Byggahus.se
Har en liten framtida tanke på att bygga en bastu i friggeboden i stugan, nations yta skulle bli ungefär 200 bred x 160-170 djup. Friggeboden är 10m2

Tankar om detta, blir den för liten för 2 Pers?

Har inget direkt material som jämförelse, men någon i forumet kanske har gjort ett liknande projekt?

/Hugo

Det går bra och blir inte litet för 2 Pers. Du får in fler utan problem.
Finns många bra bastutrådar och en där vi visar upp våra bastuar med bilder och hur dom är byggda.
Hur har vi byggt våra fristående bastuar tror jag tråden heter.

holmberg87 holmberg87 skrev:
Det går bra och blir inte litet för 2 Pers. Du får in fler utan problem.
Finns många bra bastutrådar och en där vi visar upp våra bastuar med bilder och hur dom är byggda.
Hur har vi byggt våra fristående bastuar tror jag tråden heter.
Tack, ska kolla in den sedan :)

Lutar mest åt riktig kamin.. men är det några nackdelar kontra ett elaggregat?

Vedeldad är tveklöst mysigast och ger bäst upplevelse och värme tycker jag.
Annars finns väl inga nackdelar

Är det bökigt/möjligt att dra röret från en vedeldad kamin ut genom vägg istället för tak?

Det hade gjort att jag kunde placera bastun mot bakre väggen och på så vis får jag lite högre höjd också - men är det nackdelar med detta?

Redigerat:
N najks skrev:
Är det bökigt/möjligt att dra röret från en vedeldad kamin ut genom vägg istället för tak?

Det hade gjort att jag kunde placera bastun mot bakre väggen och på så vis får jag lite högre höjd också - men är det nackdelar med detta?
Det är möjligt, beroende på kamin så står det i anvisningarna för håltagning osv. Alla kaminer har inte rökkanalen bakåt

Har tänkt om litegrann efter att ha språkat med andra personer.. och det kanske inte är så fel med ett el-aggregat ändå?

På så vis skulle jag slippa rördragning ut, slippa förvaring av ved, slippa inköp av ved + en del andra bestyr!

Frågan är då, vilka märken skall man satsa på - går det att hitta en bra modell för 3000kr?

Bör man köpa begagnat, och är det då någon poäng i att köpa en modell med "ång-funktion" (?)

Såg att det fanns ca 50st ute på blocket, allt från 500 - 1500kr!

/Hugo

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.