Jag planerar att bygga till ett uterum på vårt hus och har gjort en bygglovsritning själv som jag skulle behöva lite feedback på innan jag skickar in den. Jag har aldrig gjort en sådan ritning tidigare så jag undrar om det är något som jag helt har missat att ska vara med eller om det är något som jag har gjort fel?
Hur noggrann ska man vara med befintlig byggnad?
Kommer naturligtvis att exportera skalenlig PDF som jag skickar in och inte jpg-filen nedan.
Hittade denna, men finns fler exempel på om du googlar bygglovsritning exempel uterum.
[länk]
Bra Exempel!
Men hur är rumshöjden när det ska vara öppet till nock? Och hur vet man färdig golvhöjd när jag inte vet vad jag har på befintligt hus, funkar det att skriva "FG = Lika som befintligt"?
Jag skulle ha gjort en med plan, en sektion, en markplan och en med fasader.
Sedan behöver du inte sätta ut mer höjder än inner till nock, golv, lutning och bygghöjd. Fg kan du få kostnadsfritt genom att beställa bygglovsritningarna för ditt hus.
På markplan är det bra att sätta ut avstånd till angränsande tomtgränser.
Kan ju uppdatera med att mitt bygglov gick igenom på ca tre veckor efter att jag skickade in det, så det var snabbt jobbat av bygglovskontoret. Se ritningen nedan.
Kan ju uppdatera med att mitt bygglov gick igenom på ca tre veckor efter att jag skickade in det, så det var snabbt jobbat av bygglovskontoret. Se ritningen nedan.
[bild]
Skickade även med två 3d bilder.
Hej! Jag undrar vilket ritprogram du använde för ovan ritningar? //S
Hej! Jag undrar vilket ritprogram du använde för ovan ritningar? //S
Jag ritade i CAD programmet Solid Edge då jag använder det dagligen i mitt jobb som maskinkonstruktör. Det programmet är inte gjort för att rita byggnader så det finns bättre alternativ.