Byggahus.se
Hej

Jag har en idé som jag tänkte börjar planera och se ifall den möjlig.

Min tanke är att spränga/spräcka ut en mindre bergrum i ett befintligt berg som jag har på tomten. Tanken är ett utrymme på ca10-20m2.
Berget är idag ca 150 m2 överyta i dagen och en medelhöjd på ca 3 m.

Området är tättbebyggt och planlagt.

Då till min första fråga: Krävs det bygglov/marklov för denna åtgärd?
Jag kan inte finna svar på denna i PBL då jag bläddrat.

Steg 2 fortsätter i teknik forumet om jag kommer så långt :)

• Gilla
Dlundma1 och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Spontant ja. Det är en byggnad med yta. Typ faktiskt lite som en källare.

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Intressant projekt dock. Har sett nåt bergrum till salu under en 70talsvilla i Stockholm för några år sedan. Kanske i Huddinge/Tullinge? Minns inte...
Kan man få det som friggebod/attefallshus kanske?

R
Raggsockan Raggsockan skrev:
Hej

Jag har en idé som jag tänkte börjar planera och se ifall den möjlig.

Min tanke är att spränga/spräcka ut en mindre bergrum i ett befintligt berg som jag har på tomten. Tanken är ett utrymme på ca10-20m2.
Berget är idag ca 150 m2 överyta i dagen och en medelhöjd på ca 3 m.

Området är tättbebyggt och planlagt.

Då till min första fråga: Krävs det bygglov/marklov för denna åtgärd?

Steg 2 fortsätter i teknik forumet om jag kommer så långt :)
Brukar bara vara försvaret som har råd med bergrum... skattepenger ;)

• Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
Läs 1 kap 4 §...

byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,

• Gilla
faf
  • Laddar…
Alldeles bortsett från bygglovsbiten. Det finns anledning till att det i huvudsak är försvarsbudgeten som kan användas för att bygga bergrum. Det ÄR stora kostnader.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Man måste ju göra sig av med stenmassorna. Dyrt och besvärligt. Kan de planeras ut i närheten är det ju bäst, men då blir det väl iaf marklov?

• Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
Om du inte nyligen vunnit på eurolotteriet, dröm vidare om annat ;)

PBL är vart förvisso ganska tydlig men har tänkt använda utrymmet till förvaring typ vinkällare så då går det att tolka det lite annorlunda.

Jag tänker ställa frågan till bygglovsavdelningen men frågan är vilka handlingar i sånt fall kan krävas in.
Tänker mig en plan och sektionsritningar samt någon form av egenkontroll samt ev. Besiktning av berget för att säkerställa ev. Behov av ytterligare förstärkning.

Avseende ekonomi så har jag räknat lite på det. Beräknat på att det är 75 fasta m3 så låt oss sig 180 m2 i lossat berg.
-lastning inkl transport ca 20” (10 Tim grävar + 22 Tim schaktbil)
-borrning inkl spräng 18” (inhyrd borrigg samt spränger själv)
-bergschakt hyr grävare 10”
Så ca 50-60 för själva bergshanteringen

Utöver detta så tillkommer bergförstärkning ett antal dubb som hyra rigg för detta samt slut finishen med dörr/Avfukt/el mm låt säg 50-70”

Totalt ca 100-130” med förutsättning att jag själv skjuter och sitter i grävaren inkl lite kontakter.
Är jag helt ute och cyklar eller?

• Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
För 100 tusen kanske du får undersökning, ritningar och beräkningar av bergteknikern upprättade. Bland annat måste det försäkras att det inte finns farliga sprickplan i berget som gör att du får det i huvudet när du ska hämta en vinpava. Ledsen att låta neggo men som andra skriver så är det scheissedyrt att bygga bergrum

• Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Kul att du spekulerar och även om jag själv aldrig skulle komma på tanken att spränga berg, har jag faktiskt lekt lite med tanken på att utöka min källare lite "osynligt". I mitt område råder strama regler som begränsar byggytan alldeles oavsett hur stor tomt man har, så bygglov är i princip lönlöst att söka.

Visst, det skulle fortfarande kräva att alla grannar som råkar se grävmaskinen är vänligt inställda till ett svartbygge och det skulle ju kunna bli problem vid en eventuell försäljning inom preskriptionstiden, men när det väl är färdigt har man effektivt utökat byggytan på fastigheten med minimal risk att bli påkommen. Lägg därtill en rejäl trall ovanpå tillbyggnaden så behöver man inte ens anstränga sig att dölja det uppifrån.:p

Drömmer om att utöka verkstan, men det får nog förbli en dröm och ömsom getingstungen och ömsom stelfrusen får jag fortsätta meka på uppfarten.:oops:

• Gilla
frhar och 1 till
  • Laddar…
PBL är vart förvisso ganska tydlig men har tänkt använda utrymmet till förvaring typ vinkällare så då går det att tolka det lite annorlunda.
Hur menar du att det går att tolka annorlunda när det ska vara förvaring? Lovplikten tar inte hänsyn till användning, däremot kan kraven utifrån BBR bli annorlunda beroende på användning.

Keexet Keexet skrev:
Kul att du spekulerar och även om jag själv aldrig skulle komma på tanken att spränga berg, har jag faktiskt lekt lite med tanken på att utöka min källare lite "osynligt". I mitt område råder strama regler som begränsar byggytan alldeles oavsett hur stor tomt man har, så bygglov är i princip lönlöst att söka.

Visst, det skulle fortfarande kräva att alla grannar som råkar se grävmaskinen är vänligt inställda till ett svartbygge och det skulle ju kunna bli problem vid en eventuell försäljning inom preskriptionstiden, men när det väl är färdigt har man effektivt utökat byggytan på fastigheten med minimal risk att bli påkommen. Lägg därtill en rejäl trall ovanpå tillbyggnaden så behöver man inte ens anstränga sig att dölja det uppifrån.:p

Drömmer om att utöka verkstan, men det får nog förbli en dröm och ömsom getingstungen och ömsom stelfrusen får jag fortsätta meka på uppfarten.:oops:
Precis så gjorde jag och mekar nu torrt och varmt, kanon. Och preskriptionstiden har löpt ut

• Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Hej

Jag har en idé som jag tänkte börjar planera och se ifall den möjlig.:)
Underbar idé! Jag blir så lycklig när människor har galna idéer som de genomför, trots allas negativa "det går aldrig" inställning.

Lycka till!

• Gilla
Dlundma1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.