Hej,
Sundolit har som sagt ovan en metod att lägga vanlig cellplast direkt mot källarväggen.
Då jag grävt själv (spett och spade) så kommer jag undan billigt.
Cellplast S80 90st 4000:-
dränrör 60m 1500:-
geotextil 2x 50m 1400:-
grus 18ton 3000:- Kommer dra upp utmed väggen ca 10cm. (resterande till grusgångar)
Murbruk 500:- utjämning sula/vägg samt istället för dyr täcklist av plast.
eventuell dränbrunn med pump, då grundvattnet ibland kan bli högt i intilliggande öppna dike..
Återkommer senare med det i ny tråd.
tillkommer givetvis sedan kopplingar och markrör från 5 stuprör,ca 5000:-
Kan nämna att källaren kommer att förbli källare och ej inredas som boendeyta. woods avfuktare får tillsvidare vara kvar.
Istället för Sundolits spårade skivor, så använder jag vanlig S80 och låter kondenserad fukt dräneras av intilliggande makadam 11-16. jag drar upp ca 10cm makadam från dräneringen upp till markytan.
Sundolit behöver ha spår för att de har "tagit bort" dränerande makadam och låter skivan ligga mot befintliga jordmassor.
Nej, spåren på deras skiva skall vara vänd ut mot befintliga jordmassor.
Se illustration nedan.
[bild]
Mvh
Knalllen
Varför inte isolera ända upp till panelen och avsluta med lämpligt bleck? Påstår inte att du inte gör det men sundulit avslutar under mark och jag begripen inte riktigt varför man skulle göra detta. Möjligen estetiska skäl men om man inte gör det är de lite som att sätta på sig dunjackan men skippa mössan. Värmen strålar ju rätt friskt från sockeln annars.
Jag har inte någon panel. Huset är rappat, och i samma liv som källaren. Att isolera ända upp till rappningen skulle bli estetiskt fult. Därför gör jag endast 15 cm över markytan som jag gömmer med stora stenar.
Jag har inte någon panel. Huset är rappat, och i samma liv som källaren. Att isolera ända upp till rappningen skulle bli estetiskt fult. Därför gör jag endast 15 cm över markytan som jag gömmer med stora stenar.
mvh
Knallen
Har sett en del äldre hus (putsade) där sockeln är utanför vägglivet. Skall tilläggas att man hade arbetat lite med övergången vägg sockel fär att få det snyggt.
Hur gör ni på bilverkstaden , har ni massa egna ideer där med hur bilen ska lagas
Antagligen om man hade insyn och man kunde se vad de gjorde. F.ö har jag har inte kommit med en endaste egen ide på hur jobbet skall göras. Fanns en egen ide i början av tråden om att lägga plast mellan två isoleringsskikt men den metoden ansågs som ej lyckad i tråden.
Inget av detta är skadligt så länge källaren hålls uppvärmd alternativt undviker att starta en svampodling (läs ha inte organisk material i källaren som riskerar att bli fuktigt i källare).
I mitt fall och jag tror även i Knallens fall så kommer källaren att vara uteluftsventilerad(eller räknas det som en krypgrund trots att den är stor som en källare?). Rekomenderar du fortfarande att köra asfaltstrykning+EPS+platon när källaren inte är uppvärmd?
En till fråga. Låter man asfalten torka innan man sätter på EPS skiverna eller kan man limma skiverna direkt i asfalten?
Är väl varmare i grunden än utomhus i jorden då sker ångtrycket utåt , att då stoppa det med asfalt är nog inte bra ,då kan inte ångan komma ur väggen utan stannar där som blöta , ångtrycket ska gå ut genom vägg och isolering för att kondensera utanför mot kallare material
Är väl varmare i grunden än utomhus i jorden då sker ångtrycket utåt , att då stoppa det med asfalt är nog inte bra ,då kan inte ångan komma ur väggen utan stannar där som blöta , ångtrycket ska gå ut genom vägg och isolering för att kondensera utanför mot kallare material
Om man limmar en eps skiva utanpå så kommer hela temperaturgradienten vara i eps-skivan. Betong leder värme mycket bra så betong delen innerst kommer hålla rumstemperatur rakt genom (kan diffa ngn 10 dels grad. Dvs det blir ingen tempskillnad som driver någon ev ångkraft.
Dessutom så torkar väggen inåt om det kommer in någon fukt i den underifrån. Att fukt kommer in i väggen inifrån inneluften är nonsens.
Ånga är en gas alltså ingen vätska. Ångtryck är ett jämnviktstiillstånd som varierar med temperatur bland annat. Ångan kommer att leta sig ut ur väggen. Tjära plast är inte ångtäta. Ångan kommer med all säkerhet till största delen leta sig ut till källaren där den vädras ut.
En del kommer med all säkerhet ta vägen ut mot marken genom kallasfalten genom isoleringen ut i backen. Om vi antar att vi har en temperaturgradient från vägg till mark kommer vi därför ha olika ångtryck längs den gradienten. Det är alltså inte en vägg av vatten som trycks genom väggen för att så småningom ramla ut ur isoleringen och vidare ut i backen som en del antyder här. Den som vill fördjupa sig i detta bör vända sig till närmsta universitet eller teknisk högskola och inte läsa reklamblad från den ena eller andra tillverkaren.