11 931 läst · 21 svar
12k läst
21 svar
Väggventiler för tilluft
Hej exergE exerg skrev:Risken är stor/uppenbar att det inte kommer att fungera som tänkt med den typ av ventiler. Tilluft på överplan via ventiler ovan fönster kräver ett undertryck som äldre hus,även om de är reviterade, aldrig kan uppnå. Tilluft på nedre plan är inga konstigheter att få men på övervåningen får ventilerna flyttas ner mot golv för att luft skall ha nån chans att sugas in. Sitter de ovan fönster kommer de tvärsäkert att släppa ut rumsluft istället vilket innebär att sängkammaren får sin "friskluft" från våningen under. Så här fungerar det. Du kommer säkert att överleva detta men "frisk" uteluft blir det inte. Ryck gärna bort tätningslisten i överkant fönstret och försök känna om det strömmar in luft där om du inte litar på naturlagarna.
Vad jag fårstått då jag läst många av dina kommentarer angående placering av tilluftsventiler på övervåning är att du e väl insatt och ger många bra och tydliga svar, därför ställer jag ytteligare en fråga angåande detta som jag inte kunnat läsa ett bra svar på. Jag är helt med på din förklaring angående tryckskillnader i huset så det behöver jag inte övertygas om. En fråga som jag inte riktigt fått svar på är om det fungerar att sätta en friskluftsventil brevid en radiator på golvnivå? Antar att spridningsbilden inte blir optimal men tror jag kan placera det så vi inte kommer störas av kallras/drag. Har du några alternativa förslag på hur man på bästa sätt kan få in friskluft på övervåningen utan fönsterbyte?
Detta är mitt första inlägg i detta forum så jag vet inte om jag gör rätt att skriva i denna tråden men rätta mig gärna om jag gör fel. Är novis i forumsvärlden.
spridningen sköter sig självt men när radiatorn inte kan värma nog mycket "rinner" kalluften fort ner och lägger sig på golvet . Börja med att kolla i vilken höjd insläppet fungerar åt rätt håll.Ta loss tätningslisten i underkant på fönstret. Känns det som det blåser in kraftigt där, så sätt tillbaka listen och ta istället bort tätlisten i överkant fönstret. Du kommer nu att antingen bara känna ett svagt blåsande, eller mer troligt, inget blåsande alls. Om du väljer att sätta ventilen bredvid fönstret och får obehag av kallraset går det att placera en mindre "kontorsfläkt" el likn under ventilen och som skickar en luftstråle som blandar in rumsluft med friskluften och skickar det upp mot taket. En händig bygger själv ihop en fungerande variant utav tex en datorfläkt på 7-10w. Det finns självklart åxå radiatorboosters som iofs är lite onödigt stora men man kan tänka att 80% kan betjäna radiatorn och de 20 återstående blåser framför ventilen. På bild en enklare variant som är tänkt att placeras ovan radiatorn.Ser inte direkt ut att vara högkvalitativ pryl men kan säkert rädda kallraset om ventilen är placerad i jämnhöjd med radiatorns överkant. Däremot kan termostaten som gör att fläkten inte startar förrän vid 30 gr ev behöva förbikopplas https://beredskapskungen.se/spara-energi/spara-el/radiator-booster/
Ok. Skall försöka hitta den optimala höjden där fortfarande undertryck råder sen ta lite marginal på det, antar det inte är konstant utan kan variera lite.E exerg skrev:spridningen sköter sig självt men när radiatorn inte kan värma nog mycket "rinner" kalluften fort ner och lägger sig på golvet . Börja med att kolla i vilken höjd insläppet fungerar åt rätt håll.Ta loss tätningslisten i underkant på fönstret. Känns det som det blåser in kraftigt där, så sätt tillbaka listen och ta istället bort tätlisten i överkant fönstret. Du kommer nu att antingen bara känna ett svagt blåsande, eller mer troligt, inget blåsande alls. Om du väljer att sätta ventilen bredvid fönstret och får obehag av kallraset går det att placera en mindre "kontorsfläkt" el likn under ventilen och som skickar en luftstråle som blandar in rumsluft med friskluften och skickar det upp mot taket. En händig bygger själv ihop en fungerande variant utav tex en datorfläkt på 7-10w. Det finns självklart åxå radiatorboosters som iofs är lite onödigt stora men man kan tänka att 80% kan betjäna radiatorn och de 20 återstående blåser framför ventilen. På bild en enklare variant som är tänkt att placeras ovan radiatorn.Ser inte direkt ut att vara högkvalitativ pryl men kan säkert rädda kallraset om ventilen är placerad i jämnhöjd med radiatorns överkant. Däremot kan termostaten som gör att fläkten inte startar förrän vid 30 gr ev behöva förbikopplas [länk]
Detta känns som ett ganska vanligt problem och tycker det är konstigt att det inte finns mer information och bra lösningar för detta, speciellt när tillverkarna av tilluftsventiler inte nämner det utan rekommenderar placering över eller precis breve ovansida fönster oavsett våning.
