Byggahus.se
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det vara bra med en underdimentionerad växelriktare? Är det för att få ner priset på den?
Priset är inte primärt. Växelriktare har ofta ett spänningsområde där MPPT funktionen fungerar och där anläggningen bör hamna. Eftersom de flesta anläggningar varken har optimal lutning eller riktning samt att solinstrålningen i Sverige är relativt låg bör man underdimensionera växelriktaren för att vara säker på att växelriktaren arbetar i MPPT området så mycket som möjligt. Modulerna degraderas också över tid vilket också det kan minska tiden i MPPT området.

Det är (om jag förstått rätt) starteffekten som blir större för en överdimensionerad.

Då är rådet att se till att invertern funkar bra på den effekt man har på panelerna snarare än att väls en för liten. Det kan inte vara några svårigheter att bygga en MPPT med ett brett effektspann.

D Daniel 109 skrev:
Då är rådet att se till att invertern funkar bra på den effekt man har på panelerna snarare än att väls en för liten. Det kan inte vara några svårigheter att bygga en MPPT med ett brett effektspann.
Det görs normalt sett genom att välja en något mindre växelriktare än modulernas totala toppeffekt. Detta görs för att modulerna pga det jag skrev i mitt första inlägg i stort sett aldrig, möjligen några timmar per år, når toppeffekten.

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det vara bra med en underdimentionerad växelriktare? Är det för att få ner priset på den?
Verkningsgraden blir något högre då växelriktaren arbetaren i sitt övre effektområde och under normala soliga förhållanden producerar solpanelerna oftast runt ca 80% av märkeffekten kontinuerligt vilket gör det onödigt med en större och dyrare växelriktare.

Jag sökte lite fort på verkningsgradsgrafer för sol invertar. På låga effekter, under 10% verkar verkningsgraden gå ner ganska fort. Men sedan peakar den redan vid 30%. Sedan går verkningsgraden ner. Det finns med andra ord ingen vitts med att försöka få den att jobba nära maxeffekt så mycket som möjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.