5 101 läst · 3 svar
5k läst
3 svar
Sätta upp gavelventiler - problem?
Hej,
Vi har ett tegelbeklätt trähus med källare och vind, byggt 1962. Huset har självdrag med väggventiler i många av rummen i både källare och markplan för tilluft samt ventiler i skorstensmur i både källare och markplan för frånluft. Då vi flyttade in -14 värmdes huset upp mha en oljepanna, vilken vi snabbt bytte ut mot bergvärme. Gamla oljepannans kanal in till skorstenen ersattes av en tallriksventil. De enda aktiva, mekaniska ventilerna/fläktarna som finns är en Pax-fläkt i badrummet samt köksfläkten. Ingen av dessa är på mer än vid behov - och då kanske några minuter.
Troligtvis nångång på 80-talet inredde dåvarande ägaren vinden samt byggde en trappa upp till denna nya våning. Därför, går man upp på vindsvåningen idag hittar man däruppe två rum med stödbensväggar längs huset på bägge sidor - med kattvindar, samt en "ny", betydligt mindre, nockvind som under nock är ungefär 1 m hög, vilket innebär att man behöver krypa däruppe om behov uppstår. Går man in i kattvindar ser man en springa mellan takets råspont och ytterväggens överkant, utefter hela husets längd - en medveten springa, har jag lärt mig, för att luft ska komma in och ventilera.
I november 2017 hade vi en SBR-godkänd besiktningsman hemma hos oss. Vi betalade honom för att se över om det finns energibesparingsmöjligheter, om ventilationen är OK samt om huset i allmänhet mår bra.
När han inspekterade kattvinden upptäckte han att isoleringen på stödbensväggar ibland gick ända upp till yttertakets råspont. Han menade då att ventilationen hindras, eftersom luftflödet som kommer in vid springan mellan tak och ytterväggar ovankant är tänkt att följa undersidan av yttertaket (utefter råsponten) upp till den nya nockvinden. Väl uppe på nya nockvinden sade han att luften sedan ska gå ut genom gavelventiler på vardera gavel (sådana saknas idag). Han mätte upp fukten i både kattvindar och nockvind - med ok resultat ( 9-13% RF).
Jag tänkte därför, enligt hans rekommendationer, fixa till denna ventilation genom att säkerställa att luft kan ta sig från kattvindar upp till nockvinden samt borra två ventilationshål i vardera gavel. Till saken hör att vi faktiskt har befintliga gamla gavelventiler, fast såpass lågt monterade att de nu är väggventiler i de två vindsvåningsrummen. Jag gissar att dessa var husets gavelventiler avsedda för vinden INNAN förra ägaren byggde om vinden till ett våningsplan(?) Min tanke är att förra ägaren inte tänkte på att flytta upp gavelventilerna till nockvinden när han byggde.
Besiktningsmannen rekommenderade även en tilläggsisolering på kattvindar samt nya nockvinden - för att minska värmeläckage.
Inför mitt arbete stötte jag dock på följande inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/threads/var-det-dumt-att-saetta-upp-ventiler-pa-vindsgaveln.181630/
... och blev då orolig att jag förstör husets klimat om jag borrar hål för gavelventiler? Som sagt, besiktningsmannen uppmätte ju normala fuktvärden.
Därtill, om jag tilläggsisolera, igen enligt hans rekommendation, blir det jukallare på kattvindar och nockvind. Ökar då inte risken för fuktskador?
Några andra problem som jag kan få?
Mkt tacksam för input kring hur jag bör göra!
Mvh Martin
Vi har ett tegelbeklätt trähus med källare och vind, byggt 1962. Huset har självdrag med väggventiler i många av rummen i både källare och markplan för tilluft samt ventiler i skorstensmur i både källare och markplan för frånluft. Då vi flyttade in -14 värmdes huset upp mha en oljepanna, vilken vi snabbt bytte ut mot bergvärme. Gamla oljepannans kanal in till skorstenen ersattes av en tallriksventil. De enda aktiva, mekaniska ventilerna/fläktarna som finns är en Pax-fläkt i badrummet samt köksfläkten. Ingen av dessa är på mer än vid behov - och då kanske några minuter.
Troligtvis nångång på 80-talet inredde dåvarande ägaren vinden samt byggde en trappa upp till denna nya våning. Därför, går man upp på vindsvåningen idag hittar man däruppe två rum med stödbensväggar längs huset på bägge sidor - med kattvindar, samt en "ny", betydligt mindre, nockvind som under nock är ungefär 1 m hög, vilket innebär att man behöver krypa däruppe om behov uppstår. Går man in i kattvindar ser man en springa mellan takets råspont och ytterväggens överkant, utefter hela husets längd - en medveten springa, har jag lärt mig, för att luft ska komma in och ventilera.
I november 2017 hade vi en SBR-godkänd besiktningsman hemma hos oss. Vi betalade honom för att se över om det finns energibesparingsmöjligheter, om ventilationen är OK samt om huset i allmänhet mår bra.
När han inspekterade kattvinden upptäckte han att isoleringen på stödbensväggar ibland gick ända upp till yttertakets råspont. Han menade då att ventilationen hindras, eftersom luftflödet som kommer in vid springan mellan tak och ytterväggar ovankant är tänkt att följa undersidan av yttertaket (utefter råsponten) upp till den nya nockvinden. Väl uppe på nya nockvinden sade han att luften sedan ska gå ut genom gavelventiler på vardera gavel (sådana saknas idag). Han mätte upp fukten i både kattvindar och nockvind - med ok resultat ( 9-13% RF).
Jag tänkte därför, enligt hans rekommendationer, fixa till denna ventilation genom att säkerställa att luft kan ta sig från kattvindar upp till nockvinden samt borra två ventilationshål i vardera gavel. Till saken hör att vi faktiskt har befintliga gamla gavelventiler, fast såpass lågt monterade att de nu är väggventiler i de två vindsvåningsrummen. Jag gissar att dessa var husets gavelventiler avsedda för vinden INNAN förra ägaren byggde om vinden till ett våningsplan(?) Min tanke är att förra ägaren inte tänkte på att flytta upp gavelventilerna till nockvinden när han byggde.
Besiktningsmannen rekommenderade även en tilläggsisolering på kattvindar samt nya nockvinden - för att minska värmeläckage.
Inför mitt arbete stötte jag dock på följande inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/threads/var-det-dumt-att-saetta-upp-ventiler-pa-vindsgaveln.181630/
... och blev då orolig att jag förstör husets klimat om jag borrar hål för gavelventiler? Som sagt, besiktningsmannen uppmätte ju normala fuktvärden.
Därtill, om jag tilläggsisolera, igen enligt hans rekommendation, blir det jukallare på kattvindar och nockvind. Ökar då inte risken för fuktskador?
Några andra problem som jag kan få?
Mkt tacksam för input kring hur jag bör göra!
Mvh Martin
Har precid bytt gavelventiler.... pga fasadbyte. Satte dock inluftsventiler med rör osv. Så att jag kan justera draget. De vanliga gavelventilerna är för korta för spikläkt/luftningsläkt eftersom man vill ha tätt mot vindduken.E eztoril skrev:
Jag har obefintlig kunskap, men har sökt info själv eftersom jag har en oventilerad kallvind. Jag vet att det normala är att ha nock, gavel och/eller takfotsventilation, så blev undrande när jag inte hittade någonting på mitt hus och googlade runt.
Kom över denna rapport som menar att en oventilerad kallvind faktiskt är att föredra framför en välventilerad. Resonemanget känns logiskt för mig så har inte öppnat upp någon ventilation utan håller koll på läget någon gång per år och låter det vara.
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf
Jag skulle hållt koll på värdena och inte gjort något ingrepp. Om det är bra värden och liten/ingen påväxt, varför ändra?
Kom över denna rapport som menar att en oventilerad kallvind faktiskt är att föredra framför en välventilerad. Resonemanget känns logiskt för mig så har inte öppnat upp någon ventilation utan håller koll på läget någon gång per år och låter det vara.
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf
Jag skulle hållt koll på värdena och inte gjort något ingrepp. Om det är bra värden och liten/ingen påväxt, varför ändra?