Byggahus.se
Lägger till min förbrukningssiffra
127 kbm per år. Två vuxna och en 3-åring. Saknar badkar och pool men duschar, det gör vi förstås varje dag och tvättar å diskar.
Vi betalar 14.30 kr /kbm så det blir inte så farlig kostnad. jag tror att jag ska utöka bevattningen i trädgården lite.

Kan tillägga att vårt kommunala vattenbolag räknar på deras hemsida att normalvillan drar 150 kbm/år

Redigerat:
M
Tripod skrev:
Lägger till min förbrukningssiffra
127 kbm per år. Två vuxna och en 3-åring. Saknar badkar och pool men duschar, det gör vi förstås varje dag och tvättar å diskar.
Vi betalar 14.30 kr /kbm så det blir inte så farlig kostnad. jag tror att jag ska utöka bevattningen i trädgården lite.

Kan tillägga att vårt kommunala vattenbolag räknar på deras hemsida att normalvillan drar 150 kbm/år
Antar dom menar, två vuxna å två barn då... Fy sjutton vad onormalt normala vi har varit då :D Lär bli 1:a å enda gången jag anses som "normal" :p

magentis

Gammalt inlägg detta.. Men kan inte låta bli.. Vi sparar lite vatten på toaspolningen mao spolar vi inte varje gång vi kissar.. Det är igentligen det enda vi gör hemma. Frun sparar på vattnet när hon dushar och stänger av när hon tvålar in sig och dushar inte särskilt länge.. Jag står nog dock länge i dushen speciellt på vintern.. Vi har även bubbelbadkar men badar inte speciellt ofta i det.
Vi är 2 vuxna och 1 barn på 3,5år. Vi har en årsförbrukning på 60kbm per år just nu. Nyss inkopplade till kommunalt VA och mätaren visar just nu 35kbm sen 1:a Januari.. Så de som skriver att de har en förbrukning på 200 kbm per år förstår jag inte riktigt hur de lyckas med...... hehe..

Det är ju inga pengar att prata om. vattnet är ju nästan gratis, även om man betalar 20:-/kbm med kommunalt avlopp.
Däremot uppvärmningen av vattnet är ju inte gratis direkt, med vattenförbrukningen är ju peanuts.

I förra huset var vi två vuxna och tre tonåringar, fyllde en pool på 26 kbm en gång/år och hade en förbrukning på runt 300 kbm/år. Vi tyckte det var mycket, men men... åren gick och tonåringarna flyttade ut, men vi tyckte förbrukningen var hög ändå. Nåt år innan vi flyttade renoverade vi gästtoan i källaren och bytte toastol - det året sjönk förbrukningen med ca 100 kbm... Så jaa, toaletter som läcker ska tas på allvar;).
Allt som allt betalade vi säkert för 800 kbm vatten helt i onödan:oops: under de år vi bodde där.

Redigerat:
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det är ju inga pengar att prata om. vattnet är ju nästan gratis, även om man betalar 20:-/kbm med kommunalt avlopp.
Däremot uppvärmningen av vattnet är ju inte gratis direkt, med vattenförbrukningen är ju peanuts.
Många bäckar små du vet... :) Det är inte direkt för pengarna vi sparar vatten.. Just nu har vi bevattningsförbud så det är därför och sen också pga miljöskäl.. Varför låta kranen rinna och slösa vatten man inte använder? Så ser jag på det. Vi betalar 26,20kr/kubik i dagsläget för vattnet. Så en toaspolning kostar väl ca 20öre.. Min dush förbrukade ca 40 lit vatten imorse total kostnad ca 1kr... Anledningen till att jag vet att det var 40 lit är att vi tog tillvara vattnet och vattnar växterna med det :) Kostnaden för att värma upp 40 lit vatten är betydligt mindre än kostnaden för vattnet dock.. högt räknat så kostade det ca 50 öre att värma vattnet.

Schablonmässigt räknar man med att vi i Sverige gör av med 180l/person och dygn dvs. ca 65 kubikmeter/person och år. Vid dimensionering av vattenledningsnät är det dock lite högt då vi i Sverige inte gör av med riktigt så mycket längre.

Själv hamnar jag och sambon tillsammans på 50 kubikmeter/år, troligtvis på grund av att vi ofta duschar efter träningen och inte så mycket hemma. Vi bor i hus, utan badkar och använder annat vatten till att vattna i trädgården.

Jag vet de som gör av med mer än 150 kubikmeter / år och person utan att de har läcka i huset. Allt beror på levnadsvanor...

T taz79 skrev:
Gammalt inlägg detta.. Men kan inte låta bli.. Vi sparar lite vatten på toaspolningen mao spolar vi inte varje gång vi kissar.. Det är igentligen det enda vi gör hemma. Frun sparar på vattnet när hon dushar och stänger av när hon tvålar in sig och dushar inte särskilt länge.. Jag står nog dock länge i dushen speciellt på vintern.. Vi har även bubbelbadkar men badar inte speciellt ofta i det.
Vi är 2 vuxna och 1 barn på 3,5år. Vi har en årsförbrukning på 60kbm per år just nu. Nyss inkopplade till kommunalt VA och mätaren visar just nu 35kbm sen 1:a Januari.. Så de som skriver att de har en förbrukning på 200 kbm per år förstår jag inte riktigt hur de lyckas med...... hehe..

Är det värt att låta toan stå med urin för att spara ett par kronor?

Två vuxna ett barn 130kubik/år men då går en del till gräsmattan och stort bubbelbad då och då.

Det är rätt stora skillnader på duschmunstycken!
Vi har ett sånt fast stort munstycke som i princip innebär en solid (nåja) vattenpelare diameter 150mm som går raka vägen ner i avloppet, och ändå blir det inte så mkt upplevt tryck. Har därför superlimmat vissa av munstyckena på ett sofistikerat vis, typ vartannat-var tredje i olika rader. Funkar perfekt!

Mät var vattnet tar vägen så vet ni!!
skriv upp mätarstälning före/efter dusch, disk, tvätt samt viloläge utan att göra något annat samtidigt.

• Gilla
angelchild
  • Laddar…
R
A Andy78 skrev:
Fy vad det kommer att lukta , det sätter sig i vattenlinjen

Vi gör av med ca 300m3 per år...men har dammar med fisk som en torr sommar som denna måste toppas upp med jämna mellanrum....Inga läckage.

Vår förbrukning: 2 vuxna och 3 barn, 10, 12 och 14 år och en hund, drar ca 175 kbm/år och då är vi borta på landet eller annat ca 5-6 veckor/år.
Det duschas, tvättas och badas i princip dygnet runt...dock ingen pool eller gräsmattevattning och ej heller någon biltvätt på hemmaplan..

A Andy78 skrev:
Det är inte för att spara pengar, det är för att spara på vattnet :) Det luktar inget heller såvida det inte står en längre tid typ över 12h då blir det äckligt :)

R rävlyan skrev:
Fy vad det kommer att lukta , det sätter sig i vattenlinjen
nope :)

T taz79 skrev:
Det är inte för att spara pengar, det är för att spara på vattnet :) Det luktar inget heller såvida det inte står en längre tid typ över 12h då blir det äckligt :)
Så ni spolar inte med något vatten alls?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.