Byggahus.se
P
Hej,

Var på villavisning innan sommaren. Nu är huset utlagt igen och vi funderar lite på att lägga bud. När vi var där i början av sommaren stod det en dosa i ett av rummen. Dosan var 20 cm lång och 10 cm hög respektive bred. Den surrade lite. Den gick på el (sladd in i väggen) och det kom ett blått sken (nästan som en blå uv-stråle från den, som pekade mot väggen). Jag såg inget mättal, men jag tittade inte jättenoggrant. Kändes dock som det fanns ett vred met ett par lägen. Vad kan detta vara för mätdosa? Jag vill inte ringa och fråga mäklaren utan hoppas få hjälp här :).

Mvh, från västkusten

P maggan77 skrev:
Hej,

Var på villavisning innan sommaren. Nu är huset utlagt igen och vi funderar lite på att lägga bud. När vi var där i början av sommaren stod det en dosa i ett av rummen. Dosan var 20 cm lång och 10 cm hög respektive bred. Den surrade lite. Den gick på el (sladd in i väggen) och det kom ett blått sken (nästan som en blå uv-stråle från den, som pekade mot väggen). Jag såg inget mättal, men jag tittade inte jättenoggrant. Kändes dock som det fanns ett vred met ett par lägen. Vad kan detta vara för mätdosa? Jag vill inte ringa och fråga mäklaren utan hoppas få hjälp här :).

Mvh, från västkusten
Låter som en ozongenerator jag haft, men den var lite större ..

• Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter som en ozongenerator jag haft, men den var lite större ..
Tack för svar! Ursäkta min okunnighet - men vad har man en ozongenerator till?

Ta bort dåligt lukt samt mögel

• Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Ta bort dålig lukt ...

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ta bort dålig lukt ...
Ojdå, tack, det är ju kanske inte bra att ha sett en sådan på en husvisning då..

Var det inte en virtuell vägg till dammsugaren då? Gör en bildgoogling på "virtuell vägg".

tommib
Det är ju typ omöjligt att svara på denna fråga. Det kan lika gärna varit en helt vanlig blå lysdiod, de lyser väldigt skarpt. Vad menar du med uv-stråle? Det är obegripligt eftersom uv är osynligt. Om det var så kan burken varit precis vad som helst, t.ex. en högtalare eller något annat.

Lite hjälp kan man få om man vet om burken stod helt för sig själv i ett för övrigt tomt rum eller om det bara var något som stod i ett för övrigt möblerat rum. Helt ensam i ett tomt rum talar mer för något relaterat till huset (t.ex. föreslagen ozongenerator, som absolut inte borde varit på med folk i huset).

Varför frågar du inte bara mäklaren? Jag kan inte se på vilket sätt det skulle vara ett problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.