Byggahus.se
Hej,

Mitt 7 månader gamla parkettgolv har spruckit på ett ställe. Inte mellan plankor utan själv plankan har spruckit, se bilder.

Vi har vattenburen golvvärme. Om nått så är luftfuktigheten torr, ofta strax över 20%Rh på vintern. Det finns betänkligheter vad gäller underarbetet, visst svikt, men inte just där. Det är ett kährs enstavparkett, brighton.

Någon som har nån idé eller varit med om nått liknande? Hittar mkt om glipor i parkettgolv men då mellan plankor, det här är nått annat. Kommer givetvis kontakta kährs och hantverkarna men ju mer kött på benen desto bättre.

Tackar tackar.

• IMG_20180331_223125.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20180331_223130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har flera sånna i mitt parkettgolv, garanterat 12st på olika ställen, dock ligger parketten (original) på en gjuten platta från -77. Så i mitt fall gissar jag bara att plattan i säg består av en del toppar och dalar så med tiden gör att parketten inte orkar stå emot de olika belastningar det blir med tiden.

Jag har köpt rätt många kvadratmeter begagnad ekparkett från just Kährs från ett par som hade precis samma problem. På 150m2 golv hade de ca 20 plankor som spruckit mitt i. De fick ett helt nytt golv av kährs eftersom det inte fanns samma färg längre.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
M Makal82 skrev:
Hej,

Mitt 7 månader gamla parkettgolv har spruckit på ett ställe. Inte mellan plankor utan själv plankan har spruckit, se bilder.

Vi har vattenburen golvvärme. Om nått så är luftfuktigheten torr, ofta strax över 20%Rh på vintern. Det finns betänkligheter vad gäller underarbetet, visst svikt, men inte just där. Det är ett kährs enstavparkett, brighton.

Någon som har nån idé eller varit med om nått liknande? Hittar mkt om glipor i parkettgolv men då mellan plankor, det här är nått annat. Kommer givetvis kontakta kährs och hantverkarna men ju mer kött på benen desto bättre.

Tackar tackar.

Såg att det var ett tag sen men ser ut som en lövspricka. Har du fått reda på vad d var?

Har precis samma sprickor i samma golv (Brighton), lagt för ca ett år sedan. Totalt rör det sig om 4-5 plankor som är spruckna på 75-80 m2. Hur reklamerat det till bygghemma.se där vi köpte golvet.. hur har det gått för er andra när det gäller hanteringen från Kährs? Har ännu inte fått någon respons.

En tanke var om det finns något vettigt sätt att reparera golvet på.. har sett att dom har något vax som dom smälter ner..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.