45 027 läst · 34 svar
45k läst
34 svar
Fall på 10 m hängränna
Jag vill bara se så jag har förstått er rätt.
Ni förespråkar att man SKA lämna ett mellanrum på hela sträckan mellan takfotsplåten och hängrännan, för att man ska kunna se (när det regnar) om det droppar, vilket då skulle indikera på att vatten tagit sig in genom takbeklädnaden?
Är detta rätt uppfattat?
Ni förespråkar att man SKA lämna ett mellanrum på hela sträckan mellan takfotsplåten och hängrännan, för att man ska kunna se (när det regnar) om det droppar, vilket då skulle indikera på att vatten tagit sig in genom takbeklädnaden?
Är detta rätt uppfattat?
Alltså nu kom vi ju in på den där diskussionen som jag tänkte undvika. Känns som ni rört ihop det lite. Teorin för att se om någon panna är trasig bygger ju på att man monterar rännan och fotplåten på den nedersta läkten. Alltså ovanför underlagspappen. Sen låter man underlagspappen som ligger på råsponten sticka ut någon cm utanför råsponten. Då kommer det som rinner på pappen rinna ut nedanför/bakom rännan och därmed påvisa ev läckage.
Som det ser ut i i exemplet i denna tråden så kommer ju fortfarande vattnet att rinna ner i rännan tack vare tyngdlagen. Det är bara vid kraftig blåst och endast den delen av rännan som är nedanför fotplåten (säg kanske halva sträckan) som det kan påvisa ev läckage.
Som det ser ut i i exemplet i denna tråden så kommer ju fortfarande vattnet att rinna ner i rännan tack vare tyngdlagen. Det är bara vid kraftig blåst och endast den delen av rännan som är nedanför fotplåten (säg kanske halva sträckan) som det kan påvisa ev läckage.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
I vilket fall som helst så är nog det viktigaste att man har fall. Inte hur många millimeter det är hit och dit. För mycket fall ser bara konstigt ut.
Det var det du skriver nu som jag ville att de andra själva skulle inse.
Oavsett kommer man inte se om det skulle droppa några enstaka droppar från vatten som letat sig in under takbeklädnaden.
Varför skulle man bli orolig för att det kommer in lite vatten där, det är ju fullt normalt och inget som sliter på pappen/duken.
Oavsett kommer man inte se om det skulle droppa några enstaka droppar från vatten som letat sig in under takbeklädnaden.
Varför skulle man bli orolig för att det kommer in lite vatten där, det är ju fullt normalt och inget som sliter på pappen/duken.
Absolut, det var detta jag ville förmedla när någon rekommenderade 5mm/m fall.S Stefan1972 skrev:
Men bra att vi har rett ut att 5mm/m är onödigt och att det är betydligt bättre att hålla sig inom 2-3mm/m.
Så kan vi avsluta denna diskussionen.
Liknande trådar
-
Hur mycket böjs en HEB 100 resp 120 balk i följande lastfall
Byggnadsfysik -
Samma fall 1:100 i hela badrummet
Badrum -
Kan man lägga korrugerad plåt CC100 i enklare fall?
Tak & Vind -
5100kr/m2 för platta på mark till Attefallshus - Rimligt pris?
Grund & Markarbeten -
Torpargrund bygghöjd 10 cm - Attefallshus
Grund & Markarbeten