Hej!
Flyttade in i denna kåk för ungefär 3 år sedan, där vi har fjärrvärme. Var en gammal änka som bodde här, gubben hennes hade varit rörmockare då han levde.
Han har låtit det gamla systemet sitta kvar och enligt hans barnbarn som jag pratat med så använde han detta tillsammans med fjärrvärmen. Jag har NOLL koll på såna här grejor, jag vet inte ens vad som är vad. Så om ni vill får ni gärna identifiera skiten
https://imgur.com/gallery/RCR3sTk
Är det något jag bör behålla och använda? På andra sidan väggen står en tank om nåt slag (olja?), ingen bild på denna.
Om jag kan göra mig av med det, är det något jag säljer eller skrotar?
Tacksam för alla svar
Flyttade in i denna kåk för ungefär 3 år sedan, där vi har fjärrvärme. Var en gammal änka som bodde här, gubben hennes hade varit rörmockare då han levde.
Han har låtit det gamla systemet sitta kvar och enligt hans barnbarn som jag pratat med så använde han detta tillsammans med fjärrvärmen. Jag har NOLL koll på såna här grejor, jag vet inte ens vad som är vad. Så om ni vill får ni gärna identifiera skiten
https://imgur.com/gallery/RCR3sTk
Är det något jag bör behålla och använda? På andra sidan väggen står en tank om nåt slag (olja?), ingen bild på denna.
Om jag kan göra mig av med det, är det något jag säljer eller skrotar?
Tacksam för alla svar
Är nog en ombyggd vedpanna till olja och det har nog eldats med ved någon gång , då tanken
på sidan till vänster är en Ackumulatortyp
Tanken bakom är säkert en oljetank , den ska för att tagas bort , tömmas och tvättas invändigt ,
samt skäras ner i bitar för att ta ut ( går nog inte nu för stor ) kanske om den har sats in efter bygget
Det går att kasta ut pannan , det finns en lite eftermarknad för pannor , men inga stora pengar .
Däremot är det kostsamt att få ut tank och panna
på sidan till vänster är en Ackumulatortyp
Tanken bakom är säkert en oljetank , den ska för att tagas bort , tömmas och tvättas invändigt ,
samt skäras ner i bitar för att ta ut ( går nog inte nu för stor ) kanske om den har sats in efter bygget
Det går att kasta ut pannan , det finns en lite eftermarknad för pannor , men inga stora pengar .
Däremot är det kostsamt att få ut tank och panna
Kör du fjärrvärme har du ingen nytta av de sakerna.
Pannan är det nog svårt att få något för. Tanken och prylar runt den kan du kanske få lite för. Sälj panna och oljetank till skroten. De ger typ 1kr/kg. Om man tömmer tanken helt så går det att vädra ut det sista innan man skär ner den.
Pannan är det nog svårt att få något för. Tanken och prylar runt den kan du kanske få lite för. Sälj panna och oljetank till skroten. De ger typ 1kr/kg. Om man tömmer tanken helt så går det att vädra ut det sista innan man skär ner den.
Du har nu FJV och det ska mycket till att bli utan värme , ett totalhaveri på FJV-verket är inte troligt
Hur mycket olja har du kvar i tanken , tar du in någon som ska riva den så snor dom oljan
och säljer , är det mycket så sälj den för halva priset på olja /m3 till grannen om han har oljeeldning
Tror inte du börjar elda med ved när det finns FJV
Hur mycket olja har du kvar i tanken , tar du in någon som ska riva den så snor dom oljan
och säljer , är det mycket så sälj den för halva priset på olja /m3 till grannen om han har oljeeldning
Tror inte du börjar elda med ved när det finns FJV
Tack för era svar. Var ner och kikade lite idag också.
Ackumulatortanken är en Borö TI-500L/FR110 från 1998. Sitter en elpatron på den om jag inte misstar mig.
Pannan är en Euronom Keramex 20, 1997. Det sitter en, vad jag förstår, oljebrännare på den. Elco Econom 2000 (EL01A.3).
Sitter ännu en panna längst till höger på bilderna, vet inget om den annat än ett tillverkningsår, 1956, samma år som kåken byggdes!
Jag blir förvirrad av att bara titta på allt det här.
Ackumulatortanken är en Borö TI-500L/FR110 från 1998. Sitter en elpatron på den om jag inte misstar mig.
Pannan är en Euronom Keramex 20, 1997. Det sitter en, vad jag förstår, oljebrännare på den. Elco Econom 2000 (EL01A.3).
Sitter ännu en panna längst till höger på bilderna, vet inget om den annat än ett tillverkningsår, 1956, samma år som kåken byggdes!
Det är nog bara en halv elpatron som sitter på tanken - dvs själva elementen. Utanpå borde det sitta ett hus med anslutningar, och troligen också minst ett överhettningsskydd / temperaturbegränsare. En brytare som stänger av matningen till elpatronen om det blir för varmt därinne, helt enkelt. En plastdosa kanske dryga 10 x 10 x 20 cm som passar över muttern som nu sticker ut - leta i gömmorna om den ligger kvar i en kartong!F Fieldstreet skrev:Tack för era svar. Var ner och kikade lite idag också.
Tanken rymmer 500l vatten, men också en varmvattenbererdare (så kallad förrådsberedare) på 110l.
Tanken borde kunna vara av visst intresse för en begynnande vedeldare.)
