2 295 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Typ av spottar (230/12 v) till ELJO Senso?
Tänkte ha lite downlights/spottar i taket i köket. Kommer att använda Eljo Senso-serien.
Av estetiska skäl skulle jag vilja ha dimmern (Senso Tryckdimmer 400VA) som ser ut så här:

"För reglering av glödljus och konventionella transformatorer som är godkända för ljusreglering"
Jag tolkar det som att denna inte fungerar med elektroniska transformatorer och det är väl vad som gäller för 12 v spottar? Således måste jag välja 230 v-spottar. Är jag rätt ute?
Alternativet är den runda mer normalt formade dimmern:

"För reglering av glödljus och elektroniska transformatorer som är godkända för ljusreglering."
Den senare är vad som gäller för 12 v-spot?
Tacksam för svar...
Av estetiska skäl skulle jag vilja ha dimmern (Senso Tryckdimmer 400VA) som ser ut så här:

"För reglering av glödljus och konventionella transformatorer som är godkända för ljusreglering"
Jag tolkar det som att denna inte fungerar med elektroniska transformatorer och det är väl vad som gäller för 12 v spottar? Således måste jag välja 230 v-spottar. Är jag rätt ute?
Alternativet är den runda mer normalt formade dimmern:

"För reglering av glödljus och elektroniska transformatorer som är godkända för ljusreglering."
Den senare är vad som gäller för 12 v-spot?
Tacksam för svar...
Eller en dosdimmer som styrs med en vanlig strömbrytare? Jag funderar själv på det men är lite osäker på hur det funkar i praktiken. Blir man sne på att stå och trycka på knappen flera sekunder för att få till det ljus man vill ha?
Det här är verkligen inte mitt område, vilket förstås är fullt märkbart... 
Kan man använda dimmer 1 (i mitt första inlägg) med en spot (ej downlight) som har följande beskrivning:
"Armatur med lamphållare i metall för takmontage. Armaturen är vippbar 90° och vridbar 350°. För ljuskälla GU10 max: 50W 230V."
Den går ju på 230 volt men är GU10 att räkna som glödljus?
Kan man använda dimmer 1 (i mitt första inlägg) med en spot (ej downlight) som har följande beskrivning:
"Armatur med lamphållare i metall för takmontage. Armaturen är vippbar 90° och vridbar 350°. För ljuskälla GU10 max: 50W 230V."
Japp som elmont skriver är det en typ av glödljus.ginnfilt skrev:Det här är verkligen inte mitt område, vilket förstås är fullt märkbart...
Om dimmer klarar av 300 watt glödljus så klarar den oftast inte av 300watt med
GU 10 ljuskälla (halogen) , så belasta inte dimmer för hårt med GU 10 ljuskälla.
Detta på grund av att dess ljuskällor har en mycket högre startström, som dimmern inte gillar, men det står i installationsanvisningen.
Hajar du nu, fårlåt för att jag inte uttryckte mig till fullo.
/Richard
http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/Trycksaker/Dimmernyckel.pdf
Hoppsan, nu tål dom lika mycket, glöm det jag skrev förut, det är bara att köpa dimmern....
/RIchard
Hoppsan, nu tål dom lika mycket, glöm det jag skrev förut, det är bara att köpa dimmern....
/RIchard
Lånar tråden lite eftersom jag söker en kombidimmer som funkar med en el. trafo...Erik_D skrev:
Erik_D,
Förstår jag Dig rätt, dvs att en kombidimmer som funkar med konv. trafo även funkar ihop med osrams halotronic Mouse?
/Dontino
Liknande trådar
-
Seriekoppling av 230V ledspottar
Belysning -
Drivdon för halogen spottar 230v
El -
Electrolux Induction Spis Type EKI6051EOW 230 volt elementspanning
Kök -
Alternativ till elektrikerns dyra LED-spottar (Junistar Gyro M-V 8W LED, 230V)
Belysning -
Vilken typ av pump/ventilation till 230 kvm nybygge?
Värmepumpar