De ventilationsfirmor som varit här har också föreslagit samma placering. Klart många blir fundersamma.
Lösningar för att få till det rätt känns som att man måste göra ett hemmabygge vilket e som sagt konstigt då det är ett vanligt förekommande problem och konstruktion av äldre hus med självdrag.
Har man en radiator så är så klart en placering av luftintaget bakom bäst. Oftast går det att använda den tunna spalten mellan underkant fönsterkarm o byggstomme,där som man tätat med drev och som slutar precis under fönsterblecket på utsidan. Oftast räcker det att använda 6-8 st 15 mm elrör för att få in den luftmängd som krävs . Placeras sedan en förvärmningslåda, t.ex likt nedan så blir det dragfritt och det brukar vara betydligt mindre jobb än att böka sig igenom väggen på andra ställen.https://www.acticon.se/documents/pd...ot-dragfri-ventilation-for-aldre-bostader.pdf
Den lösningen lät ju väldigt intressant, va nytt för mig. En fundering är hur detta kommer påverka radiatorn. Jag har elradiatorer och huset värms av direktverkande el, ventilerar du med kall luft direkt bakom radiator känns det som om den kommer gå på max effekt hela tiden. Jag vet att ventilation inte är gratis men vill ändå försöka komma åt den optimala lösningen med bra ventilation som inte ”slösar” onödigt med energi.E exerg skrev:Har man en radiator så är så klart en placering av luftintaget bakom bäst. Oftast går det att använda den tunna spalten mellan underkant fönsterkarm o byggstomme,där som man tätat med drev och som slutar precis under fönsterblecket på utsidan. Oftast räcker det att använda 6-8 st 15 mm elrör för att få in den luftmängd som krävs . Placeras sedan en förvärmningslåda, t.ex likt nedan så blir det dragfritt och det brukar vara betydligt mindre jobb än att böka sig igenom väggen på andra ställen.[länk]
Hade gärna installerat ett FTX-system men då ägarhorisonten på huset inte är mer än ett par år till betalar sig den lösningen inte för mig.
Är denna lösning som du länkar till vanlig? Jag har själv inte sett den innan och känner inte till tillverkaren något?
Tilluft bakom radiatorer har med olika fabrikat funnits sedan tidigt 1970-tal och fanns då t.o.m med en liten fläkt och en elvärmespiral för att kompensera nerkylningen av radiatorn. Ventilation kostar tyvärr energiförluster som skall kompenseras och oavsett om luften tas in bakom radiatorn eller på annat ställe i rummet så ska luften värmas från t.ex - 5 grader till rummets börtemperatur ex-vis 20 grader. Sugs det då in t.ex 50 kubikmeter luft så behövs ca 450 watt från el-elementet för att kompensera detta.
TACK! Som jag har letat efter skillnaderna på de olika ventilerna,daniel_se skrev:Jag tror er. Jag har tagit bort tätningslisten i underkant på fönster i övre plan och det strömmar bara ut luft där vad jag har märkt.
Jag gör ett försök att installera ventilerna på markplan själv. Huset är tilläggsisolerat och har liggande träpanel, både plankstomme och modern träregelstomme. Vad behöver jag till Fresh TL80DE, en lång jävla borr och en 125mm hålsåg? Tror inte det finns kablar eller ledningar där, men funkar en sån där multidetektor eller är det bara skräp?
Om det är någon som undrar vad skillnaden är på TL80DE och TL80F så är här ett citat från Fresh kundtjänst: -"Förutom den diskretare designen, har TL-DE bättre spridningsbild, tjockare kondensisolering samt inbyggd stormsäkring. Det är vår senaste och bästa ventil".
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.