1 352 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Toalettavlopp mindre än 110 + japansk toalett = sant?
Toalettavlopp mindre än 110?
Jag leker med tanken att göra ett duschrum men det är svårt att dra 110rör hela vägen från duschrummet. Det vore bra om man i bjälklaget en våning ner kunde gå ner till 75 eller rentutav 50rör.
I det nya duschrummet kan jag ha reglementerad storlek på alla rör dvs 110 från wc och 75 från duschen men efter det att allt gått ner i ett 110 rör 2,5 m skulle jag vilja gå ner till mindre dimension och vika 90 grader och där fortsätta 4 m med den lägre dimensionen.
Hade det inte varit för WC så hade det funkat att gå hela vägen med 75 rör.
Nu leker jag med tanken att installera en ”japansk” wc, en sån där med ”underredesspolning” dvs behovet av papper blir obefintligt. Jag tvivlar starkt på att man följer alla regler men så länge ingen får för sig att börja spola ner papper så tror jag att det funkar.
Vad säger kunskapen här ?
Jag leker med tanken att göra ett duschrum men det är svårt att dra 110rör hela vägen från duschrummet. Det vore bra om man i bjälklaget en våning ner kunde gå ner till 75 eller rentutav 50rör.
I det nya duschrummet kan jag ha reglementerad storlek på alla rör dvs 110 från wc och 75 från duschen men efter det att allt gått ner i ett 110 rör 2,5 m skulle jag vilja gå ner till mindre dimension och vika 90 grader och där fortsätta 4 m med den lägre dimensionen.
Hade det inte varit för WC så hade det funkat att gå hela vägen med 75 rör.
Nu leker jag med tanken att installera en ”japansk” wc, en sån där med ”underredesspolning” dvs behovet av papper blir obefintligt. Jag tvivlar starkt på att man följer alla regler men så länge ingen får för sig att börja spola ner papper så tror jag att det funkar.
Vad säger kunskapen här ?
Det kommer inte att funka! Sätt in en toalett med kvarn så löser det problemet.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/...MIp7jqle-m3QIVExsYCh2Rdw3-EAAYAyAAEgJXsvD_BwE
https://www.rinkabyror.se/artiklar/...MIp7jqle-m3QIVExsYCh2Rdw3-EAAYAyAAEgJXsvD_BwE
Nu har jag ej mätt nere i kröken
Men är den inte mycket nära en 75 krök i diameter?
Ibland blir det stopp i kröken på toastolen men då är det för att en vattenpelare på ca 3 dm inte förmår trycka iväg pappersklutten.
Om kröken och strypningen är ett våningsplan ner så är motorn 10ggr så stor.
Det är viktigt att alla fördelar sitter fast, annars får man en otrevlig swimmingpool, urk.
Jag är övertygad om att många fått problem med strypning nerströms, men har de fått det även i ett system där inget papper spolas ner?
Men är den inte mycket nära en 75 krök i diameter?
Ibland blir det stopp i kröken på toastolen men då är det för att en vattenpelare på ca 3 dm inte förmår trycka iväg pappersklutten.
Om kröken och strypningen är ett våningsplan ner så är motorn 10ggr så stor.
Det är viktigt att alla fördelar sitter fast, annars får man en otrevlig swimmingpool, urk.
Jag är övertygad om att många fått problem med strypning nerströms, men har de fått det även i ett system där inget papper spolas ner?
Så här blev det. Efter en del kämpande så inser jag att även ventilationen ska fram och kommer att synas och omintetgöra min ambition om slät vägg och nu när det ändå blir en låda så blir skillnaden inte så stor om man ger avloppet allt utrymme det behöver för att nå upp till 110mm...
Liknande trådar
-
Mindre ackumulator tank ?
Värme allmänt -
Gjuta mindre platta i del av lada - hur ambitiös ska man vara?
Grund & Markarbeten -
Hur gör man bäst med kant ner mot befintlig häck vid mindre markhöjning?
Trädgård allmänt -
Göra altanen mindre
Altan & Uteplats -
Anslut tvättställ till ingående toalettavlopp
Vatten & Avlopp