Byggahus.se
Jag har köpt ett hus från ca 1915 där husets ytterväggar är uppbyggda med plankväggar, ek och furu. Det är isolerat emellan planken med säckväv, tagel och halm.

Jag tänkte sätta upp en innerpanel nu, frågan är hur jag ska gå vidare?

Nuvarande lösning är från plankvägg och inåt:

Asfaltsboard (Eller annan svart board, konstigt att ha inomhus?)
Spontad panel
Masonit
Tapet
Gips
Tapet

Kan man sätta till exempel OSB direkt på planken och sedan panel.

Det är ett kök det gäller.

IMG_0381.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0380.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle undvika all form av spånskiva, liksom all form av moderna mtrl så långt det går.
Den gamla lösningen tycks ha fungerat väl, så det är ett riktmärke. Dock är vi väl idag tveksamma till asfalts-/tjärprodukter inomhus, samtidigt som ngn form av fuktdämpning behövs i ett kök.
Ångbroms (papp/väv) kan vara lämpligt.
Skulle nog velat ha ngn tretexskiva också då de fungerar som isolering och har suttit där tidigare.
Oljehärdad masonit är också ngt som jag hade funderat på.

Lösningen beror lite på hur tjockt det ska vara om det ska liva med tidigare nivå, och hur välisolerat och vindtätt huset/stommen är. Det är ju också skillnad på inner- och ytterväggar. Innerväggar kan du göra lite hur som helst med.

• Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
Kan hålla med om att undvika moderna material så långt som möjligt. Har hållit på med att renovera vårt lilla kök på vårt sommartorp. bl.a. isolerat med lin. Enligt uppgift ska de vara en timring från mitten av 1800talet som flyttats på slutet av 40-talet.
Men är allt var bortrivet ser vi att man troligtvis försökt modifiera timringen vid uppsättning.
En av innerväggarna. Sanslöst ful timring med bl.a. plattjärn för att hålla ihop delar av väggen, dessutom ojämn. Hur får man den väggen något så när snygg och dessutom får inte bygga för mycket för att vi skulle få in prefabköksskåpen?
Nu till min lilla speciallösning på den innerväggarna. Jag köpte två skivor 21mm plywood och satte fast dom med klassiks karmskruv. fick använda både 50, 70 och 90mm karmskruv beroende hur vägen bakom var. Skruvade fem på höjden och 400mm cc i sidled. Hur stabilt som helst. Kan rekommenderas om du har trångt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.