Blir lite sugen på att åka med en säck till återvinningen och säga att det är parkslide. Dom kommer nog bara peka på deponi-containern, men jag kanske underskattar dom...
Nu skriver att det är ett dagligt arbete att rycka skott. Jag vill bestämt hävda att det är effektivare att inte rycka dagligen. Det blir mindre jobb också.
Har inte hört talas om denna växt tidigare men blev ju mörkrädd när jag läser om dess egenskaper. Känner när jag tittar på bilderna att det var något bekant med den. Så min fråga är om detta är parkslide?
Tacksam och imponerad över er som kämpar med eländet. Glädje att vi inte har något hos oss. Till slut lite otillräcklig för att vi inte blir av med kirskål, tistlar, maskrosor och nässlor...
Så kul att jag fick vara med på ett hörn med min bekämpning med natriumhydroxid (kaustisk soda). Jag har väsentligen utrotat ett område på ca 3x4m där det nu i år kom upp mindre än 10 skott som var ordentligt klena.
Det bör även tilläggas att natriumhydroxid är frätande och kräver skyddsutrustning. Utspädd i marken är den ofarlig men baskisk och därför generellt bra för min sura mark. Natriumhydroxid tillsätts till kommunalt kranvatten för att höja PH-värdet så det är ingen giftig kemikalie.
Tyvärr har jag en riktigt stor smittohärd längre bort. Eftersom parkslide uppenbarligen inte växer i skog planerar vi att plantera snabbväxande gran så att den "kvävs". Detta knep nämns inte i artikeln men det har ju inte heller bevisats vara effektivt. Dock vill jag utmana läsarna om att försöka hitta parkslide som växer i skog. Jag har aldrig sett det. Kvävning med träd är uppenbart mycket långsamt och utrymmeskrävande, men arbetsinsatsen är låg. I början måste man säkert hålla hyfsat rent runt granarna så att de kan börja konkurrera om ljuset.
Jag har försökt nämna det några gånger. I Tyskland är det tydligen vanligt att parkslide etablerat sig snabbt på hyggen. Men när träden tar över försvinner den. Den behöver mycket ljus för att klara sig. Så att rensa bort sliden men lämna allt annat som kan skugga är en bra ide. Men rensa inte för ofta, roten måstelägga energi på tillväxt av skott för att svältas ut. Annars tar det väldigt lång tid.
Tack för svar. När jag läste artikeln fick jag intrycket att parkslide inte fanns i norra delen av landet men uppenbarligen finns den här också. Nu är bilden inte från en trädgård utan en vägslänt. Visserligen i en stark sydsluttning med väldigt hög bonitet men man borde kanske försöka bekämpa den innan den sprider sig.
Har inte hört talas om denna växt tidigare men blev ju mörkrädd när jag läser om dess egenskaper. Känner när jag tittar på bilderna att det var något bekant med den. Så min fråga är om detta är parkslide?[bild]
Myckling: Den fröar sig inte i det klimatet. Så den sprider sig enbart med rötter och växtdelar som flyttas. Men bekämpa den gärna, men flytta inte klippta växtdelar till andra ställen.
Tacksam och imponerad över er som kämpar med eländet. Glädje att vi inte har något hos oss. Till slut lite otillräcklig för att vi inte blir av med kirskål, tistlar, maskrosor och nässlor...
Maskrosor som är så vackra! Jag brukar ibland köra runt dem med gräsklipparen så humlorna har fina blommor att hämta mat i.
Har aldrig förstått vad problemet med maskrosor är. Tistlar kan ju däremot vara taggiga och inte så trevliga, men kör man bara över dom med gräsklipparen så brukar dom försvinna med tiden.
Myckling: Den fröar sig inte i det klimatet. Så den sprider sig enbart med rötter och växtdelar som flyttas. Men bekämpa den gärna, men flytta inte klippta växtdelar till andra ställen.
Det stämmer att den inte fröar sig, men det beror inte på klimatet.
Det importerades bara honplantor till Europa, och det finns fortfarande bara honplantor i europa. Så blomma gör de, men de fröar aldrig,
Jag har uppfattat det som att de fröar sig i Tyskland. Där är de vanliga på hyggen vad jag förstått. Tyskland ville inte ha den klassad som invasiv eftersom den är så invasiv att de inte kan bli av med den.
Men jag kan tänka mig att skogsmaskiner sprider växtdelar när de rör sig genom skogen.
Jag kan också tänka mig att parkslide inte dör i en skog, men bara väntar tills förhållanden blir bra igen, så när man avverkar en skog, kan den ta över igen.