2 784 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Slipa böjt/snirkligt trä?
Hej,
Har en svartmålad stol jag tänkte slipa trären och betsa & olja. Jag har fått bort det mesta av färgen och slipat den trären med excenterslip på de plana ytorna, MEN nu ska jag ge mig på de svängda och snirkliga bitarna. Det är inte jättefina detaljer men det går inte att ta med excenterslip.
Finns det något listigt/effektivt/enkelt sätt att slipa böjda och något svåråtkomliga träytor? En bekant rekommenderade något som kallas slipsvamp?
Har en svartmålad stol jag tänkte slipa trären och betsa & olja. Jag har fått bort det mesta av färgen och slipat den trären med excenterslip på de plana ytorna, MEN nu ska jag ge mig på de svängda och snirkliga bitarna. Det är inte jättefina detaljer men det går inte att ta med excenterslip.
Finns det något listigt/effektivt/enkelt sätt att slipa böjda och något svåråtkomliga träytor? En bekant rekommenderade något som kallas slipsvamp?
Det finns många olika typer av färgborttagningsmedel som man penslar på och låter verka en liten stund, Biltema har bland annat en variant. Den gamla färgen blir som en mjuk gegga och man kan ganska enkelt dra bort det hela...
/Rikard
/Rikard
För handkraft på runda ytor som skaft och stavar kan ett slipband modifieras till en sliprem ex (https://www.biltema.se/verktyg/slip...MI35au7ZHM3AIVQaWaCh2L7w7xEAAYASAAEgJrxfD_BwE) som sedan "sågas" över ytan. Klipp upp och klipp till önskad bredd, smalare ju mindre radie på böjen.