17 793 läst · 134 svar
18k läst
134 svar
Filip Borgh lagrar energin från solcellerna i batterier
Menar du att man behöver ett bensindrivet elverk vid sidan av för att solcellerna ska producera el?R Robert-san01 skrev:
Det har jag svårt att tänka mig. Det måste väl ändå finnas inverter/utrustning av sådan sort att den kan fungera även om det inte finns nätström.
Nödkraftsomkopplare får man skaffa i varje fall och är ganska okontroversiell och inte så värst dyrt heller.
Det där batteriet påstås klara 10000 cykler. Det ger då 1,4 kr/kWh enbart för lagringen. Det är vad det kostar att köpa el idag inklusive alla skatter och elnät. Sett ur ett helhets eller miljöperspektiv har batterier inget existensberättigande överhuvudtaget, så länge vi inte har så mycket oregelbunden elförsörjning (sol, vind, träningscykel) att det börjar påverka elsystemet. Dvs att vi börjar få svårt att balansera nätet. Och eftersom det är långt kvar dit borde pengarna användas till att generera mer el, inte att lagra den.
Saknar man elnät, har många strömavbrott etc kan det ju vara en annan sak givetvis. Men då är det inte ekonomi eller miljö som styr.
Saknar man elnät, har många strömavbrott etc kan det ju vara en annan sak givetvis. Men då är det inte ekonomi eller miljö som styr.
1000 cykel livslängd låter inte riktigt rimligt. Garantin på min batterisystem är 10 år och beräknade antalet laddcykel är 10000. Min elbil brukar jag ladda dagling och har haft det mer än 3 år och än så länge kan jag inte se någon försämring i batterin.F Finndjävel skrev:Att jag använde 0,4 är för att jag räknade dagsbehovet till 40% av den totala lagringskapaciteten. Drar du ned Li-ion batterierna med det dubbla så kan du räkna med under 1000 cykler innan batteriet är uttjänt. Här har du en typisk spec på litiumceller. Som du ser så är kapaciteten nere på under 70% redan efter 500st 100% cykler.
[länk]
?
Han Filip Borg hade betalat 35 000,- för sitt system. Om det skall gå ihop på 15 år betyder det att han måste tjäna 2333,- kronor per år på systemet, så jag ser inte det som någon absolut omöjlighet.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Det finns offgrid inverters men de får du inte koppla mot nätet.T tompaah7503 skrev:Menar du att man behöver ett bensindrivet elverk vid sidan av för att solcellerna ska producera el?
Det har jag svårt att tänka mig. Det måste väl ändå finnas inverter/utrustning av sådan sort att den kan fungera även om det inte finns nätström.
Nödkraftsomkopplare får man skaffa i varje fall och är ganska okontroversiell och inte så värst dyrt heller.
Elverk eller inte, de lagringar och inverters som saluförs nu måste vara infasade mot något för att leverera ut.
Inget konstigt med det när det är en nätsnsluten anläggning. Det är stenhårda krav på att inte köra ödrift när mata de nät är nere pga risken att grilla en linjemontör. Offgridanläggningar är något helt annat.T tompaah7503 skrev:Menar du att man behöver ett bensindrivet elverk vid sidan av för att solcellerna ska producera el?
Visst är det så. Det är dock olika regleringar i olika länder och därför är dessa lösningar anpassade till olika marknader och regleringar. Sonnen-burkar saluförs tex till USA som UPS leller reservkraftslösning. Än så länge är det inte så hysteriskt mycket överkapacitet på småskalig elproduktion, inte så att man skulle motarbeta detta från Svenska Kraftnät eller att elbolagen/nätbolagen vägrade att köpa el från solcellerna.Jag själv är mycket road av småsaker som tex negativa elräkningar, obefintliga näträkningar mm. Jag själv har inte upprättat någon specifik kalkyl för min installation, endast konstaterat att på årsbasis kommer jag att sänka mina energikosnader med 30-40% ( solceller + batterisystem ). Dessutom kan jag ladda min bil mitt på dagen, när det är soligt fm, utan att betala den dyraste tariffen på el.tommib skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
10000 cykler? Jag skulle inte tro det. Men eftersom du hela tiden är kopplad till gridden så märker du inte att ditt batteri redan är toast och inte längre håller laddningen. Skulle du mäta hur mycket du kan ta ur ditt fulladdade batteri i ett ö-system så skulle du märka att dina 6kWh numera är max 4. Kan du förklara hur batteriet kan klara 10000 cykler när cellerna enligt tillverkarnas egna specifikationer klarar en tiondel?mniku skrev:
1000 cykel livslängd låter inte riktigt rimligt. Garantin på min batterisystem är 10 år och beräknade antalet laddcykel är 10000. Min elbil brukar jag ladda dagling och har haft det mer än 3 år och än så länge kan jag inte se någon försämring i batterin.
