37 057 läst · 32 svar
37k läst
32 svar
Hög vattenförbrukning
Lägger till min förbrukningssiffra
127 kbm per år. Två vuxna och en 3-åring. Saknar badkar och pool men duschar, det gör vi förstås varje dag och tvättar å diskar.
Vi betalar 14.30 kr /kbm så det blir inte så farlig kostnad. jag tror att jag ska utöka bevattningen i trädgården lite.
Kan tillägga att vårt kommunala vattenbolag räknar på deras hemsida att normalvillan drar 150 kbm/år
127 kbm per år. Två vuxna och en 3-åring. Saknar badkar och pool men duschar, det gör vi förstås varje dag och tvättar å diskar.
Vi betalar 14.30 kr /kbm så det blir inte så farlig kostnad. jag tror att jag ska utöka bevattningen i trädgården lite.
Kan tillägga att vårt kommunala vattenbolag räknar på deras hemsida att normalvillan drar 150 kbm/år
Redigerat:
Antar dom menar, två vuxna å två barn då... Fy sjutton vad onormalt normala vi har varit dåTripod skrev:Lägger till min förbrukningssiffra
magentis
Gammalt inlägg detta.. Men kan inte låta bli.. Vi sparar lite vatten på toaspolningen mao spolar vi inte varje gång vi kissar.. Det är igentligen det enda vi gör hemma. Frun sparar på vattnet när hon dushar och stänger av när hon tvålar in sig och dushar inte särskilt länge.. Jag står nog dock länge i dushen speciellt på vintern.. Vi har även bubbelbadkar men badar inte speciellt ofta i det.
Vi är 2 vuxna och 1 barn på 3,5år. Vi har en årsförbrukning på 60kbm per år just nu. Nyss inkopplade till kommunalt VA och mätaren visar just nu 35kbm sen 1:a Januari.. Så de som skriver att de har en förbrukning på 200 kbm per år förstår jag inte riktigt hur de lyckas med...... hehe..
Vi är 2 vuxna och 1 barn på 3,5år. Vi har en årsförbrukning på 60kbm per år just nu. Nyss inkopplade till kommunalt VA och mätaren visar just nu 35kbm sen 1:a Januari.. Så de som skriver att de har en förbrukning på 200 kbm per år förstår jag inte riktigt hur de lyckas med...... hehe..
I förra huset var vi två vuxna och tre tonåringar, fyllde en pool på 26 kbm en gång/år och hade en förbrukning på runt 300 kbm/år. Vi tyckte det var mycket, men men... åren gick och tonåringarna flyttade ut, men vi tyckte förbrukningen var hög ändå. Nåt år innan vi flyttade renoverade vi gästtoan i källaren och bytte toastol - det året sjönk förbrukningen med ca 100 kbm... Så jaa, toaletter som läcker ska tas på allvar
.
Allt som allt betalade vi säkert för 800 kbm vatten helt i onödan
under de år vi bodde där.
Allt som allt betalade vi säkert för 800 kbm vatten helt i onödan
Redigerat:
Många bäckar små du vet...X xLnT skrev:
Schablonmässigt räknar man med att vi i Sverige gör av med 180l/person och dygn dvs. ca 65 kubikmeter/person och år. Vid dimensionering av vattenledningsnät är det dock lite högt då vi i Sverige inte gör av med riktigt så mycket längre.
Själv hamnar jag och sambon tillsammans på 50 kubikmeter/år, troligtvis på grund av att vi ofta duschar efter träningen och inte så mycket hemma. Vi bor i hus, utan badkar och använder annat vatten till att vattna i trädgården.
Jag vet de som gör av med mer än 150 kubikmeter / år och person utan att de har läcka i huset. Allt beror på levnadsvanor...
Själv hamnar jag och sambon tillsammans på 50 kubikmeter/år, troligtvis på grund av att vi ofta duschar efter träningen och inte så mycket hemma. Vi bor i hus, utan badkar och använder annat vatten till att vattna i trädgården.
Jag vet de som gör av med mer än 150 kubikmeter / år och person utan att de har läcka i huset. Allt beror på levnadsvanor...
T taz79 skrev:Gammalt inlägg detta.. Men kan inte låta bli.. Vi sparar lite vatten på toaspolningen mao spolar vi inte varje gång vi kissar.. Det är igentligen det enda vi gör hemma. Frun sparar på vattnet när hon dushar och stänger av när hon tvålar in sig och dushar inte särskilt länge.. Jag står nog dock länge i dushen speciellt på vintern.. Vi har även bubbelbadkar men badar inte speciellt ofta i det.
Är det värt att låta toan stå med urin för att spara ett par kronor?
Två vuxna ett barn 130kubik/år men då går en del till gräsmattan och stort bubbelbad då och då.
Det är rätt stora skillnader på duschmunstycken!
Vi har ett sånt fast stort munstycke som i princip innebär en solid (nåja) vattenpelare diameter 150mm som går raka vägen ner i avloppet, och ändå blir det inte så mkt upplevt tryck. Har därför superlimmat vissa av munstyckena på ett sofistikerat vis, typ vartannat-var tredje i olika rader. Funkar perfekt!
Mät var vattnet tar vägen så vet ni!!
skriv upp mätarstälning före/efter dusch, disk, tvätt samt viloläge utan att göra något annat samtidigt.
Det är rätt stora skillnader på duschmunstycken!
Vi har ett sånt fast stort munstycke som i princip innebär en solid (nåja) vattenpelare diameter 150mm som går raka vägen ner i avloppet, och ändå blir det inte så mkt upplevt tryck. Har därför superlimmat vissa av munstyckena på ett sofistikerat vis, typ vartannat-var tredje i olika rader. Funkar perfekt!
Mät var vattnet tar vägen så vet ni!!
skriv upp mätarstälning före/efter dusch, disk, tvätt samt viloläge utan att göra något annat samtidigt.
Vår förbrukning: 2 vuxna och 3 barn, 10, 12 och 14 år och en hund, drar ca 175 kbm/år och då är vi borta på landet eller annat ca 5-6 veckor/år.
Det duschas, tvättas och badas i princip dygnet runt...dock ingen pool eller gräsmattevattning och ej heller någon biltvätt på hemmaplan..
Det duschas, tvättas och badas i princip dygnet runt...dock ingen pool eller gräsmattevattning och ej heller någon biltvätt på hemmaplan..