Som sagt: jag gissade bara.
Men det där med ekofibern vet jag inte om jag håller med om riktigt. Visst släpper den igenom fukten men det går lååååångsamt. I alla fall jämfört med ett gammalt (oisolerat) trägolv där det kan blåsa mellan golvtiljorna.
Men det där med ekofibern vet jag inte om jag håller med om riktigt. Visst släpper den igenom fukten men det går lååååångsamt. I alla fall jämfört med ett gammalt (oisolerat) trägolv där det kan blåsa mellan golvtiljorna.
Blåsa mellan tiljorna hållar jah inte heller riktigt med om
Ofta är ju gamla bjälklag isolerade med lera, kolstybb kutterspån e.dyl. Jag har inget bra svar på den här frågan men det skulle vara intressant att få ett... Intressant med åsikter bara 
När det gäller gamla torpargrunder är det kanske svårt att säga något generellt. När husen byggdes tog man ju det byggmaterial som fanns närmast till hands så det kan nog skilja en del del på hur de konstruerades.
Tror personligen att det har en del med markförhållanden att göra. För byggde man oftas hus på icke brukbar mark: stenig mark, höjder, skogsmark osv vilket man kanske inte alltid gör idag... Kanska kan vara svårt att ventilera bort för mycket markfukt i en uteluftventilerad krypgrund....? Bara en tanke....
Åxå en del av sanningen! Ex golv och trossbotten gjordes förr av mogen fura med stor andel kärnved som knappt suger fukt överhuvudtaget. Sådan virkeskvalitet finns knappt idag utan man bygger i frodväxt gran som suger som en svamp istället. En klar anledning till fuktskador!
Tagit del av alla Era inlägg, vad vart kontentan? Applicerat på mitt "pepparkakshus" med torpargrund OCH stenkista (för avloppsvatten) under. Det funkade väl när huset byggdes på 30 talet, då det var såpa o tvål som gällde men senare tiders "svetta gott" etc har haft en förödande verkan. Det luktar pyton, till yttermera visso finns det avskräde, en trasig ledningskulvert och en stor grop där. Dessutom en oilolerad kall o varmvattenledning.
Vad gör jag? Måste ju isolera ledningarna o få bort lukten..
Bör väl tillägga att stenkistan inte längre används...
Sprutar in leca kulor? Sand? eller?
Tacksam för tips!
Carra
Vad gör jag? Måste ju isolera ledningarna o få bort lukten..
Bör väl tillägga att stenkistan inte längre används...
Sprutar in leca kulor? Sand? eller?
Tacksam för tips!
Carra
Liknande trådar
-
Hur konstruera min torpargrund?
Grund & Markarbeten -
Köpt hus med torpargrund. Byggt 1962
Byggmaterial & Byggteknik -
Mögel torpargrund
Grund & Markarbeten -
Torpargrund/krypgrund. Köper jag grisen i en säck?
Köpa & Sälja hus -
Kan kryp-/torpargrund bli bättre än betongplatta om förutsättningar finns och skapas?
Grund & Markarbeten