska kunna hålla i handledaren så får jag ducka för att inte slå i huvudet. Det är i detta läget jag börjar läsa om fria höjder i BBR… Det tror man ju inte ska behövas när man köpt en totalentreprenad precis. Där får jag dels reda på vad som gäller om snörasskydd, gånglinje och fri höjd i trappor, dörrar och utrymningsvägar (trappan är en utrymningsväg). Inget av detta verkar PH haft någon kunskap om, alternativt att de inte velat dela med sig av den.

Till slut åtgärdar de takhöjden genom att såga ut innertaket. Billigaste lösningen för dom ju. Så nu har vi tunn isolering i trappan. Trappan fick inte det ljusinsläppet den skullle få dr den behövde det som mest (i mitten på ”U:et”). Det känns också märkligt med en lutning på taket som inte följer övrig taklutning men det är kanske jag som är petig.
Fonster sagat.JPG
Skapa konto

Vi var fortfarande inte nöjda med placeringen av takfönstret och besiktningsmannen kunde tydligt se att PH inte följt sina ritningar så han satte en summa som skulle motsvara en flytt av fönstret och PH drog av denna summa från slutfakturan. Avdraget ordnade dom snabbt utan att det krävdes tjat från oss.

Fakturering

Faktureringen är enligt vår erfarenhet det PH är allra bäst på. Enligt betalningsplanen ska delbetalningarna göras när jobbet i huvudsak är färdigt. Fakturorna skickas dock ALLTID samtidigt som arbetet påbörjas. Inte en enda gång var en faktura sen. Märkligt att de har sån koll på det när allting annat faller mellan stolarna. Rekordet var när de sa till oss att vi var sena med fakturan för köket. Då var bl.a. följande inte monterat;

• Spishäll

• Vask och blandare sidan om spishäll

• Bänkskiva ej sågad och monterad

• Inget vatten inkopplat

• Inga luckor på kyl o frys

• Diskmaskin ej på plats

• Lådor och vattenskydd under stora vasken.

• Plåt runt fläkt

• Socklar

• Täckskivor på köksön

Besiktningen

Som besiktningsman skulle PH anlita samma person som de anlitar till att provtrycka sina hus. De hade preliminärbokat en annan först. De vill alltså ha en besiktningsman som de regelbundet avlönar till att besiktiga husen de bygger! Besiktningsmannen var den personen som skulle avgöra frågan om takfönstret och trappan som fortfarande var olöst mellan oss och PH. Vi vägrar naturligtvis att en person som varit med i entreprprenaden ska besiktiga huset! Han får ju betalt av Provinshus! Sanslöst att det får gå till på det sättet. Extremt oseriöst.

Spärrförbindelse

Det var extremt jobbigt att få PH att släppa spärrförbindelsen. De har ingen rätt att hålla på den efter att slutfakturan minus de avdrag besiktningsmannen gjort på slutbesiktningen är betald. Det gör de ändå och det gör att man inte kan omvandla till bolån så man får fortsätta betala sin ränta på byggkrediten som är betydligt högre. Först visste de inte hur man släpper spärrförbindelsen, vilket verkar vara osannolikt med tanke på att de bör göra detta relativt ofta. Så banken fick skicka in en instruktion. Denna instruktion kom bort. Skickar igen. Inget händer. Vi ringer. Och ringer. Den gick iväg i måndags via post säger en person på företaget. På torsdagen ringer vi banken. Ingen spärr. Så vi ringer igen. Då har han ljugit för både oss och säljaren. Den var inte alls postad utan låg kvar i bilen. Till slut fick vi ringa vår banktjänsteman och fick denna att ringa upp PH! Då släpper de spärren!!! Det är inte så bråttom när det gäller andras pengar.

Slutsats

Det var med blandade känslor som vi flyttade in i vårt hus för 5 månader sen. Under större delen av byggtiden kände vi att vi bara ville få det klart så att vi kunde sälja ”skitet”. Glädjen med huset var sedan länge borta och man ville bara slippa se huset mer och bara glömma allt.

Vi är fullt medvetna om att det finns betydligt sämre byggare än PH. Inget medvetet byggfusk har förekommit. Byggbranschen är speciell säger många och även PH. Men varför är den det? I de arbeten som de flesta av oss har så hade man aldrig kommit undan med att behandla sina kunder som PH gör. Varför accepterar vi som en marknad detta?

Slutsatsen får väl ändå bli:

Välj inte Provinshus till att bygga ert hus.

• Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
Hej Johan,

Vi skall eventuellt bygga med Provinshus och är mycket oroliga. Kan jag nå dig på något sätt?

B Björnbär4 skrev:
Hej Johan,

Vi skall eventuellt bygga med Provinshus och är mycket oroliga. Kan jag nå dig på något sätt?
Jag har skickat PM till dig. Vill vara tydlig med att jag inte är ute efter att svartmåla PH även om vi är besvikna på dom. De är inga skurkar. De fuskar inte och de försöker inte lura sina kunder på pengar. Sen bör man ha högre krav än så. ;) Men vi tar det via PM.

• Gilla
Asfaltsjobbaren
  • Laddar…
Tänkte uppdatera lite efter att ha bott i huset ett år. Om vi börjar med en positiv överraskning så är värmeprestandan mycket bättre än både teoretiska beräkningar (47kWh/(kvm och år) och uppskattningen från personen som utförde provtryckningen gjorde (42). Vi är nere på 31. Jag kan lätt se detta då jag fått installerad energimätare på faserna som går in till värmepannan. Elfirman som gjort installationen heter Elmiljö och kan rekommenderas. Värmepannan verkar vara bra dimensionerad då vi har i stort sett obefintligt eltillskott.

IMG_20190303_074301.jpg
Skapa konto

IMG_20190303_074315.jpg
Skapa konto

IMG_20190303_082727.jpg
Skapa konto

Total elförbrukning inkl hushållsel ligger på 7400kWh.

Tänkte ge mig på att som den lekman jag är försöka spekulera lite kring varför den teoretiska beräkningen skiljer sig så pass mycket mot den verkliga energiprerestandan. Energiberäkningen baseras egentligen på 2 värden. Isolering och täthet. Fönster ytor i olika väderstreck samt energilagringskapacitet nämns i beräkningen men jag kan inte se hur mycket det påverkar. Även värmepumpen verkningsgrad (500%) tas med. Vad jag kan räkna fram så ligger den dock på 350% om man nu tar energi ut/energi in. Här är det kanske jag som blandar ihop COP med systemverkningsgrad och jämför äpplen med päron.

I alla fall så tror jag en stor del av skillnaden ligger i att väggarna i lättbetong ger en mycket positiv effekt genom att värmen utifrån från dagarna kommer in i huset på natten. En ventilerad fasad (trä eller tegel) bör inte alls ge samma effekt. En annan faktor som jag inte tror tas tillräckligt stor hänsyn till i teorin är att Fönster ytor mot syd. Soliga dagar mitt i vintern leder till temperatur ökning upp mot 6 grader. Vi får öppna dörrar mitt i vintern vissa dagar! :crysmile:

Sen har det varit en varm och solig vinter också. Samtidigt har vi ett mycket vindutsatt läge vilket borde kyla mycket.

Vi är 3 personer i hushållet och håller ca 21grader inomhus. Vidare är jag lite miljöbov och duschar gärna varmt och länge. :crysmile:

Ja nu ska detta inlägg inte handla om teorier kring energi så vi kan väl nöja oss med att konstatera att detta var en mycket positiv överraskning. Värmeprestandan säger ju mycket om husets kvalitet.

Lite negativt är fortfarande själva installationen av värmepannan. Vi saknar både filter och extern cirkulationspump. Vi har vänt oss till energitjänst på limhamn (rekommenderas) då underentreprenören som PH använt sig av (vet ej namn på firman) uppenbarligen inte klarar av jobbet. De menar att de alltid installerar både filter och extern cirkulationspump på IVT C9, vilket är den panna vi har. Vi skulle kanske vara i särskilt behov av pump då vi har golvvärme även på ovanvåningen.

Annars har vi inte upplevt mycket problem. Har en nockpanna som kommit loss och ligger o slår blåsiga nätter. Givetvis ligger den rakt ovanför vårt sovrum... :sweat:

Kan dock fortfarande inte rekommendera PH. Bättre att välja en större firma tror jag även om man som sagt nog kan råka betydligt värre ut än vad vi gjort.

Jag lämnade även ett betyg på deras Facebook, vilket togs bort. Däremot låter de sina egna och släktingars 5/5 stjärnor stå kvar. Oseriöst så det förslår.

• Gilla
Stefan Johansson4 och 1 till
  • Laddar…
Man får sig verkligen en tankeställare av att läsa det här. Tack så mycket!

@Hannes76
Tusen tack för din tråd. Så glad jag hittade den! Jag kommer inte teckna kontrakt med PH. Rent för många fel för att jag ska känna mig trygg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.