Gissa vad jag har gjort? Mera b-rör. Eller egentligen plåtdosor. Detta tror jag är den näst sista som är kvar i huset. Det är en kvar i hallen nere som jag inte orkar göra eftersom hallen är nyrenoverad och jag mitt dumma nöt inte fixade det då. Där under golvvärmen och stenen ligger också det sista plåtröret och där får det ligga. Ev drar jag någon gång om den matningen via taket i hallen men idag är inte den dagen.
Nåväl. Ut med dosan och fiska fram VP-röret (man har använt VP-rör när man gått mellan våningarna).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej. Röret var visst lite kort så man hade satt en plåtrörsskarv upp till dosan. Som jag givetvis hade sönder när jag gick lös med stämjärnet. Vad göra?
Logga in
Skapa konto
Uppenbarligen är innerdiametern på en 20 mm muff lagom stor för att rymma en skarvmuff för 16 mm VP-rör. Justera längden lite, passa in....
Logga in
Skapa konto
... et voilá. Jag är lite nöjd med den måste jag säga.
Även här uppe är det renoverat för två år sedan men den här dosan sitter lite undanskymt och jag störde mig så mycket på plåtdosan som inte hade skruvringen kvar. Hantverkaren får fixa till ytskiktet, han har lovat att det kommer gå bra även om ytstrukturen på väggen blir lite annorlunda.
Haha, så sant! Vi ska flytta och har förstås målat sista listen som inte blev målad för 11 år sedan. Och röjt i förråden som man knappt kom in i pga allt skräp och bra-att-ha-saker. Nu är det rena dansbanan där inne. Överfulla garderober och klädkammare (vägrar skriva walk in closet) är nu luftiga och fräscha, t.o.m. bastudörren har fått en knopp. Tänk om man haft så hela tiden...