Byggahus.se
Jag öppnade en apparatdosa med tvåvägsuttag, för att byta från 60-talsdosa till nyare. FKn var dock tämligen ärgad. Dosan sitter i yttervägg, tydligen med en hel del fukt i. Jag skalade lite, blev bättre, men inte bra. Se bild. Hur ska jag tänka? Bör trådas om? Akut? Tänkte ta in elektriker om ett halvår till annat. Kan det vänta? Bör jag inte använda uttaget alls? Bara risk vid hööga belastningar?

• IMG_20180803_132529.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Dosan sitter i yttervägg , du har korsdrag på dosan ,är otätt i väggen , det blåser där ,
om du känner eller har rök utanför dosan när det blåser så kommer du se eller känna det
Då kan det bli kondens i dosan och kopparn ärgar , du får putsa av dom med sandpapper så dom är gula och koppla ihop igen . nytt uttag är rent

Det är inte bra och det är en risk främst vid höga belastningar. Finns det marginal för att klippa lite till? Annars kan det gå att skrapa bort det ärgade. Det är en potentiell brandrisk att det finns där och är inkopplat. Jag skulle vilja få tråden utbytt om det inte går att kapa och skala så att du får fram ren koppar.

Hmm. Det där såg inge bra ut. Men få bort ärgen med något, stålull eller liknande. Va försiktig så att du inte slipar bort koppar bara. Du vill inte få klenare trådar..
Du bör fixa fuktproblemet

Många tack för snabba och bra svar/kommentarer.

rävlyan: Det är en källarvägg, glömde jag säga Men kanske kan vara korsdrag ändå? Ska kolla när det blåser.

Avemo: Ok, har med framgång rensat batterihållare med ättika och mikrofiberborste. Kan skala lite till och sedan testa så. Förutsatt att jag får bort det mesta och kontakten med uttaget blir bra, är det "ok"? Hur är det med ärgen som "är kvar i kablen", är det "ok"? Det borde väl egentligen inte påverka förmågan att flytta elektroner?

wsp: Tack du också! Fuktproblemet har vi åtminstone delvis ordnat sedan vi flyttade in (massa invändig isolering vi tagit bort). Vet ej hur stort ev. kvarvarande problem. är, men det bör vara mycket bättre.

R
Du har ev en kall källarvägg och varmt doslock , svårt att säga vad som gör det
kan vara att det drar i något rör från något håll .
Då tätar du till alla rör i dosan med vanlig isolering , ta en större bit så det går att få ut den med en tång senare om du måste
Det är nog inte ärgat ini kabeln , bara där syre kommer åt

Fukt/kondens kan ju finnas av en massa olika anledningar. Kolla hur det ser ut i matande ända. Kanske finns det ngn vidarematning som går utomhus? Men förmodligen beror detta på att ytterväggen just här är sämre isolerad och att en ev hög belastning på uttaget gör att apparatdosan får en högre temperatur gentemot omgivande vägg, varpå kondensering sker.
Så länge anslutningsytor på ledning är ok och utan korrosion så spelar det mindre roll om övrig ledning är angripen. Kortsiktigt! Långsiktigt så skulle jag tro att mer och mer av kopparn i ledningen kemiskt omvandlas till kopparoxid, som ju har sämre ledningsförmåga.

• Gilla
MBMB
  • Laddar…
Tack igen för svaren. Mer skalning (2 cm) hjälpte ej. Med ättika och framförallt glasfiberborste blev kontaktytorna dock blanka som nya. Glömde dock ta ny bild. Får kanske öppna och kolla om ett halvår..?
Samt kanske be elektrikern tråda om framåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.