Byggahus.se
blackarrow blackarrow skrev:
Jo...får väl erkänna att jag inte har bra varken nätverksrutiner eller backuprutiner fast jag har prylarna. Och att jag krånglar till livet för mig ibland, bara för att man kan lixom.
Som när jag satt vid "finrummet" med min nya laptop och hade en ssd-usb3-disk med en utvecklarVM på, erbjöd mig att flytta på mig, inga problem, rycker nätsladden till laptoppen, men den gick ju till usbhubben som också strömmatade SSD'n... Krasch...
Några timmars arbete borta. Fast jag har både NAS och git-server..
Hmmm, kör själv en ESXi-server med lokal datastore med ett antal VMar på, den maskinen har råkat ut för ett antal plötsliga strömavbrott genom åren utan att något har kraschat. Har bara varit att starta upp allt igen...

H heddan skrev:
Hmmm, kör själv en ESXi-server med lokal datastore med ett antal VMar på, den maskinen har råkat ut för ett antal plötsliga strömavbrott genom åren utan att något har kraschat. Har bara varit att starta upp allt igen...
Kör bara VmWare Player. Hade just pausat VMen, guit borta, men den fortsätter tydligen skriva till "sin disk" och jag fick error på usbbussen. Har ju backup men inte på det senaste...

Ärligt talat så tror jag att produkterna måste bli radikalt billigare för att kunna bli något.
En 2 ledare pof tar nästan lika mycket plats som en lc kontakt och då är det lika bra att dra lc fiber och köra bidirektionellt på den. Utrustningen för det senare är billigare och är dessutom delar av en standard som kan nyttjas till annat.

på 90 talet fanns ett liknande system som användes för ihopkopplade butikskassor. Då var det guld värt. Idag skulle jag bara dra "standardfiber"

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M Mats skrev:
Ärligt talat så tror jag att produkterna måste bli radikalt billigare för att kunna bli något.
En 2 ledare pof tar nästan lika mycket plats som en lc kontakt och då är det lika bra att dra lc fiber och köra bidirektionellt på den. Utrustningen för det senare är billigare och är dessutom delar av en standard som kan nyttjas till annat.

på 90 talet fanns ett liknande system som för ihopkopplade butikskassor. Då var det guld värt. Idag skulle jag bara dra "standardfiber"
Billigare blir de väl med ökade tillverkningsserier. Fast då är väl POF och dess utrustning ändå hopplöst efter.:thinking:
Materialkostnaden för fibern är ju inte avgörande.

Har inte tänkt tanken att dra "riktig" fiber tillsammans med el eller i villa över huvud taget.

Såg en LC patchfiber som klarade 10mm böjningsradie. POF klarar 25mm (2x2.2mm). Kan man köpa förkontakterad LC fiber i godtycklig längd? Hur tålig är en 2mm fiber mot mekanisk åverkan vid förläggning?
Eller vad finns det för fiber som inte kräver "skyddsslang"?
Kan ju vara värt en del att slippa fibersvetsa, vilket var en av poängerna med POF.

Halva kostnaden för installation läste jag, men det kan ju varit en glädjekalkyl.

Med "riktig" fiberadapter går det ju inte göra lika snygg dold installation, men klart intressant produkt och inte alls så dyrt som jag trott.
Screenshot_2018-08-09-09-43-50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såg en LC patchfiber som klarade 10mm böjningsradie. POF klarar 25mm (2x2.2mm). Kan man köpa förkontakterad LC fiber i godtycklig längd?
Ja på tex fs.com kan man köpa färdigkontakterad fiber i valfri längd.
Hur tålig är en 2mm fiber mot mekanisk åverkan vid förläggning?
Inte extremt men den är inte extremt känslig heller så lägger man den i rör och tänker på hur ma lägger den ska det inte vara några större problem.
Eller vad finns det för fiber som inte kräver "skyddsslang"?
Ja det finns det, ex https://www.fs.com/de/en/products/70220.html men jag skulle nog inte vilja gräva ner den utan rör men framförallt för att det blir så jobbigt att dra ny om den skulle gå sönder.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Helt klart är det så att det är volymerna som kommer att vara mest prispåverkande.
Just därför jag tror det är i princip kört. Biderktionella SFP för singlemode fiber är den absolut vanligaste lösningen i bredband/fiber till hus.
Därmed så finns där ett enormt övertag i just volym och därmed också en helt annan prispress.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
M Mats skrev:
Helt klart är det så att det är volymerna som kommer att vara mest prispåverkande.
Just därför jag tror det är i princip kört. Biderktionella SFP för singlemode fiber är den absolut vanligaste lösningen i bredband/fiber till hus.
Därmed så finns där ett enormt övertag i just volym och därmed också en helt annan prispress.
Du skriver "fiber till hus". Jag tänkte tråden främst skulle handla om fiber i hus och fiber mellan hus på egna tomten. Och som man kan installera själv utan fibersvets, utan skyddsglasögon.

