Byggahus.se
Hej!

Jag har ett bekymmer med att finna en diskmaskin som passar de förutsättningar som finns i mitt föräldrahem.

När det byggdes i mitten på 70-talet så har de dragit ett 100mm avloppsrör på golvet bakom diskmaskinen. Detta gör att det 60cm djupa utrymmet blir tajt. Den ursprungliga diskmaskinen hade ett urtag längst ner, som gjorde att det passade, så även den andra som gick sönder i fjol. Då hade jag en överbliven Electrolux maskin som jag fraktade dit, men den rackaren kommer inte in då slangar för vatten & avlopp går in i nederkant. Så denna har nu fått stå där ca en decimeter ut. Men detta vill vi inte ha, utan behöver finna en diskmaskin som passar. Avloppsröret går tyvärr inte att flytta på så lätt.

Har för mig det var en Cylinda 1605 som satt där tidigare.
http://www.cylinda.se/resurs/Cylinda/Bruksanvisningar/Diskmaskiner/Diskmaskin 1605.pdf

Diskmaskin-Cylinda-1605-inbyggnadsmått.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tyvärr ingen bild på hur den såg ut på baksidan, eller några egentagna mått. För när den kasserades tänkte man inte på detta problem.

Bifogar en amatörritad mått skiss på måtten i utrymmet för diskmaskinen, som är avfotograferad via Skype :) Hoppas någon förstår den & har kännedom om en nytillverkad diskmaskin som kan passa.
Diskmaskin-Utrymme-Mått.JPG
Skapa konto

En sån här passar inte då slangarna går in i nederkant:
Diskmaskin-bakifrån.JPG
Skapa konto

Tack på förhand om någon har kännedom om diskmaskin med utrymme i bakre nederkant.

Hej Frav! Jag har samma problem. Lyckades du hitta en maskin som passade?

Hej Joroo,

Jo jag fann en maskin som blev nästan bra. Nån av slangarna ligger lite tajt, men detta var bästa alternativet av de jag mätte på.

Asko D 8437IW
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3063345

Har för mig det är såhär den ser ut på baksidan.
AskoD8437IW.JPG
Skapa konto

Sen att denna är en riktigt bra diskmaskin, gjorde ju inte saken sämre. Samma som Cylinda, fast kraftigare korgar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.