Byggahus.se
Detta inlägg skrev jag i monstertråden "ny vedpanna" och det pratades lite om det där.

Men jag tycker ämnet förtjänar en egen tråd.
Så kom igen och dela med er om hur ni bäst får igång pannan.

Jag börjar med att suga bort aska och kol.
sen lägger jag ett lager fint spintad ved i botten och placerar ca 0,5-1 liter kol ovanpå späntet. Sen startar jag fläkten.  
Jag tänder kolet ordentligt med gasoltändaren samtidigt som jag håller rökgasspjället från vedutrymmet stängt (v33), jag lägger på mera spänt  och toppar med några vanliga lite finare kluvna vedträn. (jodå, huggkubbe står bredvid pannan)
Tack vare kolet som ögonblickligen blir en glödbädd är uppstarten mycket snabb.

Jag tror inte det finns ett snabbare och miljövänligare sätt att starta pannan.

Brännkammaren fylls genast med virvlande brinnande gas.

Efter ca 40 min, eller när tändbrasan (tot.ca 10 kg ved) blivit glödbädd fylls pannan med ved. (full panna = ca 25 kg blandved)
(Jag har frestats att lägga pannan full direkt men förbränningsresultatet blir inte lika bra då.)  

Kolet får jag när jag tömmer min föravskiljare i en hink med perforerad botten som jag använder när jag kalkar gräsmattan med askan.

(föravskiljaren har ett mycket lättrengjort och praktiskt skummgummifilter som jag rutinmässigt sköljer under kranen. På så vis är det alltid bra sug i dammsugaren, vilket underlättar hanteringen avsevärt).

Hur tänder ni era pannor?
Knappast lika bra och elegant som jag va? ;)

Så här gör jag

Jag suger bort askan i efterbrännar kammaren,Sedan så späntar jag upp några ved trän och fyller hela botten på eldstaden.
Sen har jag på lite diesel som blev kvar när jag tog bort oljetanken.
Och en dagstidning "riven"

Sen slår jag på fläkten och tänder.

Jag har även börjat öppna primärspjälet fullt och stänga sekundär spjället tills jag har fått lite fyr i pannan.
Tycker det verkar gå fortare då.

Efter ett litet tag slänger jag in några mer klabbar. När rökgaserna nått 100grader vrider jag tillbaks spjällen och fyller pannan fullt.

Så gör jag :)

Varför suger ni bort askan?

Wizeguy skrev:
Varför suger ni bort askan?  
Jag gör det dels därför att det står i pannans instruktionsbok att den ska rengöras varje dag, och dels (i huvudsak) därför att jag vill komma åt kolet som finns i askan.
Kolet tänder jag med.
Sen är det trevligt att tända en ren panna och så får man besiktiga keramiken på samma gång.
Ordning och reda.

Tjena!

Jag tänder som er ungefär, fast jag använder björknäver istället för kol och diesel/tidningspapper.

Vet inte om det är det optimala men det funkar.

Har en gammal panna från 82.

Lägger en riven tidning i botten, fyller hela eldstaden med ved. Tänder på väntar 20 sek, ställer om spjället och stänger luckorna. Klart. Tar ca 1,5 min. Finns vissa fördelar med dessa gammla pannor också, betydligt lättare att elda i.

Vet att det inte är optimalt att elda som jag gör, men på detta sätt behöver jag bara göra 2 turer till pannrummet och det går väldigt fort.

Trodde inte man skulle ta bort askan, eftersom
den förhindrar att keramiken kyler brasan.

Atmos pannor verkar bara brinna bättre ju skitigare de är.

Jag lägger en skrynklad tidning i botten, litte småbitar, ofta byggavfall
som listbitar mm. Sedan tänderjag med en tändsticka. Väntar 1-2min,
fyller fullt och går in till gumman... ;)

/Thrax

• Gilla
Ohaglund
  • Laddar…
Öppnar luckan, (fläkten startar automatiskt, Nibe Vedex 3000)
i med späntved, sedan brinnande tidningspapper, låter luckan stå på glänt till gröna lampan lyser = rökgas över 90°C. Om jag inte har bråttom så stänger jag luckan och låter det brinna i 30 min innan påfyllning, annars fyller jag fullt så fort lampan lyser (jag måste ha grönt ljus innan jag stänger luckan annars stannar fläkten)

Har man bråttom så kan man tända på 5-10 min. Hade en överförbränningspanna jag oxå innan och jag kan hålla med om att den gick fortare att tända upp, nackdelen var att man fick gå minst dubbelt så ofta!!

PS
Räknade ut att min "gamla" Diom 25kW från 91 hade en verkningsgrad på kanske 30% (max.) och vedexen har cirka 80-85% !! snacka om skillnad, så alla som har överförbränningspanna kan jag rekommendera att byta, man kan räkna hem den ganska fort, plus att det blir betydligt bekvämare att elda. Enda nackdelen är att jag, som tycker det är kul att elda, får elda så sällan nu för tiden ;)

Kyler keramiken brasan?
Min keramik blir illröd.
Keramiken kan knappast kyla brasan.
Den ska ju blir röd för att få en fullständig förbränning
eller?

Jo du har rätt, men den kyler ju innan
brasan värmt den. Alltså kan det vara bra
att ha ett lite isolerande täcke på keramiken...?

Fast igentligen spelar det ingen roll - kanske?
Men det verkar ovanligt jobbigt (läs onödigt)
att damsuga pannan varje dag. Jag sotade/askade
ur pannn efter cirka 1 månads drift (ny anläggning).

/Thrax

thrax skrev:
Jo du har rätt, men den kyler ju innan
brasan värmt den. Alltså kan det vara bra
att ha ett lite isolerande täcke på keramiken...?

Fast igentligen spelar det ingen roll - kanske?
Men det verkar ovanligt jobbigt (läs onödigt)
att damsuga pannan varje dag. Jag sotade/askade
ur pannn efter cirka 1 månads drift (ny anläggning).

/Thrax
Isolerar inte askan mot värmen då ?när det är varmt

Lånar tråden...
Hur ofta sotar och askar ni ur era pannor??
såg att några höll på varje dag .........

När rökgastempen går över 200 grader.
Varannan vecka kanske

Hej,

Var tioende eldning sotas det hos mig...

Jag brukar sota pannan en ggr/vecka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.