Angående fiber till hus.
Jag såg en youtube-film där man hängde upp en POF med inbyggd bärlina i elstolparna.
Jag läste om en "WiFi-operatör" i USA där man försåg ett bostadsområde med internet via 2.4GHz WiFi. Där kanske inte gräva ner fiber i gatan är ett alternativ.
Där kan nog POF vara ett bra alternativ, tålig, ofarligt, kräver inte så mycket av installationspersonalen som tex utbildning och fibersvets. Bara klipp av och tryck in i hålet.

Fast den marknaden tar snart Fixed 5G wireless access hand om.

Läste också om HCS(r) fiber. 200um singlemode glas/plast (jfr riktig 60um glas/glas+ ev plast) som alternativ till POF för att klara längre sträckor, upp till 2km, men inte högre hastigheter.
Företaget som gör HCS sålde även ett toolkit för att pressa LC-kontakter direkt på denna fiber utan svetsning.

Med 5G och Wireless 802.11ax standarden så finns det nog ingen marknad kvar för POF.

• Gilla
heddan
  • Laddar…
Du skriver "fiber till hus". Jag tänkte tråden främst skulle handla om fiber i hus och fiber mellan hus på egna tomten. Och som man kan installera själv utan fibersvets, utan skyddsglasögon.
Japp. Det jag syftade på var den otroliga volym av tex SFP:er som förbrukas för installationerna fram till hus.
Kan man då använda samma prylar även för behoven i den här tråden så kan man dra nytta av de lägre priser de volymerna ger upphov till.

Just för att slippa svetsning osv så brukar jag rekommendera färdiga fiberkablar, helst med LC kontakter (de är de minsta).
Använder man "vanliga" SFP så behöver man ju två ljusledare (en åt varje håll). En sådan kabel med LC kontakter brukar gå att trä igenom ett vp 20 rör. Tar man då en dubbelriktad SFP så behöver man bara en ledare och får därmed en kabel som går genom ett VP16 utan problem.
Bör tom gå tillsammans med några FK ledare rent platsmässigt (har dock inte testat)

M Mats skrev:
Japp. Det jag syftade på var den otroliga volym av tex SFP:er som förbrukas för installationerna fram till hus.
Kan man då använda samma prylar även för behoven i den här tråden så kan man dra nytta av de lägre priser de volymerna ger upphov till.

Just för att slippa svetsning osv så brukar jag rekommendera färdiga fiberkablar, helst med LC kontakter (de är de minsta).
Använder man "vanliga" SFP så behöver man ju två ljusledare (en åt varje håll). En sådan kabel med LC kontakter brukar gå att trä igenom ett vp 20 rör. Tar man då en dubbelriktad SFP så behöver man bara en ledare och får därmed en kabel som går genom ett VP16 utan problem.
Bör tom gå tillsammans med några FK ledare rent platsmässigt (har dock inte testat)
Drar man en LC-kontakterad fiber i taget borde man kunna dra flera även i ett 16rör.

En modul märkt typ SFP LX är den gjord för LC fiberkontakter?

Priserna på SFP moduler verkar humana.
Ca 50kr för vissa, fast utan svensk moms då...

SFP till SFP Media Converter tycker jag är en intressant pryl. Den på bilden har en SFP POF och med riktig fiber.

Men en sådan kan man ju dra sin egen fiber hur man vill i huset. :cool: Och flytta tjänstefördelaren till mediaskåpet. :D

• Screenshot_2018-08-13-16-43-51.jpg
    Skapa konto
Drar man en LC-kontakterad fiber i taget borde man kunna dra flera även i ett 16rör.

En modul märkt typ SFP LX är den gjord för LC fiberkontakter?