Han Filip Borg hade betalat 35 000,- för sitt system. Om det skall gå ihop på 15 år betyder det att han måste tjäna 2333,- kronor per år på systemet, så jag ser inte det som någon absolut omöjlighet.
Det går definitivt att köra ödrift även om man har nätanslutning. Men då måste ju nätmatningen gå via invertern så att det kopplas bort vid ödriift. I praktiken är det dock tämligen meningslöst utan batterier.
Ja, du skrev ungefär det jag tänkt skriva om batterier men på ett bättre sätt än jag skulle gjort. Tack så mycket.F Finndjävel skrev:
Man kan göra en liknade beräkning på solceller i ett samhällsperspektiv. Tyvärr ger de både dyr el och vid fel tidpunkt. Dessutom orsakar solceller mer utsläpp av växthusgaser än vår basproduktion; vattenkraft och kärnkraft.
Anmärkning:
Livslängden på batterier anges oftast som antal hela cykler, men man menar då egentligen omsatt energi. T.ex. ett 6 kWh batteri som klarar 1000 cykler på pappret kan alltså pendla mellan 30% och 80% laddning 2000 gånger. Därmed har man man tagit ur totalt ca 6000 kWh ur det. Man måste också titta på vad tillverkaren anger vid vilken kapacitetsförsämring battericellen anses vara förbrukad. Det kan skilja mellan olika tillverkare. Som en sista brasklapp så har ett batteripaket alltid sämre livslängd än enskilda celler. Man anger medellivslängd för enskilda celler, men i ett batteripack är det den sämsta cellen som sätter gränsen. Tyvärr tycker tillverkare av batteripack att det är roligare att ange cellernas medellivslängd trots att det i slutkonsumentens ögon är en lögn.
Försöker man pendla mellan 0% och 100% laddning så dör cellerna mycket snabbare.
Jag tror att man går i något för djup detalj när man tar specifika celler. Om man vill "nörda" på dessa så kan man läsa typ: http://blog.evandmore.com/lets-talk-about-the-panasonic-ncr18650b/ för att få förklaring till det mesta.S STB skrev:Anmärkning:
Livslängden på batterier anges oftast som antal hela cykler, men man menar då egentligen omsatt energi. T.ex. ett 6 kWh batteri som klarar 1000 cykler på pappret kan alltså pendla mellan 30% och 80% laddning 2000 gånger. Därmed har man man tagit ur totalt ca 6000 kWh ur det. Man måste också titta på vad tillverkaren anger vid vilken kapacitetsförsämring battericellen anses vara förbrukad. Det kan skilja mellan olika tillverkare. Som en sista brasklapp så har ett batteripaket alltid sämre livslängd än enskilda celler. Man anger medellivslängd för enskilda celler, men i ett batteripack är det den sämsta cellen som sätter gränsen. Tyvärr tycker tillverkare av batteripack att det är roligare att ange cellernas medellivslängd trots att det i slutkonsumentens ögon är en lögn.
Försöker man pendla mellan 0% och 100% laddning så dör cellerna mycket snabbare.
