Byggahus.se
Hejsan!

Har googlat runt och visst är nyans på takfärg inte ett odiskuterat ämne, men blir ändå inte riktigt klok. En helt neutral S0500-N verkar väldigt vanligt, men jag har också sett argument för en klassisk S0502-Y eller liknande (att takens inneboende skuggade natur gör att färgen upplevs kallare, vilket man då kan balansera med lite värme för att den inte ska kännas blå).

Till saken hör att att väggarna kommer gå i varmt grå, med gula och röda inslag (S2005-Y50R). Tänker att en vit färg i taket med liknande inslag antagligen skulle göra sig bra, men samtidigt måste det ju finnas en anledningen till att neutralt vitt är så vanligt i tak, trots att många har gula inslag i sitt hem i övrigt, särskilt som det mesta som kommer fabriksmålat är S0502-Y. Så, har någon några bra tankar/erfarenheter att dela med sig av?

• Gilla
Lane
  • Laddar…
A
Jag skulle aldrig någonsin måla ett tak annat än neutralvitt. Absolut inte 0502-Y, det kommer inte att kännas vitt utan lätt nikotinbefläckat från start.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi testade S0502-Y i ett rum då jag trodde det skulle gå bra ihop med tapeten. Det gjorde det inte, den var på tok för gul till ett tak (men funkar bra på sockel och foder). Helt fel ute var jag dock inte, vi testade sen S0500-N som blev för kall i precis det rummet (alla andra tak i huset är S0500-N). Så I slutändan blev det en egen hemmablandning som nog borde heta S0501-Y30R, det gick åt fyra fem ommålningar innan vi kom fram till den :)

Har själv S 0502-Y i alla tak. I och med att allt målat vitt och grått i huset är XX02-Y blir det helt naturligt. Ögat ser inget gult när allt har den kulörtonen. Det är också en ”fetare och mulligare” färg än obrutet.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Avråder alla mina kunder att använda äggvit i tak, ser som sagt tidigare i tråden inrökt ut.

• Gilla
Johan_86
  • Laddar…
R Ragganof skrev:
Avråder alla mina kunder att använda äggvit i tak, ser som sagt tidigare i tråden inrökt ut.
Om du har råvitt på annat, ja. Annars inte.

• Gilla
tobbe72
  • Laddar…
Nej, jag sällar mig till skaran som säger undvik brutet vitt i tak.

(Sen har Johan helt rätt i att kontrastverkan mot andra färger kan ändra upplevelsen)

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om du har råvitt på annat, ja. Annars inte.
Håller inte med. Av erfarenhet av att visat skillnaden till kunder så är min erfarenhet att dessa anser desamma.
Evt taklister må så klart målas ihop med taket.

BigR
Jag tillhör också dom som målar allt i S0502-Y fast med olika glanstal. Lägst glanstal i tak och högsta glans på lister och foder så ser det bra ut.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Tack för alla svar och olika åsikter. I och med att vi tog in proffshjälp körde vi på målarens linje och en neutral vit från Flügger. Det funkar alldeles bra, faktiskt. Men till saken hör att vi bara har en liten snobbrand om några millimeter.

Jag tror att om vi hade velat dra ner färgen nån decimeter, som man ofta gör i exempelvis 20-talsbostäder, så hade det varit bra om vägg- och takfärg harmoniserade lite mer.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.