Byggahus.se
C Centermonterad_tumme skrev:
Försäkringsbolag brukar försäkra hus.
Dödsbon brukar generellt inte förstöra saker med flit, det är oftare frågan om att dbdelägarna är oense om något.
Det är inte så vanligt att egendom förstörs efter äexekutiv auktion för övrigt
Det är säkert så att medvetet sabotage är ovanligt, men nu var ju frågan jag svarade på varför det kunde vara svårt att försäkra sig mot sådana händelser.

• Gilla
lkn02001 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nygamla hus skrev:
Jag ropade också hem ett hus i våras.
Lagstiftningen kring allt verkar ålderdomlig, krånglig och vidöppen för tolkningar. Jag tog det säkra före det osäkra. Jag ringde ägaren och bjöd in mig. Vi blev "goda vänner" under den timmen och förstod varandra väl i slutänden. Det ledde till samverkan oss emellan, och jag erbjöd mig att hjälpa honom att frakta lite möbler och köra till tippen. Han var och hälsade på mig (min inbjudan) förra veckan för att se hur hans gamla hus hade förändrats under sommarens renovering. Solskenshistoria! säger nog de flesta, men om man försöker få en bra relation med den gamla ägaren, så kan det ju i bästa fall leda till att denne -i sin ilska mot fogden- inte förstör huset. När han får ett ansikte på vem som kommer att drabbas om han går bärsärkagång i huset och förstår att det är fel person som han straffar, då kanske det kan dämpa känslorna lite.
Ja det är ju bara att inse att bakom det hela finns det för det mesta bara en tragisk historia samt en människa av kött och blod som är både arg, uppgiven och olycklig.

Och får man denne att inse att köparen inte heller är annat än en vanlig människa som får det besvärligt, utan att vara skyldig till något, ifall man trilskas och förstör så kan det mycket väl bli en bra mycket bättre och trevligare historia.
Jag får gratulera.

Men sen ska man inte heller glömma att ibland döljer det sig personer med mer eller mindre svåra psykiska störningar som psykoser och annat otrevligt i den tragiska historien. Och då kanske det inte blir någon munter historia av att ta kontakt heller.
Så var lite försiktig inför ett sådant steg, försök sondera lite först.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
A
A asa-nesse skrev:
Du skriver: "Det är väldigt tydligt när man äger en hyresrätt och vill bli av med olovlig inneboende så har man INTE rätt att stänga av el och vatten."
Är det alltså så att om du äger en fastighet och någon bor där olovligen och utan att betala så skulle du inte ha rätt att stänga av el och vatten. Jag kan förstå att det är så om det handlar om en hyresgäst som i avvaktan på vräkning bor kvar men om det handlar om exempelvis en ockupant så kan det väl inte vara så? Det skulle vara intressant om du kunde utveckla detta litet mer. Jag tänker exempelvis på det sk "rysshuset" på Lidingö där ryssarna bor kvar utan giltiga hyreskontrakt och utan att betala någon hyra till den nuvarande fastighetsägaren. Hur detta kan fortgå år efter år utan att någon myndighet griper in är för mig helt obegripligt.
En snabb sökmotor check ger:

https://www.hemhyra.se/nyheter/wenke-saknar-vatten-och-el/

https://www.expressen.se/gt/stangde-av-el-och-vatten-for-hyresgast/

http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/M3774-15.Binder1.pdf

Detta är alltså om man har en hyresgäst. Som jag tolkar TS fall finns det just nu inget hyresgästförhållande...

• Gilla
Xerxez81 och 1 till
  • Laddar…
A
mathiash77 skrev:
En snabb sökmotor check ger:

[länk]

[länk]

[länk]

Detta är alltså om man har en hyresgäst. Som jag tolkar TS fall finns det just nu inget hyresgästförhållande...
Efter ytterligare läsning av sista länken bör den ignoreras. Den talar om el och vatten men inte tillräckligt snarlikt detta. Ber om ursäkt för länken, dock finns det fler exempel ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju bara att inse att bakom det hela finns det för det mesta bara en tragisk historia samt en människa av kött och blod som är både arg, uppgiven och olycklig.

Och får man denne att inse att köparen inte heller är annat än en vanlig människa som får det besvärligt, utan att vara skyldig till något, ifall man trilskas och förstör så kan det mycket väl bli en bra mycket bättre och trevligare historia.
Jag får gratulera.

