3 860 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
Bygga utebord av limträbalk?
Hobbysnickare
· Västmanland
· 190 inlägg
Någon som kan komma på en anledning till varför man inte ska bygga ett bord av limträbalk? Det ska bli ett utomhusbord (under tak) så min tanke är att köpa ett par 56x225-balkar och foga ihop dem med dominos och utelim.
Skivan borde bli bra mycket formstark än med vanligt timmer, eller hur? Men är det något jag inte tänker på?
Skivan borde bli bra mycket formstark än med vanligt timmer, eller hur? Men är det något jag inte tänker på?
Hobbysnickare
· Västmanland
· 190 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Varför inte 42x225?
Hobbysnickare
· Västmanland
· 190 inlägg
Nej, men det är ju inte vanliga furureglar heller, men det går ju att behandla. Tanken är att jag ska borsta och betsa skivan, sedan olja in den ordentligt, om det inte finns något hårdvax som håller bra för utomhusträ. Bordet kommer stå under tak, så borde hålla en bra stund ändå.L L-E skrev:
Hobbysnickare
· Västmanland
· 190 inlägg
En förutfattad tanke. Om du har en festool domino så misstänker jag att du har en del andra verktyg oxå. Varför inte köpa lite kärnfuru (trall) såga och limma ihop själv. Du slipper dessutom eventuella tvärsgående skarvar. Blandar du riktningen på årsringarna lämpligt undviker du att den slår sig.
Hobbysnickare
· Västmanland
· 190 inlägg
Skulle jag gärna göra, men har inga kontakter på sågverk, eller känner ens till om det finns sågverk i närheten. Bor i Västerås och jag har letat med ljus och lykta efter något ställe där man kan få tag på bättre virke, men det är lönlöst verkar det somL L-E skrev:
Tips från en som bor nära Västerås, Fagersta rättare sagt men vi blir Västeråsbor nästa år förhoppningsvis, vårt renoveringsprojekt ligger iaf där... 
Prata med Anders på Naddebo såg utanför Fagersta, han kör mycket lärk, ibland även ek och andra trevliga träslag. Tror dock han dragit ner på "vanligt virke" då folk är för snåla för att betala mer än hos byggladorna.
Sörbo Såg kan du nog också få tag i en del bra virke till OK pris, de kör om jag inte fått för mig rätt en hel del special, samt har en liten brädgård.
Något bättre virke hittar du hos bygghandlarna i Västerås gentemot Byggmax/Bauhaus.
Prata med Anders på Naddebo såg utanför Fagersta, han kör mycket lärk, ibland även ek och andra trevliga träslag. Tror dock han dragit ner på "vanligt virke" då folk är för snåla för att betala mer än hos byggladorna.
Sörbo Såg kan du nog också få tag i en del bra virke till OK pris, de kör om jag inte fått för mig rätt en hel del special, samt har en liten brädgård.
Något bättre virke hittar du hos bygghandlarna i Västerås gentemot Byggmax/Bauhaus.