Det är ju lite lustigt att om man skickar ett brev som delas ut i lådan så går det antagligen utmärkt att adressera det till hunden. Men ska det hämtas ut på ett utlämningsställe så blir det plötsligt krångliga regler...
Det är ju lite lustigt att om man skickar ett brev som delas ut i lådan så går det antagligen utmärkt att adressera det till hunden. Men ska det hämtas ut på ett utlämningsställe så blir det plötsligt krångliga regler...
Är det konstigt? Jag kan väl skicka ett brev till Göran Persson c/o Nerre. Skall du få hämta det då?
Har jag beställt något och får leverans med Posten brukar dom ringa och fråga om jag är hemma, några frågar hur man hittar huset, då brukar jag förklara vars och att det går bra att lägga utanför dörren. Ibland står det bara ett paket där, utan avisering eller nåt annat, bara ett pling i luren om att paket är levererat. Mer sällan får jag avier om att det går att hämta på affärn i byn. Så det fungetar ganska bra
Är det konstigt? Jag kan väl skicka ett brev till Göran Persson c/o Nerre. Skall du få hämta det då?
Det handlar inte om att få. Delas det ut i lådan kan jag hämta det från lådan och ge det till adressaten (som kan vara en hund, en inneboende eller en rent fiktiv figur).
Men är brevet för stort för lådan så måste man plötsligt legitimera sig.
Nån kan alltså stoppa en massa pengar i ett kuvert och adressera till "Födelsedagsbarnet" på min adress. Men vill de skicka en billig blomvas till mig kan de plötsligt inte adressera det till "Födelsedagsbarnet".
Det handlar inte om att få. Delas det ut i lådan kan jag hämta det från lådan och ge det till adressaten (som kan vara en hund, en inneboende eller en rent fiktiv figur).
Men är brevet för stort för lådan så måste man plötsligt legitimera sig.
Nån kan alltså stoppa en massa pengar i ett kuvert och adressera till "Födelsedagsbarnet" på min adress. Men vill de skicka en billig blomvas till mig kan de plötsligt inte adressera det till "Födelsedagsbarnet".
Då har du ett övernitiskt postombud.
Försändelser som skickats som vanligt brev men inte ryms i lådan får hämtas hos postombud utan legitimationskrav.
Då har du ett övernitiskt postombud.
Försändelser som skickats som vanligt brev men inte ryms i lådan får hämtas hos postombud utan legitimationskrav.
Det kan ju hända att någon eller några skumma figurer på Nerres hemort har haft för vana att vittja folks postlådor på avilappar och sedan hämta ut deras paket.
Hämtade precis ut ett paket med avsändaradress i Tallinn, Estland. PostNord vill ha drygt 80 kronor i moms och "hanteringsavgift" då de hävdar att paketet "ursprungligen" kommer från Kina. Jag menar att ganska många saker numera kommer från Kina men att detta paket är postat inom EU och därmed ska ingen tull eller hanteringsavgift betalas.
Vet någon vad som gäller? Gärna länkar till "lagar" eller andra former av officiella källor.
Hämtade precis ut ett paket med avsändaradress i Tallinn, Estland. PostNord vill ha drygt 80 kronor i moms och "hanteringsavgift" då de hävdar att paketet "ursprungligen" kommer från Kina. Jag menar att ganska många saker numera kommer från Kina men att detta paket är postat inom EU och därmed ska ingen tull eller hanteringsavgift betalas.
Vet någon vad som gäller? Gärna länkar till "lagar" eller andra former av officiella källor.
Är det en mellanpost leverantör du använder dig av? I sådanafall får du gärna skicka en länk på PM.
Vad gäller tull och moms så har vi fri rörlighet av varor och tjänster inom EU och det borde gälla. Frågan posten så vackert försöker lösa är väl i första hand en fråga mellan den Estninska importören och Estlands tullfyndighet.
Sannolikt är det någon text eller oklarhet på adresslappen som posten använder som argument för deras debitering.
Vad jag har läst mig till, så kan det gå att få pengarna tillbaka från posten, kräver dock exceptionellt med tålamod och arbete.
Postnord har verkligen lyckats förstöra sitt varumärke.
Intressant, jag har varit med om samma sak. Beställde saker och fick dem levererade via Baltikum. Jag slapp dock ytterligare avgifter, troligen för att det inte såg ut som ett vanligt Kina-paket.
Hur kan det komma sig att det är PostNord som skall driva denna fråga? Det måste ju vara en fråga för postverket i Estland och skattemyndigheterna i Estland. Har inte mycket mer att komma med i frågan, men du bör ju fråga dem varför du skall betala för eventuella brott som en en importör i Baltikum begått?
Jag förstår faktiskt inte hur skatteverket skall kunna motivera detta...
antagligen så blir väl bevisbördan omvänd som i alla skattefrågor. Du som köpare får nog skicka in bevis på att den du köpt ifrån är lokaliserad i tallinn.
Det behövs inte, det räcker med att få säljaren att intyga att det är en utbytesvara för en tidigare felaktig/trasig leverans. Det är dock olagligt det också...
Paketet ifråga är ett typiskt "kinapaket" och jag hade ingen aning om att det skulle gå via Estland. Leverantören är en "random" från AliExpress. Jag gissar att PostNord har torrt på fötterna och att de faktiskt har rätt i det de skriver om transitering. Min ryggmärgsreflex när jag såg Estland som avsändarland var att tvinga tillbaka avgiften men jag tror knappt det är lönt att bråka.
Men om paketet tas emot i land X inom EU och får en ny tydlig adresslapp från land X till Sverige, då har posten det väldigt blött om fötterna, eller?
Dvs då ska de skita i om det ursprungligen kommer från Kina eller inte, för det syns inte / kan inte visas.