Priserna på SFP moduler verkar humana.
Ca 50kr för vissa, fast utan svensk moms då...
drar man dem en i taget så går det fint med flera i ett 16 rör. "råkar" visst ha gjort så själv när jag fick nog av åskskador mellan två byggnader.
LX syftar på våglängden på ljuset så man kan inte säga säkert vilken kontakt den är gjord utifrån det men de SFP:er som är gjorda för två ledare bruar ha LC kontakter (De får nämligen plats vilket de större kontakterna inte får. På bidirektionella får man se upp dock. Där kan det vara LC eller SC.

Ja "pirat" SFP:er kan det vara löjligt låga priser på

SFP till SFP Media Converter tycker jag är en intressant pryl. Den på bilden har en SFP POF och med riktig fiber.

Men en sådan kan man ju dra sin egen fiber hur man vill i huset. :cool: Och flytta tjänstefördelaren till mediaskåpet. :D
Ville bara förtydliga att jag menade att man skulle kunna använda den till att gå vidare med vilken typ av fiber man vill tex LC-förkontrakterad fiber som Mats beskrivit.

Skulle man vilja flytta på sitt mediaskåp, renovera, eller rent av såga sönder:surprised: sin fiber inne i någon vägg så kan man fixa fibern själv. :cool:

Eller så går man vidare med Cat5/6 och stoppar i en SFP 1000BaseTX/RJ45 modul i cpe'n (tex Inteno-boxen)..

Överlämningspunkten blir kvar där nätägarens fiber slutar. (Ungefär som första telejacket som man var tvungen att ha, men man var inte tvungen att ha telefonen där).
Skulle supporten bli omedgörliga eller förvirrade så får man väl flytta tillbaka cpe'n/tjänstefördelaren.
Det skulle vara kul att se supportpersonalens ansiktsuttryck när de ser att det sitter en SFP 1000BaseTX/RJ45 modul i Intenoswitchen. :rofl:

Telefonica gjorde en nysatsning på 1GbE POF 2017. Varför nu (då)?

Februari 2017 kom IEEE 802.3bv standarden
1000Base-RHA som klarar 50m över POF.
Det finns nu chipset för 1GbE POF.

Varför?
Operatörerna vill att upplevelsen av en snabb internetanslutning inte skall dras ner av dåligt Wi-Fi i hemmet.

Och så uttaget jag saknade, med dubbla POF anslutningar.
Screenshot_2018-08-15-15-23-43.jpg
Skapa konto

KDPOF's chip stödjer både punkt-till-punkt och seriekoppling av nätverksuttag.

Det har forskats på våglängdsmultiplex. Med upp till 6 olika färger på LED-ljuset har man kommit upp i 21.5Gbit/s men där är max sträckan långt under 100m och omvandlingsmodulerna blir klumpigare.

Det har också utvecklats tunnare SI-POF, och även GI-POF, (Graded Index) som är tunnare än 1mm, 0.75mm, 0.5mm.
Man har kommit upp i 300m.
BiDi SFP för 0.5mm GI-POF 1.25 Gbps, 850 nm & 1300 nm,
Ännu mera nischad produkt :thinking:

Det har forskats på våglängdsmultiplex. Med upp till 6 olika färger på LED-ljuset har man kommit upp i 21.5Gbit/s men där är max sträckan långt under 100m och omvandlingsmodulerna blir klumpigare.

Det har också utvecklats tunnare SI-POF, och även GI-POF, (Graded Index) som är tunnare än 1mm, 0.75mm, 0.5mm.
Man har kommit upp i 300m.
BiDi SFP för 0.5mm GI-POF 1.25 Gbps, 850 nm & 1300 nm,
Ännu mera nischad produkt :thinking:
Ja, det är ju en intressant teknik, rent tekniskt. Men som det mesta så räcker det inte att vara lite bättre än det redan etablerade, man måste vara tio gånger bättre för att man skall kunna kullkasta en vinnare. Och TP-Ethernet är den stora vinnaren. Inte tu tal om det.

Om de skall ha en chans att lyckas så måste de ta ett tekniksteg förbi TP-Ethernet, exv. komma med enkel/billig 10GBps, men det ser på din beskrivning inte ut som om det är i faggorna. (Man kan som vinnare tom ligga efter och ändå komma förbi; jämför USB som från början var mycket långsammare än Firewire, och inte sågs som någon konkurrent, men Firewire slarvade bort försprånget, och USB kom ikapp, för att idag, många år senare ha tagit sig förbi. Man skall aldrig underskatta "billigare och tillräckligt bra".)

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.