Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Ja, exakt. Det är vad som överförs som skall stå på köpekontraktet.H hempularen skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
En lite dum följdfråga. Morfar bor numera på hem och behöver därför inte pengarna. Visst har väl hans försäljning inget med arv att göra. Dvs han kan väl skänka vinsten direkt till sina barn utan att mitt köp av huset har någon påverkan?
Fast om läget är sånt och ni är fler arvtagare så bör ni nog kontakta en advokat så att allt blir rätt. När han säljer till ”underpris” till dig så ger han ju dig egentligen en gåva som kan anses var ett förtida arv. Jätteviktigt att alla är överens så att det inte blir bråk när morfar gått bort.
Jag får ingen rabatt utan betalar marknadspriset fast tar över hands skatt. Alla arvtagare är överens. Dock är jag ju inte själv arvtagare eftersom det är min morfar. Därmed får han väl skänka till mig utan att det påverkar arv eller?V vanpire skrev:
Det måste det vara för att det ska klassas som gåva och vinstskatten kan flyttas med. Men det kan ju fortfarande vara så nära taxerings och marknadsvärde att det inte blir en gåva av betydelse.
Du tar inte över hans skatt, du tar över hans anskaffningsvärde.L Lewdis skrev:
Dvs om han betalt 45000 och du betalar 2.6 nu och säljer för 4 om 10år, då beräknas vinsten som 4000000-45000= 3955000. Det du betalar nu är alltså inte en del av ekvationen!
Blir inte det samma sak?
Som?D Daniel 109 skrev:
Syftet med mitt inlägg var att klargöra att ersättningen vid gåvan inte är nåt annat än det. TS skriver så mycket om försäljning och avgifter osv, så risken är att han missar det uppenbara.
Det är en gåva med viss ersättning till givaren, beroende på storleken på ersättningen blir utfallet olika, del kan det bli fråga om att full stämpelskatt ska utgå, ochi värsta fall godkänner inte skattemyndigheten upplägget och då åker givaren på reavinstskatten. Då finns även risken att gåvomottagaren åker på att betala det beloppet (igen) vid en senare försäljning. Gåvan är ju redan reggad hos LM, och i deras rullor lär det vara morfars inköpspris som står.
Sedan kan det mycket väl bli då att någon vid morfars frånfälle vill räkna det som förskott på arv. Säg att taxvärde är 2,6 och marknadsvärdet är 3,5 och ts "betalar" 2,2 (85% av taxvärdet)... då har ts fått ett förskott på 3,5-2,2-0,55=750000. Folk har blivit osams för mindre.
Du köper huset, sedan bedömer skatteverket om det var marknadspris eller under marknadspris (du kan såklart skaffa fram underlag, men skatteverket bestämmer)
Är marknadsvärde, betalar morfar reavinstskatt, finns det enligt skatteverket en gåva inblandat i köpet (=underpris), då betalar morfar ingen reavinstskatt och blir hans anskaffningsvärdet, det ingående värdet du använder när du beräknar din reavinstskatt när du säljer.
Nu är ditt upplägg lite på gränsen, för du vill betala ett marknadspris om man tar hänsyn till att du 'tar över' reavinstskatten. dvs ca 20% under marknadsvärdet.
Så om Skatteverket bedömer att det är en gåva, då är det i praktiken ingen gåva och om skatteverket bedömer att det inte är en gåva, då blir det i praktiken en gåva.
Skulle alla göra så, skulle ingen betala reavinstskatt och det kan inte vara meningen. Jag tror därför att Skatteverket inte går med på att det är en gåva och att morfar behöver betala reavinstskatt.
Antingen säljer morfar till ett riktigt underpris och då blir det inget problem med skatten, eller så betalar ni skatten.
En möjlighet kan vara att sälja fastigheten i två led. Först till dina föräldrar (då blir gåvan ett förskott på arvet) sedan kan dina föräldrar sälja eller ge fastigheten till dig. Även här räknas en gåva som förskott på arvet.
Ger morfadern direkt till dig, blir det inte förskott på arv.
Upplägget du föreslår kan bli väldigt knasigt och leda till långa tvist i släkten.
Är marknadsvärde, betalar morfar reavinstskatt, finns det enligt skatteverket en gåva inblandat i köpet (=underpris), då betalar morfar ingen reavinstskatt och blir hans anskaffningsvärdet, det ingående värdet du använder när du beräknar din reavinstskatt när du säljer.
Nu är ditt upplägg lite på gränsen, för du vill betala ett marknadspris om man tar hänsyn till att du 'tar över' reavinstskatten. dvs ca 20% under marknadsvärdet.
Så om Skatteverket bedömer att det är en gåva, då är det i praktiken ingen gåva och om skatteverket bedömer att det inte är en gåva, då blir det i praktiken en gåva.
Skulle alla göra så, skulle ingen betala reavinstskatt och det kan inte vara meningen. Jag tror därför att Skatteverket inte går med på att det är en gåva och att morfar behöver betala reavinstskatt.
Antingen säljer morfar till ett riktigt underpris och då blir det inget problem med skatten, eller så betalar ni skatten.
En möjlighet kan vara att sälja fastigheten i två led. Först till dina föräldrar (då blir gåvan ett förskott på arvet) sedan kan dina föräldrar sälja eller ge fastigheten till dig. Även här räknas en gåva som förskott på arvet.
Upplägget du föreslår kan bli väldigt knasigt och leda till långa tvist i släkten.
Det måste ju även vara under taxeringsvärdet. Det ska ju vara 75% av marknadsvärdet. Men med den snabba uppgång som det är nu är det ofta lägre.
Är inte riktigt med på ditt resonemang. Ringde skatteverket och enligt dem anses gåva vara uppfyllt om gåvoavsilt finns. Det gör det om man är närstående dvs jag ses som närstående till min morfar. Om taxeringsvärdet är 2.6 miljoner och jag betalar 2.2 miljoner är vi under taxeringsvärdet och detta krav är uppfyllt.harry73 skrev:
Du köper huset, sedan bedömer skatteverket om det var marknadspris eller under marknadspris (du kan såklart skaffa fram underlag, men skatteverket bestämmer)
Sedan om jag förstår det rätt så kan inte arv bli ett problem eftersom jag inte är arvinge. Morfar får därför göra vad han vill med sina pengar. Familjen är överens så det är inget problem.
Blir bara fundersam när du menar att detta kan vara vanskligt. Enligt skatteverket är det gåva
Vad är marknadsvärdet?L Lewdis skrev:Är inte riktigt med på ditt resonemang. Ringde skatteverket och enligt dem anses gåva vara uppfyllt om gåvoavsilt finns. Det gör det om man är närstående dvs jag ses som närstående till min morfar. Om taxeringsvärdet är 2.6 miljoner och jag betalar 2.2 miljoner är vi under taxeringsvärdet och detta krav är uppfyllt.
Sedan om jag förstår det rätt så kan inte arv bli ett problem eftersom jag inte är arvinge. Morfar får därför göra vad han vill med sina pengar. Familjen är överens så det är inget problem.
Blir bara fundersam när du menar att detta kan vara vanskligt. Enligt skatteverket är det gåva