Jag behöver er hjälp för jag får ingen hjälp I byggvaruhusen med vad jag egentligen behöver för blandare. Har en kabin som har en pex koppling (tror jag?) med en fast lekande mutter. Problemet är att alla blandare också har en lekande mutter. Finns det någon blandare som enbart har gänga eller måste jag ha en mellankoppling? Isåfall vad? Bifogar lite bilder så ni förstår bättre
Är det 160 cc så borde det gå med vilken "svensk standard" blandare som helst, den nya blandare verkar dock vara en Europa blandare, dvs 150cc. Så antingen köpa exentrar 150-160 cc, med m26 i ena ändan o 3/4 " (R20) i andra ändan Eller köpa annan blandare.
Te.x https://www.bauhaus.se/excenterkoppling-trio-perfekta-m26x1-5xg20-2-pack.html
Hej är 150cc i kabinen och på den nya blandaren. Så det är inte avståndet som är problemet utan att det är två muttrar mot varandra istället för "hona - hane". Alla blandare oavsett cc mått såg ut som den jag köpte. Dem hade ingen blandare som min gamla. Så frågan är hur jag gör.
Om det är så att både fästet på kabinen o blandare e 150 muttrar så går det ju med en enkel nippel 3/4" (R20) ser dock ut som 160 fästen, dvs med kontätning.
Tex [länk] nippel/Pr309490000
Inte riktigt riktigt men tanken god det är konor på blandarna , den här är för plankoppling
Om det är så att både fästet på kabinen o blandare e 150 muttrar så går det ju med en enkel nippel 3/4" (R20) ser dock ut som 160 fästen, dvs med kontätning.
Tex [länk] nippel/Pr309490000
Aledningen till att det kan vara lite lurigt på just duschkabiner är att FMM:s fasta variant för duschkabinsblandare är 156cc! Och det kan mycket väl vara en sådan som har suttit där innan man monterade övergångarna till en vanlig duschblandare med M26 gänga!
RSK: 8342095 http://www.fmmattsson.se/vara-produ...9000/9000-for-duschkabin/9000-for-duschkabin/
Europastandarden är G20 (3/4") 150cc med lekande mutter på blandaren.
Den svenska standarden är 160cc med M26 gänga på blandaren.
Således så är det lättast att använda @rävlyan :s tips med excentrar ovan.
[länk]
Aledningen till att det kan vara lite lurigt på just duschkabiner är att FMM:s fasta variant för duschkabinsblandare är 156cc! Och det kan mycket väl vara en sådan som har suttit där innan man monterade övergångarna till en vanlig duschblandare med M26 gänga!
RSK: 8342095
[länk]
[bild] [bild]
Cc måttet är 150 (vilket syns tydligt med den nya blandaren). Anledningen att jag frågar här är för att bauhaus inte har lyckats ge mig rätt grejer, så är lite skeptisk att dem kommer ge mig rätt grejer imorrn. 150 till 160 excenterkoppling kommer inte funka. Eller ska jag köpa en 160 blandare och sedan köpa till excenterkopplingen? Det finns inte 150 - 150 excenterkoppling?