Byggahus.se
H Husqvarna220Ac skrev:
Bygg anläggningen själv, det klarar du har villa, är lika enkelt som Lego, och betydligt bättre Payback,
Annars är det dött, om du ska leja för allt samt ej får bidrag.
Varför skulle jag inte får bidrag?

MultiMan
A Arnodt skrev:
Nej det är inte alls ologiskt att elnätsbolaget betalar dig nättnyttoersättning i kraft av att du är strömproducent.
Normalt produceras strömmen t.ex. vid ett vattenkraftverk i någon norrlandsflod. Alltså oerhört långt bort från förbrukaren i t.ex. skåne. Att transformera upp spänningen från vattenturbinerna vid vattenkraftverket till högspänd ström på kanske 300 000 Volt och leda den via kraftledningarna de 250 milen och sedan i skåne transformera ner via flera transformatorstationer till förbrukarens 230 Volt, det kostar mycket i förluster kanske 10 à 15 %. Om nu skåne-förbrukarens granne har en solcellsanläggning och producerar överskott som han själv inte kan förbruka och det går ut på allmänna elnätet och in till grannen, då är det frågan om ett par hundra meter transportsträcka, och nästan inga förluster alls. Närodlad ström så att säga. Det är det värdet som elnätsbolaget betalar solcellsproducenter för i så kallad nätnyttoersättning. Nätnyttoersättningen borde mostvara värdet av den förlust som sparas in pga närodlad ström.
Det är ju därför vi hade Barsebäcksverket, något vi borde byggt fler av istället för att lägga ner. Ren kraft året runt där den behövs som mest.

• Gilla
jonle336 och 6 till
  • Laddar…
S Stadsbonden skrev:
SD? AfS? FI?
Sen när är dessa partier folkvänliga? De är bara vänliga mot den egna typen av människor, alla andra typer av människor är deras hatobjekt.

• Gilla
vespaman
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Arnodt: Det tyska systemet har resulterat höga elpriser för konsumenterna. Det är definitivt inget att eftersträva. Personligen tycker jag att även det svenska är omotiverat generöst. Skulle du kunna tänka dig att någon annan produkt hanterades på samma sätt?
Fast elpriserna har inte mycket med Tyska statens garantier till privatpersoner som investerat tokmycket pengar i (kan debatteras men nån annan stans) miljövänlig el. En motsvarighet hade varit att Svenska staten garanterar den kickback på samma sätt och det hade inte påverkat elpriserna. Tyska statenbrukar ha skapligt raka bud, om jag inte minns fel så har dom haft liknade saker för sig vad gäller vattenförbrukning/vattenåtervinning tidigare.

Jo, det garanterade priset läggs på elkostnaden. På samma sätt som elcertifikaten, fast ännu dyrare. Det är elkonsumenterna som står för fiolerna.

Sa bara att svårt räkna hem om du inte får bidrag och måste leja för allt, då måste man vara miljövän..

Jag är supernöjd med investeringen, i många långa år framåt...

Frågan är om det är så miljövänligt. Det beror på hur man ser på det. Att produktionen nästan bara är när det är lågt behov är definitivt ett problem.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har fått godkänt bidrag som beräknas täcka installation av solceller. Lutar åt Windons solceller. Det jag fastnat för, då vi bor på landet med åkrar runt om förutom att de tillverkas i europa, är att glasen ska vara självrengörande och absorbera ljuset bättre genom etsning som även används till t.ex växthus.

Lite intressant att vattenfall valde windons paneler då de byggde en solcellspark i Askersund, men säljer asiatiska paneler till privatkunder.

Bidrag som täcker installationen? :surprised: Är det det våra skattepengar går till :worried:

Mikael_L
Finns det några tips på var man köper billiga och/eller prisvärda paneler om man tänker montera själv?

Är det egen import som gäller?

F
D Daniel 109 skrev:
Bidrag som täcker installationen? :surprised: Är det det våra skattepengar går till :worried:
Ta det med politikerna istället....

D Daniel 109 skrev:
Nej en del går även till städhjälp åt de som har råd

• Gilla
Gubbe 65 och 3 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Är ute efter ett nyckelfärdig alternativ.
Vilket fabrikat / leverantör ger mest för pengarna?

Mitt tak ligger i sydläge och har ca 50 kvm tänkta paneler som ska upp.
Jag har haft en dialog med en bekant som driver solcellsbolaget http://www.penthon.com vilket jag upplever som bra. De har inte de billigaste solcellerna utan satsar på kvalitet och lång livslängd. Kan vara värt att kolla upp.

F
Har en solcellsanläggning själv på 7.3kw som ger c:a 6000kwh per år och är kanonnöjd.
En fundering jag har är om man man monterar upp solceller åt öster också och använder den sista fasen på invertern (är fullt åt söder). Då kommer man att överskrida inverterns maxkapacitet, vid middagstid
(7,2kw). Kan man skada konvertern på något sätt? Eller det enda som händer är att konvertern bara producerar 7,2kw och inget annat händer? Har mailat tillverkarn men inte fått något svar ännu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.