Justerade gamla kopplingen på ett 28 mm kopparrör men det gick inte att få den tät igen. Tog loss och såg att klämringen var tryckt ihop mer på ena sidan så jag tog bort den. Jag har dragit rätt hårt men kan inte se om röret är deformerat. En sak som är lustigt är att kopparröret har en skarv (skåra). Jag börjar tro att det är skarven som sabbar allt. Vad göra?
Sandpappra eller sätta på ny klämring och hoppas på det bästa.. fultäta men med vad?
Kan tänka mig att jag behöver dra rätt hårt igen. Vet inte kopparrörets hårdhet (28 mm) från 1970 men ska jag köpa en stödhylsa tro?
Jag gissar också på den där skarven. Just längsgående skador (eller skarv som här) är nästan omöjliga att få tätt med klämring, tycker jag. Jag hade försökt sandpappra ner den, men var försiktig så du inte tar för mycket gods i övrigt.
Jag måste ha haft tur förra gången då jag installerade. Minns att det läckte lite men fick det tätt tillslut. Sandpappra kan man göra men stor risk att man nöter annat än skarven speciellt då jag inte kan se skarven då den sitter baktill på röret mot väggen högst upp i taket. Detta blir klurigt.
Edit:
Hittade en gammal stump från detta rör och det ser ut att vara en skåra. Kanske kan man fylla den med något eller så slipar man försiktigt tvärsöver för att jämna ut men då kanske inte klämringen tätar.
Jag slipade med smärgelduk och satte på en ny klämring. Stängde av kranen på VVB och satte på vattnet till huset. Det blev tätt men när jag öppnade kranen på VVB och fyllde upp tanken började det vibrera jättemycket pga av all luft antar jag och då började det läcka lite igen. (Jag hade varmvattenkranar öppna för att släppa ut luften)
Har efterdragit nu men det blir inte helt tätt men jag är också försiktig med att inte dra för hårt.
Fullösningar funkar bra ibland. Vilken Loctite använde du?
Har efterdragit många ggr nu. Det sipprade upp lite även efter sista gången jag drog åt men nu har det slutat helt verkar det som. Äntligen tätt!
Minns även förra gången jag installerade VVB att det sipprade upp vatten men efter ett tag blev det tätt automatiskt. Tack för alla tips!