Det lär behövas en röris för att tappa ner Ditt system och koppla bort/plugga anslutningarna mot denna panna. Skall det gå rätt till behöver Du nog även ta in en elektriker en timme eller två för att koppla bort anslutningarna på ett säkert och korrekt sätt till flera pumpar, till pannan/oljebrännaren etc.
Senast jag skrotade en panna (det var några år sedan, erkännes) tog skroten emot den, men betalade inget, med motivet att det är så mycket arbete att demontera och skicka isoleringen på korrekt deponi att det blir inget över av skrotvärdet att betala till inlämnaren.
Jag kan inte säkert säga om det är samma för tanken, men inte omöjligt. Visa Borö-tankar har dock "lätt" demonterbar isolering, sedan borde själva tanken vara skrotbar. Jag Tror att R i FR ang VV-tanken betyder Rostfri, det materialet har ju lite högre värde än stålet i övrigt.
För rent kopparrör, utan tenn eller mässing, kan skrotvärdet ligga runt 40 kr / kg, dagsnotering (och jag har INTE färska siffror!). Med lite tenn kvar i ena änden blir hela röret "blandskrot" som inte betalar kanske mer än 5-10 kr/kg, om ens det.
Tanken borde kunna läggas ut på blocket, kanske pannan också, men räkna inte med mycket pengar. Beror ju lite på vad man i allmänhet använder för värme på Dina trakter. Det är ju inte så många som vill åka långt för varor med lågt värde.
För att sälja pannan är det viktigt att avgöra om keramiken inne i den är i gott skick eller utsliten.
Oljebrännaren, efter 20 års tjänst (?), lär det inte gå att få många kronor för, men prylarna går väl att lägga ut på "bortskänes.se" eller motsvarande. Inte sällan ser man "bortskänkes mot uthämtning".
Pumpar, ventiler och rör brukar ibland säljas på blocket, jag gissar att pumparna och ventilerna (var för sig) kanske ger bäst om de går för sig och inte i en stor hög med blandade rör...
Pannan längst till höger ser ut att vara en gammal vedpanna, kanske som Du säger original med huset. Väldigt långt från dagens miljöklassning, men väldigt robust. Jag vet inte, men skulle själv vara försiktig med att riva i isolering kring den - Asbest kan nog inte uteslutas... Att plocka ut pannan i ett stycke är ingen fara, det är att skruva/skära isär den som däremot bör göras av någon som vet vad man håller på med. Jag vet folk (som har obegränsat med fri ved...) som gillar ungefär den årgången eftersom den är just väldigt robust och inte behöver någon el för styrning, fläktar eller annat.
Beror förstås på Dig själv!F Fieldstreet skrev:
En äkta "prepper" skulle ju vara överlycklig, och komplettera med något/några batterier och omriktare för att kunna köra pumparna vid längre elavbrott och därigenom få både värme och varmvatten i huset, endera från olja i tanken eller vedeldning.
Oljetank är dock inte ett gratis nöje. De skall besiktas vart 8:e år, och det kostar några tusenlappar varje gång, givet att det inte är skador att reparera också... Skall man köra mycket olja bör brännaren servas var 12:e månad, men skall man bara ha den vid det stora elavbrottet så är saken i ett annant läge.
Preppern skulle givetvis ha ett portabelt elverk och en batteriladdare så att man på ett antal timmars körning av elverket kan ladda batterierna med vad som krävs för ett dygn.
Men för oss andra, som kanske litar mer på samhället och dess funktioner, så verkar det vara lite av en överkursanläggning för den som inte diggar VVS. Ett mellanting vore att behålla tanken, få ordning på elpatronen och ha kvar en pump. Då skulle det gå att ha "nödvärme" och varmvatten i huset ("vattenburen el") om det finns ström men fjärrvärmen krånglar. Om det är olja i tanken vore det mest ekonomiska, och enklaste, kanske att elda upp den innan pannan skrotas.
En rörmokare med lite ålder och erfarenhet borde kunna hjälpa Dig att starta upp och visa ev handgrepp för den övningen, och sedan kunna anlitas för rivning när det blir dags.
Oljetankar är oftast på 3000l. Att köpa olja kostar väl sisådär 12-14 000 kr / 1000l, så Du kan värdera ev rest i tanken. Tanken skall ha en nivåmätare, men den kan vara graderad i cm nivåhöjd - Då får man själv räkan om till liter...
Hitta en märkskylt på tanken som säger mängden. Om tanken är 4-kantig blir räkningen inte så svår.
En släkting till mig fick leva kallt 10 dagar förra vårvintern när en fjärrvärmecentral i villan behövde lagas akut, vänta på reservdelar etc - då hade elpatron varit en höjdare! Nu blev det en liten elkamin i sovrummet och inget varmvatten...
En nackdel är att pumparna på bilden nog är moderna, enfas-matade. Sådana kan ha svårt att starta upp efter lång vila, dvs de är inte så bra som reservsystem.
Jag är en av de som litar på att samhället fungerar och hjälper om en nödsituation skulle uppstå 
Men det där med elpatronen kan ju vara värt att kolla upp faktiskt, det gör inget att acktanken står där den står, skulle i alla fall inte använda utrymmet till något annat.
Pumparna, är det dom röda prylarna på bilden?
Tack för svar och lärdomar!
Men det där med elpatronen kan ju vara värt att kolla upp faktiskt, det gör inget att acktanken står där den står, skulle i alla fall inte använda utrymmet till något annat.
Pumparna, är det dom röda prylarna på bilden?
Tack för svar och lärdomar!