Dispans? Är det generellt är det inte en dispans.
Har redigerat inlägget, hittade inte rätt ord från början.
”Det har regnat mer än vi trodde, och då har räddningschefen beslutat att göra det här undantaget från det totala eldningsförbudet, säger Magnus Eriksson, brandingenjör på Räddningstjänsten i Halmstad.” https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=7018397
”Det har regnat mer än vi trodde, och då har räddningschefen beslutat att göra det här undantaget från det totala eldningsförbudet, säger Magnus Eriksson, brandingenjör på Räddningstjänsten i Halmstad.” https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=7018397
Från och med i dag får jag grilla på tomten. Nu känner jag inte för det efter som det är något blött. Men det är fortfarande totalt eldningsförbud. Det gäller även ordningsställda grillplatser och stormkök. Det i ett läge där SMHIs antändningsriskkarta visar hela komunen som ”mycket blött” spridningsrisken klassas som ”mycket liten”.
Ska folk ta det här på allvar behövs det väl någon typ av verklighetsförankring.
Ska folk ta det här på allvar behövs det väl någon typ av verklighetsförankring.
Eldningsförbuden är ju länsvis, inte per kommun.D Daniel 109 skrev:
Verklighetsförankring, varsågod:
https://nwt.se/torsby/2018/08/13/man-eldade-trots-forbudet
Det är inte ovanlig att man delar in det komun vis. Men även på länsnivå är det till största delen mycket blött. Det är inte höga risker någon stans. Det finns små ytor som bara är ”blöt” respektive ”liten risk”.
Värmland är klart torrare enligt SMHI. Det var ju dessutom en rätt rejäl brasa han hade, inte en grillbrasa eller stormkök.
Värmland är klart torrare enligt SMHI. Det var ju dessutom en rätt rejäl brasa han hade, inte en grillbrasa eller stormkök.
Läget har väl förändrats från akut brandrisk till blött och liten risk på några dagar? Det är väl kanske inte så konstigt om dom som fattar besluten behöver några dagar på sig... Det är väl bra att tjänstemännen gör annat på dagarna än sitter i möte och väntar på att få ändra eldningsförbudsbeslutet?
Nja så fort har det inte gått. De ändrade ju dessutom beslutet i dag.
Är det verkligen länsstyrelsen som bestämmer, Det är väl kommunerna som bestämmer, men delegerar till tex räddningstjänsten, som i sin tur lutar sej mot länsstyrelsen. Någon som vet?Anna_H skrev:
Hur som helst är det väldigt fel, att förbud skall gälla länsvis, då vissa län är rätt stora
Som skogsägare tycker jag att alla som eldade och grillade utomhus trots extremtorka och grillförbud borde straffas med att hugga fem hektar bränd skog....... med yxa och bågasåg......
Är man så förbaskat egocentrisk att man inte kan avvara sitt grillade kött på semestern borde man i rimlighetens namn också ta följderna.
Är man så förbaskat egocentrisk att man inte kan avvara sitt grillade kött på semestern borde man i rimlighetens namn också ta följderna.
@heimlaga, akta dig! Den stora skogsbranden för något år sen startades av skogsmaskiner. Sedan kan man diskutera om skogsägare gör tillräckligt mycket för att hålla skogen brandsäker. Jag vill påstå att det finns fler skogsägare som har en del av skulden i bränderna än det finns hemmagrillare som orsakar skogsbränder
Äntligen har länstyrelsen släppt helt på eldningsförbudet.
Jag håller inte med heimlaga trotts en drl skogsägande i familjen. Även lindrigt branddrabbade den här sommaren. Men det var som på många andra håll på grund av åska. Grillning på tomten har inte orsakat någon skogsbrand som jag känner till. Även ute i markerna har man varit väl restriktiv när man varit så generell i förbuden.
Jag håller inte med heimlaga trotts en drl skogsägande i familjen. Även lindrigt branddrabbade den här sommaren. Men det var som på många andra håll på grund av åska. Grillning på tomten har inte orsakat någon skogsbrand som jag känner till. Även ute i markerna har man varit väl restriktiv när man varit så generell i förbuden.