Men sen ska man inte heller glömma att ibland döljer det sig personer med mer eller mindre svåra psykiska störningar som psykoser och annat otrevligt i den tragiska historien. Och då kanske det inte blir någon munter historia av att ta kontakt heller.
Så var lite försiktig inför ett sådant steg, försök sondera lite först.
---------------------------Du har så rätt. det krävs mod, tålamod, ödmjukhet, empati o.s.v. för att nå den som "redan ligger" Men ofta har de upplevt förakt från omgivningen i varierande grad. "Vänner" drar sig ur och folk är undvikande. Ofta behöver de känna sig förstådda. Men du har helt rätt i att det också kan dölja sig sinnestillstånd som man får handskas mycket varsamt med. Se även upp för manipulativa personer. De kan kosta hur mycket som helst. "Nygamla Hus"

Många svar här i tråden handlar om de som drabbas vid en försäljning av kronofogden. Och visst, hade situationen varit att någon blivit utslängd så hade det ju inte känns bra alls. I mitt fall handlar det om ett dödsbo där sonen som förvaltar dödsboet har gått upp i rök. Det är ingen som bor i huset men det är fullt med grejjer.

Jag har dock accepterat att kronofogden inte låter mig komma in i huset förrän de varit där och flyttat alla saker till ett förråd. Elmätaren står nästan stilla och vattnet från den egna brunnen är avstängt i källaren (som jag kommer åt då den var olåst)

Bara att vänta och vara tacksam att de faktiskt kommer att köra bort sakerna.

• Gilla
Marcus_L och 3 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Många svar här i tråden handlar om de som drabbas vid en försäljning av kronofogden. Och visst, hade situationen varit att någon blivit utslängd så hade det ju inte känns bra alls. I mitt fall handlar det om ett dödsbo där sonen som förvaltar dödsboet har gått upp i rök. Det är ingen som bor i huset men det är fullt med grejjer.

Jag har dock accepterat att kronofogden inte låter mig komma in i huset förrän de varit där och flyttat alla saker till ett förråd. Elmätaren står nästan stilla och vattnet från den egna brunnen är avstängt i källaren (som jag kommer åt då den var olåst)

Bara att vänta och vara tacksam att de faktiskt kommer att köra bort sakerna.
Då är det som jag skrev, att det som tar tid är att delge dödsbodelägarna, vilket kan göras genom spikning om det behövs, men är det många kan det vara komplicerat innan man sytt ihop den påsen..

• Gilla
Diablito och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Alldeles oavsett så bör du byta alla lås för att vara säker på att förra ägaren inte hittar på något.
Och tänk på att troligtvis gäller inte försäkringen för inbrott om förra ägaren har nyckel och går in.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Jo då, men försäkringen gäller oavsett enbart om någon bryter sig in. Inte om någon går in med nyckel.

• Gilla
ByggareNic och 3 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Och tänk på att troligtvis gäller inte försäkringen för inbrott om förra ägaren har nyckel och går in.
Förra ägaren (eller rättare sagt han son, dödsbodelägaren) har ju rätt att gå in och hämta sina grejer. Men för inbrott gäller försäkringen. Givetvis byter man i ett sånt här läge lås samma dag som man får tillträde på riktigt, när huset är tömt.

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Förra ägaren (eller rättare sagt han son, dödsbodelägaren) har ju rätt att gå in och hämta sina grejer. Men för inbrott gäller försäkringen. Givetvis byter man i ett sånt här läge lås samma dag som man får tillträde på riktigt, när huset är tömt.
Det är del av 8:18 handräckningen, kfm byter lås

• Gilla
dajaskazal och 4 till
  • Laddar…
C Centermonterad_tumme skrev:
Det är del av 8:18 handräckningen, kfm byter lås
Åh, det var ju bra i så fall, det måste jag kolla upp och se till att jag får i så fall. Tackar

En liten uppdatering: Jag fick besked från kronofogden att de fått tag på sonen och ska tömma huset i nästa vecka redan :) Altså gick det på mindre än 2 veckor! Känns jättebra att få tillträde och egna lås!

Jag återkommer med rapport om hur mycket som blev tömt, "Skräp får du själv ta hand om tyvärr"

• Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
Vad anser han är skräp? Bered dig på ett antal dagar att åka till soptippen...

• Gilla
Pilis
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Vad anser han är skräp? Bered dig på ett antal dagar att åka till soptippen...
Ja, det är det jag är rädd för, har fått olika bud där men som sagt, jag återkommer med rapport, har dessutom redan köpt en liten lastbil inför renoveringen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.