Varför hävdar flera att det är fel tid som solel produceras? Elförbrukningen är högst under dagtid, när solen skiner.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Med de priserna så är diesel slagkraftigt. Enligt Lazard (2015), om man ser bara till lagring (alltså batteridelen) i ödrift så ligger bly-syra batterier på en LCOE på mellan 5.6-12.2 kr/kWh, li-ion på mellan 4.60-6.70 kr/kWh, och diesel aggregat på mellan 1.7-2.25 kr/kWhF Finndjävel skrev:Li-ion batterierna är inte ekonomiskt försvarbara jämfört med AGM eller ordentliga blöta "DeepCycle" batterier. Om vi glömmer bidragen och ser på det riktiga priset, 85000kr för ett 6kWh batteri = 14166kr / kWh. AGM batterier kan man köpa från ca. 1500kr/ kWh alltså nästan tio gånger billigare.
Ett AGM batteri som sköts ordentligt klarar ungefär 1200 laddningscykler, Li-Ion marginellt mera kanske 1500-2000. Förvisso kan man djupurladda ett Li-ion batteri lägre men det är en marginell skillnad eftersom man ändå behöver en marginal så att man inte i misstag urladdar batteriet helt. Då förstörs det.
Förbrukar man t.ex. 10kWh per dygn i snitt så vill man med AGM ha minst en 40kWh batteribank för att garantera en två dygns reserv utan att behöva dra batteriet djupare än 50%. Med Li-Ion hade man klarat sig med 25-30kWh för att de kan dras ned till ca 20% utan att cellerna tar skada.
40kWh AGM X 1500kr = 60 000 kronor i inköp. Kommer att producera åtminstone 1200x(40x0,25) = 12000kWh under sin livstid. Det blir en kostnad på 5kronor per producerad kWh. D.v.s inte billigt.
25kWh Li-ION x 14166kr = 354 150kronor i inköp. Kommer att producera max 2000x(25x0,40) = 20000kWh under sin livstid. Det blir en kostnad på 17,7kronor per producerad kWh. Mycket dyrare.
Slutsatserna är att batterier (oberoende teknik) inte kan löna sig ur ett ekonomiskt perspektiv och att Li-Ion är extremt överhajpat och inte alls miljövänligt.
Detta antar 1 USD = 8 SEK. MEN dieselpriset är ju billigare "over there". Jag får det till ca 6.8 SEK / liter idag med samma 1 USD = 8 SEK. (VIlket är för lite, men samma som ovan).
Jag vet inte varför de får dyrare bly-syra batterier än li-ion (och orkar inte leta upp och läsa hela rapporten). Men som det ser ut idag, från en snöd ekonomisk synpunkt så konkurrerar dessa system dåligt med dieselaggregat... Det skulle förvåna mig om det inte var sant här också.
(LCOE = levelized cost of electricity. "It is a first-order economic assessment of the cost competitiveness of an electricity-generating system that incorporates all costs over its lifetime: initial investment, operations and maintenance, cost of fuel, cost of capital." Wikipedia ovan.)
Sverige behöver tillskott av el då det är som kallast på vintern, inte på sommaren. I länder som använder AC för kylning och dessutom eldar fossila bränslen för el så är solceller mycket bra. Solcellers produktion är noll vid höglasttimmarna på mornar och kvällar på vintern.mniku skrev:
Elnäten i Europa går mot ökad integration varför tider med billig elström under sommaren i Sverige lär försvinna på sikt. Detta kan tala för ökad elproduktion med solcellar även är vettigt i Sverige.
Batterilagring av el är väl mest en kuriositet i dagsläget.
Batterilagring av el är väl mest en kuriositet i dagsläget.
Ja, elnäten går mot en ökad integration. Tyvärr. Det är nämligen ingen fördel alls för oss i Sverige (möjligen undantaget länkar till Finland och Norge). Att elbolagen gör så är inte alls konstigt eftersom det är betydligt bättre att sälja elen dyrt i Tyskland och Danmark när det inte blåser.L L-E skrev:
Sverige har en väldigt gynnsam energimix, det är ett elände att man med alla medel försöker förstöra det. Jag förstår inte riktigt varför industrin (stål och papper) bara tittar på, men det kanske de inte gör?
Vi andra har betalat 50.000 för hans batterier... När får vi igen de pengarna undrar jag?mniku skrev: