Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 105 inlägg
Sakkunnig/Kommunalråd Miljöpartiet
· 23 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 105 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Är Attefallsreglerna i grunden bra eller en nödvändig säkerhetsventil i ett sönderreglerat system?
Särskilt utbyggnadsreglerna synes mig som att kissa i sängen. När tillbyggnaderna är gjorda och husen ändå är för små i förhållande till markvärdet i högt värderade villaområden, hur löser ni det då?
Särskilt utbyggnadsreglerna synes mig som att kissa i sängen. När tillbyggnaderna är gjorda och husen ändå är för små i förhållande till markvärdet i högt värderade villaområden, hur löser ni det då?
Kan du utveckla ditt resonemamg om utbyggnadsreglerna? Menar du att de också borde bli större än 15kvm? Håller i så fall med dig.Nötegårdsgubben skrev:
Riksdagsledamot Sverigedemokraterna
· 21 inlägg
Hej Himmelsfararen!Himmelsfararen skrev:
Sverigedemokraterna säger ja till att utöka Attefallshusen till 30 kvm.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Jag personligen tror inte på Attefallstillbyggnader alls. Jag tror de är engångslösningar och återvändsgränder och skulle hellre se generösare, mer dynamiska detaljplaner. Men vad politikerna tycker är nog viktigare nu.F fredand44 skrev:
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 105 inlägg
Attefall fyller en bra funktion. Jag har bott i en kommun som drömde om 60000 invånare och rev 5-600 lägenheter på 1990-talet. Inte ens i min lilla fina kommun med 7000 inv. finns någonstans att bo, våra politiker behöver främja landsbygd, möjliggöra pendling från landsbygd till arbeten för bostäderna räcker inte till, inte ens på landsbygden längre. Hellre fler Attefall än 8 personer i en etta.Nötegårdsgubben skrev:
Hej, det håller jag med dig om. Skulle något parti kunna anamma Nötegårdsgubbens ide om "dynamiska detaljplaner"? Jag tolkar det som om han menar att detaljplanerna inte behöver vara så detaljerade?Nötegårdsgubben skrev:
Det är precis storleken som ÄR problemet. Folk bygger attefallare, och många hyr ut. Dock är det många som sitter och väntar på beslut huruvida man kan få bygga större eller ej. Så godkänns 30, så kommer troligen många börja bygga direkt! Fler bostäder! Framförallt till unga! 25 kvm är alldeles för litet om det ska nyttjas som åretruntbostad. 5 kvm skulle göra fantastiskt mycket! Låt kommunerna avgöra huruvida deras V/A fixar den lilla extra belastningen.Maria Kjellberg skrev:
Jag tror att problemet just nu inte är storleken på husen, utan hur effekten blir när kommunerna ska lösa VA-frågan till alla Atterfallshus. Detta är en komplex fråga då nationell lagstiftning och en vilja att snabbt bygga fler mindre bostäder också ska lösas inom ramen för VA-lagstiftningen där en kommun har skyldighet att ombesörja VA och att det i många kommuner på många ställen finns en begränsad kapacitet. Även detta håller på att utredas.
Har man tillgång till egen brunn och avlopp bör det vara fritt fram.
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 105 inlägg
Är mycket nöjd med att kunna bygga till en fin takkupa fNötegårdsgubben skrev:
Dynamiska detaljplaner låter bra-eller enklare förändrad användning av mark/fastighet.F fredand44 skrev: